۰ نفر

توزیع آب به شهرداری‌ها منتقل می‌شود؟

احتمال زلزله در مدیریت آب کشور

۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۱۹
کد خبر: 144982
احتمال زلزله در مدیریت آب کشور

طرحی در دولت در دست بررسی است که براساس آن مسئولیت توزیع آب در شهرها از شرکت آب‌وفاضلاب کشور جدا شده و در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، درحال حاضر مسئولیت توزیع آب در سطح کشور بر عهده شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است که در دو بخش آب وفاضلاب روستایی و شهری به ارائه خدمات تصفیه و توزیع آب مشغول است. اما پس از سال‌ها گمانه‌زنی درباره احتمال واگذاری مسئولیت شرکت‌های آب و فاضلاب شهری به شهرداری‌ها که واکنش‌های متفاوتی را در میان مدیران و کارشناسان بخش آب به همراه داشت، اکنون طرح واگذاری توزیع آب شهری به شهرداری‌ها در دولت در دست بررسی قرار دارد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که وزارت نیرو از مخالفان جدی این طرح است و پیشنهاد مطرح شده از سوی این نهاد نبوده است، پیشنهادی که برخی منابع غیر رسمی آن را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نسبت می‌دهند.

واگذاری مسئولیت توزیع آب به شهرداری‌ها

در این خصوص رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب درباره احتمال انتقال مسئولیت توزیع آب شهری به شهرداری‌ها، به ایسنا گفت: با توجه به بهم پیوستگی دو مقوله توزیع و تامین آب، وزارت نیرو معتقد نیست که توزیع آب به خارج از وزارت نیرو منتقل شود، چرا که مدیریت آب باید به صورت بهم پیوسته صورت بگیرد.

وی ادامه داد: نکته بعدی وضعیت توزیع شبکه‌های آب شهری است که در شرایط فعلی وضعیت مناسبی ندارند و برخی از آنها طول عمر بالای 50 سال دارند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: اگر روزی قرار بر این باشد که دستگاه متولی آب‌رسانی شهری تغییر یابد باید در شرایط پایدار این اتفاق بیافتد تا شوکی به مردم وارد نشود و تامین آب نیز مخاطره‌ای پیدا نکند.

میدانی با اشاره به اهمیت حفظ تامین امنیت آب، توضیح داد: در شرایط فعلی به نفع کشور نیست که شهرداری متولی توزیع آب شود، چرا که باید هدف اول و آخر ارائه‌ی بهترین خدمات به مردم باشد و در شرایط فعلی نمی‌توان با اجرای این طرح به این هدف رسید.

به گفته وی، وزارت نیرو معتقد است که باید انجام این کار توسط یک دستگاه حرفه‌ای صورت بگیرد و شهرداری نمی‌تواند از انجام این کار برآید.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: این پیشنهاد باید در داخل خود دولت مطرح شده و اگر این اتفاق بیافتد شرکت‌های آب و فاضلاب زیرمجموعه شهرداری خواهند شد، اما ما امیدواریم به خاطر رفاه مردم این تصمیم گرفته نشود.