۰ نفر

توافق اوپکی‌ها بر سر نفت ۵۵ دلاری

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۵:۴۰
کد خبر: 144380
توافق اوپکی‌ها بر سر نفت ۵۵ دلاری

به نظر می‌رسد کماکان کشورهای بزرگ صادرکننده نفت روی مواضع خود پافشاری می‌کنند. ایران روی موضع رسیدن به سهم بازار پیش از دوره تحریم اصرار دارد، روسیه هم حامی این موضع است و عربستان خواهان پیوستن ایران به طرح فریز نفتی و کاهش تولید نفت است.

 در‌این‌میان، از یک سو برگزاری اجلاس «جی۲۰» در هوانگجو چین، مجال تازه‌‌ای به روسیه و عربستان داد تا دوباره طرح فریز نفتی را مرور کرده و بیانیه مشترک منتشر کنند و از سویی دیگر دبیر‌کل اوپک نیز به تهران آمد و میهمان وزارت نفت ایران شد تا هم مواضع دیگر اعضای اوپک را به اطلاع زنگنه برساند و هم از مواضع نفتی ایران اطلاع پیدا کند.  هفته گذشته رئیس‌جمهوری روسیه با حمایت ضمنی از معاف‌شدن ایران از فریز نفتی گفته بود: من فکر می‌کنم از نقطه‌نظر مصلحت اقتصادی و منطقی، دستیابی به نوعی مصالحه بر سر میزان تولید ایران، تصمیمی درست خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، ولادیمیر پوتین، توافق بین صادرکنندگان نفت برای فریز تولید را تصمیم درستی برای بازار جهانی عنوان و اظهار کرده بود، در حاشیه نشست گروه ٢٠ در چین، موضع خود را به محمدبن‌سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، منتقل می‌کند و حالا همان‌گونه که گفته بود، در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ اعلام کرد: «این عادلانه است که ایران به میزان تولیدات و صادرات خود به قبل از تحریم‌ها، یعنی چهار‌ میلیون بشکه در روز برسد». در کنار حمایت‌های روسیه از ایران، باید توجه داشت که هنوز هم مسئولان نفتی سعودی بر این باورند که در طرح فریز نفتی، ایران و عراق نیز باید میزان صادرات خود را کاهش دهند؛ اگرچه در بیانیه‌ مشترکی که با روس‌ها منتشر کرده‌اند، اظهار می‌کنند عجله‌ای برای اجرای فریز نفتی وجود ندارد. 

‌ورود دبیرکل اوپک به تهران

همان‌طور که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، دبیرکل اوپک و معاون امور مطالعات این سازمان، ساعات پایانی دوشنبه‌شب وارد تهران شدند تا دیداری با وزیر نفت ایران داشته باشند. دلیل سفر بارکیندو نیجریه‌ای که حدود یک ماه پیش با استقرار در محل دبیرخانه اوپک در وین، رسما پست دبیرکلی سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت را در اختیار گرفت، معرفی خود و بیان برنامه‌های مدیریتی اوپک برای کشورهای عضو اعلام شده است؛ اما به نظر می‌رسد او به‌ دنبال نزدیک‌کردن نظرات اعضای اوپک درباره مسائلی مانند فریز نفتی، شیل‌ نفت‌ها و بی‌ثباتی و پایین‌ماندن قیمت نفت باشد. بر‌‌اساس‌این محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک و حجت‌الله غنیمی‌فرد، عضو دبیرخانه و معاون امور مطالعات سازمان اوپک، ظهر دیروز در وزارت نفت ایران با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، دیدار و گفت‌وگو کردند. 

‌ایران از بازگشت ثبات به بازار نفت حمایت می‌کند

وزیر نفت ایران، پس از دیدار با محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گفت: ایران از هر تصمیمی که از سوی تولید‌کنندگان برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت گرفته شود، حمایت می‌کند. به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران درباره قیمت مناسب نفت در بازارهای جهانی اظهار کرد: قیمتی که بیشتر اعضای اوپک برای نفت به آن علاقه دارند، ٥٠ تا ٦٠ دلار برای سبد نفتی اوپک است. او نفت ٥٥‌دلاری را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این قیمت سبب می‌شود تولید نفت برای اعضای اوپک افزون بر درآمدزایی مطلوب، اقتصادی و مفید باشد و درعین‌حال رقبای آنها نتوانند تولید را بالا ببرند.

بارکیندو که پیش از برگزیده‌شدن به‌عنوان دبیرکل اوپک، رئیس شرکت ملی نفت نیجریه بود، در دوم ژوئن ٢٠١٦ (١٣ خرداد) و در نشست ١٦٩ اوپک به‌عنوان بیست‌وهشتمین دبیرکل این سازمان انتخاب شد و دیروز، زنگنه در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه این نخستین سفر بارکیندو به‌عنوان دبیرکل به ایران است، تصریح کرد: ما کماکان از بارکیندو در سمت دبیرکلی اوپک حمایت می‌کنیم. او با بیان اینکه در این دیدار، مذاکرات خوبی درباره بازار نفت انجام شد، گفت: مواضع ایران در نشست غیررسمی اعضای اوپک در الجزایر برای دبیرکل تشریح شد؛ ضمن اینکه مذاکرات ایشان با برخی کشورها نیز به ما انتقال داده شد. سفر دبیرکل اوپک به ایران و رایزنی با زنگنه در حالی انجام می‌شود که نشست غیر‌رسمی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر (پنجم تا هفتم مهر) در حاشیه نشست مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) در الجزایر برگزار می‌شود. 

‌با حمایت مستقیم ایران دبیرکل شدم

دبیرکل نیجریه‌ای اوپک با بیان اینکه ایران الگوی کشورهای عضو اوپک است، گفت: من با حمایت مستقیم ایران دبیرکل اوپک شده‌ام. به گزارش صداوسیما، محمد بارکیندو دیروز پس از دیدار با وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران، در تشریح محورهای گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات ایران گفت: حمایت ایران از انتخاب من به این مقام، نقش تاریخی این کشور به‌عنوان بنیان‌گذار اوپک و همچنین رایزنی با مسئولان جمهوری اسلامی ایران درباره شرایط بازار نفت برای ما ارزشمند است. بارکیندو تصریح کرد: وزیر نفت ایران برای دستیابی به اجماع در انتخاب دبیرکل اوپک و متقاعدکردن دیگر کشورهای عضو، تلاشی فراتر از انتظار داشت. 

‌ایران الگوی کشورهای اوپک است

این مقام نیجریه‌ای اوپک همچنین با تمجید از دستاوردهای صنعت نفت ایران، به‌ویژه خدمات به مردم در قالب گسترش شبکه داخلی توزیع گاز و پیشتازی ایران در صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: شاید برای ناظران خارجی مشهود نباشد؛ اما ایران عملکرد خوبی در این حوزه دارد و می‌تواند برای دیگر کشورهای عضو اوپک الگو باشد.  دبیرکل اوپک درباره نشست احتمالی اعضای این سازمان در حاشیه اجلاس سپتامبر مجمع بین‌المللی انرژی در الجزایر، گفت: این رویداد پیرو تصمیم وزیران نفت و انرژی اوپک در نشست ماه ژوئن این سازمان برگزار می‌شود و نسبت به موفقیت این نشست، امیدواریم. 

‌عجله‌ای برای اجرای فریز نفتی وجود ندارد

عربستان سعودی و روسیه روز دوشنبه در حاشیه اجلاس «جی۲۰» در هوانگجو چین درباره تلاش این دو کشور برای اجرای طرح فریز نفتی دست به انتشار بیانیه‌ای زدند که البته نتوانست قیمت نفت را با افزایش زیادی مواجه کند. به گزارش مهر به نقل از فایننشال‌تایمز، این بیانیه که با عنوان بیانیه همکاری‌های مشترک برای حمایت از بازار نفت منتشر شده است از تلاش دو کشور در جهت اجرای فریز نفتی حکایت دارد. این در شرایطی است که مسئولان روسی دیروز اعلام کردند میزان صادرات نفت ایران می‌تواند در مرز چهار ‌میلیون بشکه باقی بماند و رسیدن به میزان قبل از تحریم‌های بین‌المللی معادله منصفانه‌ای برای اجرای طرح فریز نفتی است. مسئولان رسانه‌ای عربستان سعودی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ عنوان کردند به‌زودی بیانیه مشترکی در ارتباط با همکاری‌های بین‌المللی در حوزه نفت از سوی عربستان سعودی و روسیه اعلام می‌شود و خالد الفالح، وزیر نفت سعودی، انتشار این بیانیه را برعهده گرفت. این بیانیه البته نتوانست قیمت نفت را به میزانی که انتظار می‌رفت بالا ببرد چراکه معامله‌گران آمریکایی به دلیل روز کارگر در تعطیلات به سر می‌بردند و معامله چندانی در بازار نفت صورت نگرفته بود.

در این بیانیه آمده است طرح فریز نفتی به‌سرعت اجرائی نخواهد شد اما همکاری‌های مشترک دراین‌زمینه آغاز خواهد شد. خالد الفالح، وزیر نفت سعودی، در این کنفرانس مشترک با همتای روسی خود اعلام کرد درحال‌حاضر نیاز جدی و ضروری برای اجرائی‌کردن یکباره فریز نفتی وجود ندارد و زمان لازم برای تصمیم‌گیری دراین‌باره را در اختیار داریم. الفالح گفت: «طرح فریز نفتی طرح خوبی برای ثابت‌نگه‌داشتن قیمت نفت است اما لزوما نباید از همین امروز این طرح را اجرائی کرد». این صحبت‌ها در ابتدای امر افزایش پنج‌درصدی قیمت نفت را به دنبال داشت اما بعد از مدتی دوباره قیمت‌ها با کاهش دودرصدی روبه‌رو شد. به گزارش رویترز به نظر می‌رسد دو طرف، توافق‌های بعدی برای فریز نفتی را به بعد از نشست آینده اوپک در الجزایر موکول کرده‌اند. کاهش شدید قیمت نفت در دو سال گذشته گرچه روسیه و عربستان را با افزایش میزان کسری بودجه‌شان روبه‌رو کرده است، اما در کشورهای دیگر مانند نیجریه و ونزوئلا به ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی منتهی شده است. به‌همین‌دلیل کشورهای صادرکننده نفت به دنبال اجرای طرح فریز نفتی برای بالابردن قیمت نفت هستند و امید دارند قیمت این ماده در مرز ۵۰ تا ۶۰ دلار باقی بماند.

 ونزوئلا که به‌شدت به طرح فریز نفتی نیازمند است، توافق عربستان سعودی و روسیه را گامی مهم در همکاری مشترک بین یکی از بزرگ‌ترین اعضای اوپک و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در بیرون از سازمان اوپک -روسیه- دانسته است. البته ونزوئلا نیز پیشنهادهایی برای فریز نفتی دارد. وزیر نفت این کشور در بیانیه‌ای مطرح کرده با این طرح که قرار است در نشست الجزایر معرفی شود، هم مسئله کاهش تولید نفت بررسی می‌شود و هم قیمت‌ها می‌تواند با افزایش روبه‌رو شود. آن‌طور که تحلیلگران بیان کرده‌اند تنها مانع اصلی بر سر راه فریز نفتی، دو کشور ایران و عراق هستند که اعلام کرده‌اند سقف تولیدات خود را کاهش نمی‌دهند. بااین‌حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ اعلام کرد این عادلانه است که ایران به میزان تولیدات و صادرات خود به قبل از تحریم‌ها یعنی چهار ‌میلیون بشکه در روز برسد؛ اما مسئولان نفتی سعودی بر این باورند که ایران و عراق نیز باید میزان صادرات خود را کاهش دهند. 

‌ حمایت امارات از توافق مسکو- ریاض

وزیر انرژی امارات از اقدام مشترک عربستان و روسیه برای تثبیت بازار نفت حمایت کرد و آن را عامل بهبود قیمت خواند. به گزارش رویترز، سهیل المرزوعی، وزیر انرژی امارات، با ابراز خرسندی از توافق ریاض و مسکو برای تثبیت بازار نفت اعلام کرد این کشور به‌عنوان عضو سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) همواره از تلاش‌های مشترک که به نفع ثبات بازار و افزایش قیمت نفت باشد، حمایت می‌کند. 

‌استقبال کویت از توافق نفتی روسیه و عربستان

پس از انتشار بیانیه مشترک سعودی- روسی درباره طرح فریز نفتی، سرپرست وزارت نفت کویت اعلام کرد تلاش مشترک مسکو و ریاض برای تثبیت بازار نفت به افزایش قیمت این کالا کمک می‌کند.  پس از آنکه امارات در روز دوشنبه، ١٥ شهریور، از همکاری مسکو و ریاض در تثبیت بازارهای جهانی نفت حمایت کرد، کویت، دیگر عضو شورای همکاری خلیج‌فارس نیز این اقدام مشترک عربستان و مسکو را مثبت خواند. انس صالح، سرپرست وزارت نفت کویت، در بیانیه‌ای گفت: این رایزنی‌ها میان تولیدکنندگان عمده نفت نشان‌دهنده توجه خاص آنها به تحولات بازار نفت است.

وی تصریح کرد گفت‌وگوی میان عربستان و روسیه در حاشیه اجلاس گروه ٢٠ و همکاری آنها به منظور تثبیت بازار نفت به افزایش قیمت نفت کمک خواهد کرد. روسیه و عربستان دوشنبه، ١٥ شهریور، در حاشیه نشست سران گروه ٢٠ که در هوانگجو چین برگزار شد، توافق همکاری برای تثبیت بازار جهانی نفت امضا کردند که هدف آن افزایش قیمت‌هاست. دو کشور به موجب این توافق‌نامه پذیرفتند که برای تثبیت بازارهای جهانی نفت به‌طور هماهنگ عمل کنند و آمادگی خود را برای همکاری با دیگر کشورهای نفتی دراین‌زمینه اعلام‌کردند.