۰ نفر

اسدا... قره‌خانی مطرح کرد:

حفظ کارت سوخت تا زمان خودکفایی

۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۵:۰۶
کد خبر: 144375
حفظ کارت سوخت تا زمان خودکفایی

در حالی که اخیرا بحث‌ها و گفت‌وگوهای فراوانی در رابطه با حذف یا نگه داشتن کارت‌های سوخت بین مجلس و دولت به وجود آمده، مقام‌های مسئول در شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران لغو عرضه کارتی سوخت را بی اساس دانستند و به گفته آنها هنوز مصوبه‌ای از سوی مجلس در این باره ابلاغ نشده است و به همین دلیل کماکان عرضه کارتی سوخت ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ،  در همین رابطه اسدا‌... قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: «تا زمانی که تولیدات نیروگاه ستاره خلیج فارس عرضه شود، ما باید کارت‌های سوخت را نگه داریم.»

در حالی که نمایندگان مجلس موافقت خود را با حذف کارت‌های سوخت اعلام کرده‌اند، اما شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی موضع دیگری دارد. بالاخره تکلیف کارت‌های سوخت بنزین چه می‌شود؟

مجلس در جریان بررسی لایحه اصلاح بودجه سال جاری اختیار نهایی را به وزارت نفت محول کرد و بر این اساس اکنون این وزارتخانه الزامی بر استفاده از کارت سوخت بنزین ندارد. اما امروز حذف یا نگهداری کارت سوخت اهمیت چندانی ندارد و این مدیریت منابع و مصرف آن است که باید مورد توجه قرار بگیرد. قبل از اینکه چنین مواردی مطرح شود، نظر وزارت نفت بر حفظ و نگهداری کارت سوخت گازوئیل و گاز مایع و حذف کارت سوخت بنزین استوار بود، چرا که به اعتقاد مسئولان نفتی دولت در حال حاضر نیازی به استفاده از کارت‌های سوخت در کشور نداریم و وجود این کارت‌ها فقط دولت را متحمل هزینه‌های اضافی می‌کند. در این زمینه نظر عده‌ای بر این بود که چون تا به امروز هزینه‌ زیادی برای عرضه کارت سوخت متحمل شده‌ایم، حذف کارت‌ها آسیب‌های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می‌کند، اما باید اشاره داشت که ما هنوز واردکننده بنزین هستیم و به خودکفایی نرسیده‌ایم. تا زمانی که تولیدات نیروگاه ستاره خلیج فارس عرضه شود ما باید کارت‌های سوخت را نگه داریم. حال اختیار کامل به وزارت نفت سپرده شده است و آنها هر تصمیمی بگیرند ما باید تابع آن باشیم. نمایندگان مجلس بر اساس حق نظارتی که دارند، می‌توانند اقداماتی را انجام دهند. البته نظرات نمایندگان هم با یکدیگر متفاوت است و عده‌ای بر ماندن و عده‌ای بر حذف کارت سوخت اصرار می‌ورزند. به نظر من اکنون که به پایان نیمه اول سال جاری نزدیک می‌شویم و در نیمه دوم سال هم رسیدگی به بودجه سال ۹۶ در دستور کار دارد، بهتر است در رابطه با استفاده از کارت‌های سوخت، سال آینده تصمیم‌گیری شود. اما عده‌ای از نمایندگان به هیچ عنوان اعتقادی به حذف کارت سوخت ندارند.

از دیدگاه اقتصادی کدام تصمیم به صلاح کشور است؟

اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار است با اکتان بالای ۹۰ به تولید بنزین بپردازد به مرحله بهره‌برداری برسد دارندگان وسایل نقلیه دیگر نیازی به کارت سوخت نخواهند داشت. پس تا زمان بهره‌برداری از این پالایشگاه بهتر است که استفاده از کارت‌های سوخت به قوت خود باقی بماند. البته در رابطه با استان‌های مرزی کشور این نگرانی وجود دارد که چون بنزین کشورهای دیگر گران‌تر از کشور ماست، احتمال قاچاق بنزین بالا می‌رود. بنابراین لازم است مسئولان در ابتدا تمهیدات لازم را در این زمینه بیندیشند و بعد از آن حذف کارت سوخت را در دستور کار قرار دهند.

برخی کارشناسان معتقدند در سال‌های گذشته که خرید بنزین از طریق کارت سوخت انجام می‌گرفت، آسیب‌های مختلفی همچون دو نرخی شدن بنزین به اقتصاد کشور وارد شد. نظر شما در این رابطه چیست؟

دو نرخی شدن بنزین و حذف کارت سوخت دو بحث مجزا از یکدیگر هستند و در مجلس شورای اسلامی هم به صورت تفکیک شده مورد بررسی قرار گرفتند. به قطع دو نرخی شدن بنزین فسادآور است و این موضوع باعث می‌شود که برخی سودجویان با استفاده از سهمیه‌های بنزین بر خلاف قوانین و مقررات عمل کنند. همچنین در سال‌های گذشته گاهی دیده می‌شد که در جایگاه‌های توزیع بنزین هم به راحتی برخی تخلفات شکل می‌گیرد. به طور کلی تجربه نشان می‌دهد که ما در کنترل فسادهای این چنینی چندان موفق نبوده‌ایم، چرا که نظارت و بازرسی به نحو صحیح انجام نمی‌پذیرد و دستگاه‌های ناظر به خوبی عمل نکرده‌اند. پس عرضه تک نرخی بنزین بهترین روش ممکن است. زمانی که بنزین در کشور به وفور وجود داشته باشد و افراد به همان مقداری که نیاز دارند از این سوخت استفاده کنند، دیگر خرید و فروش غیرقانونی بنزین منتفی می‌شود. در واقع در چند سال گذشته برخی سودجویان با راه‌اندازی بازار سیاه از نیاز برخی مصرف‌کنندگان سوء‌استفاده کردند و بازار بنزین کشور را از تعادل خارج کردند. حال با افزایش تولید بنزین علاوه بر اینکه بازارهای غیراقتصادی از کشور برچیده می‌شود، نیاز به دستگاه‌های نظارتی قوی هم از بین می‌رود. البته در سال‌های گذشته هم فاصله قیمت بنزین آزاد و کارتی چندان زیاد نبود و نیاز نبود ما اقدام به کارهایی کنیم که نتیجه آن از ابتدا مشخص است.

جمع‌آوری اطلاعات و جلوگیری از مصرف بی‌رویه از دلایل عرضه کارت سوخت به مردم بود. اما با این حال شاهد خرید و فروش کارت سوخت و فروش بنزین آزاد بین افراد بودیم. آیا با این شرایط می‌توان به جمع‌آوری اطلاعات و مصرف بهینه امید داشت؟!

تا زمانی که تحریم‌ها وجود داشت، چنین مسائلی به وفور در کشور پیش می‌آمد و اقتصاد ایران را تهدید می‌کرد. اکنون که دولت و مجلس به کنترل و نظارت مصرف همت گماشته‌اند، دیگر بررسی این مسائل به صلاح منافع اقتصادی کشور نیست. بعد از این می‌توان در کنار معاینه فنی و ارائه بیمه‌نامه خودروها اطلاعات مربوط به آنها را بررسی کرد و نیازی به کارت سوخت نیست.