۰ نفر

قاچاقچیان خانه‌نشین شدند

۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۰۷
کد خبر: 144156
قاچاقچیان خانه‌نشین شدند

با اجرای سه طرح جدید در طول فعالیت دولت یازدهم درحالی میزان قاچاق گازوییل از کشور به کمترین میزان کاهش یافته که معادل تولید یک پالایشگاه در مصرف گازوییل صرفه‌جویی شد‌.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از روزنامه صنعت ، در طول چند سال گذشته ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گازوییل در بین کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی جهان بود به‌طوری‌که متوسط مصرف گازوییل کشور همواره بیش از 100 میلیون لیتر در روز بود و حتی در زمستان این رقم از مرز 120 میلیون لیتر در روز عبور می‌کرد‌.

در طول فعالیت دولت یازدهم دو سیاست جدی به منظور مدیریت مصرف گازوییل در داخل کشور در دستور کار قرار گرفت به‌طوری‌که در فاز نخست با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز طبیعی، این حامل انرژی جایگزین گازوییل در سبد سوخت نیروگاه‌ها و صنایع کشور شد‌.

با این وجود اجرای طرح «جایگزینی گاز طبیعی به جای گازوییل» در سبد سوخت صنایع و نیروگاه‌ها صرفا منجر به مدیریت مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در بخش غیرحمل‌ونقل می‌شد و به منظور مدیریت مصرف گازوییل و به ویژه مقابله با قاچاق این محصول نفتی، اجرای یک برنامه جدید در طول سه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است‌.

معادل تولید یک پالایشگاه، گازوییل صرفه‌جویی شد

بر این اساس از مهرماه سال گذشته با اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوییل براساس میزان پیمایش» با استفاده از ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت عملیاتی شد که با گذشت حدود 11 ماه از اجرای این پروژه به‌طور متوسط روزانه حدود هفت میلیون لیتر در مصرف گازوییل بخش حمل‌ونقلی کشور صرفه‌جویی شده است‌.

از ابتدای سال‌جاری تاکنون به استناد آمارهای رسمی، متوسط مصرف گازوییل در دو بخش حمل‌ونقل و غیرحمل‌ونقلی با کاهشی حدود 9 درصدی به 72/5 میلیون لیتر در روز رسیده است و نکته قابل توجه آن است که مصرف گازوییل در بخش حمل‌ونقل هم از روزانه 50 میلیون لیتر به 42 تا 43 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است‌.

به عبارت دیگر با اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوییل براساس میزان پیمایش» معادل ظرفیت تولید گازوییل یک پالایشگاه 120 تا 150 هزار بشکه‌ای (معادل 7 میلیون لیتر در روز) در مصرف این فرآورده میان تقطیر پالایشگاه‌های نفت کشور صرفه‌جویی شده است‌. هم‌اکنون هزینه سرمایه‌گذاری طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی یک پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای نفت‌خام یا میعانات گازی در کشور حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار تا دو میلیارد دلار برآورد می‌شود و عملا با اجرای طرح تخصیص سهمیه گازوییل براساس میزان پیمایش با کمترین هزینه ممکن و بدون صرف سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری، در مصرف گازوییل کشور صرفه‌جویی شده است‌.

در مجموع توقف واردات گازوییل و عضویت جمهوری اسلامی ایران در باشگاه کشورهای صادرکننده گازوییل، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به دنبال کاهش مصرف گازوییل در بخش نیروگاهی و حمل‌ونقل و در نهایت درآمدهای ارزی ناشی از صادرات روزانه 13 میلیون لیتر گازوییل از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای این پروژه کم‌هزینه و مطابق با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است‌. در حال حاضر هر چند توقف عرضه کارتی در بخش بنزین از سیاست‌های کلیدی دولت یازدهم به‌شمار می‌رود اما از ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت برای مقابله با قاچاق گازوییل استفاده حداکثری شده است‌. بر این اساس پس از اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوییل براساس میزان پیمایش»، دومین مرحله این طرح ملی با رویکرد تجهیز خودروهای دیزلی به سامانه «جی‌‌پی‌‌اس» و عرضه سوخت مطابق با بارنامه، برای رصد بیشتر عرضه و تقاضای گازوییل در بخش حمل‌ونقل به عنوان یک سیاست کلیدی کلید خورده است‌. همزمان با آغاز مطالعات نهایی و بررسی گزینه‌های عملیاتی برای اجرای فاز دوم اجرای طرح «تخصیص سهمیه گازوییل براساس میزان پیمایش»، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با هماهنگی بیمه‌های کشور، طرح توقف عرضه سهمیه گازوییل به خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث را از تیر ماه سال‌جاری آغاز کرده است‌.

با اجرای این طرح هم که بدون انجام هزینه‌های سنگین و صرفا با استفاده از ظرفیت‌های سامانه هوشمند سوخت انجام شده است، تاکنون به‌طور متوسط روزانه حدود یک تا 1/5 میلیون لیتر در مصرف این محصول پرطرفدار نفتی صرفه‌جویی به عمل آمده است‌.

در مجموع با تکمیل و اجرای طرح‌های در دست اجرا و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا پایان فعالیت دولت یازدهم، با مدیریت مصرف گازوییل در دو بخش نیروگاهی و حمل‌ونقل و توقف قاچاق گازوییل و خانه‌نشین شدن قاچاقچیان سوخت، ظرفیت‌هایی برای صادرات روزانه بیش از 20 میلیون لیتر از این فرآورده نفتی در کشور ایجاد خواهد شد‌.