۰ نفر

ذخایر بنزین کشور از مرز ١ میلیارد لیتر گذشت

۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۲۲:۳۴
کد خبر: 143650
ذخایر بنزین کشور از مرز ١ میلیارد لیتر گذشت

معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ذخیره یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون لیتر بنزین تا ابتدای شهریورماه امسال خبر داد.

شاهرخ خسروانی گفت: ذخایر بنزین کشور هم اکنون با مدیریت صحیح منابع از ٦٠٠ میلیون لیتر در سال ٩٣ به یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون لیتر رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شانا، وی با اشاره به دستاوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت یازدهم گفت: ذخیره بنزین کشور پایان شهریورماه سال ٩٣ حدود ٦٠٠ میلیون لیتر بود که امسال در همین دوره با ٨٠٠ میلیون لیتر افزایش به یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون لیتر رسیده است.

معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این که دلیل عمده افزایش واردات بنزین پارسال به دلیل افزایش مصرف نبود بلکه ناشی از طولانی شدن زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند، برنامه‌ریزی برای افزایش ذخایر بنزین کشور و قطع ریفورمیت پتروشیمی‌ها بود، تصریح کرد: چون سال ٩٣ شرایط بین‌المللی امکان واردات بنزین یورو ٤ به میزان ٤,٥ میلیون لیتر در روز و جایگزینی ٦ میلیون لیتر بنزین به جای ریفورمیت پتروشیمی‌ها را که در مجموع ١٠ میلیون لیتر در روز می‌شد را به ما نداد و برنامه واردات کشور در سال ٩٣ محقق نشد، بنابراین نیاز داشتیم این کمبود را در سال ٩٤ جبران کنیم.

به گفته وی، تمامی عوامل یاد شده واردات بنزین را پارسال به روزانه ٩,٥ میلیون لیتر رساند که این امر ناشی از عوامل ناخواسته تحمیلی به بدنه مدیریت پالایشی کشور بود که خوشبختانه با اقدامهای بجا، امروز با ذخیره خوب بنزین در کشور روبرو هستیم.

خسروانی درباره میزان واردات امسال بنزین به کشور اظهار کرد: در ١٦٠ روز اخیر روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که مجموع بنزین وارداتی در مخازن و خطوط لوله ذخیره شده است.

وی در پایان ادامه داد: افزایش واردات بنزین به معنای افزایش مصرف نبوده و با افزایش ذخایر کشور و میزان واردات بنزین در نیمه نخست امسال پیش‌بینی می‌شود با مقدار واردات بنزین تا سقف تعیین شده در کشور در نیمه دوم سال، میانگین واردات بنزین همان ٦ تا ٧ میلیون لیتر در روز باشد.

سیدناصر سجادی مدیرعامل پیشین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران چندی پیش اعلام کرده بود که ذخیره بنزین کشور در شهریورماه پارسال به سه روز رسیده بود و کشور با نبود ذخیره کافی بنزین رویرو شده بود ولی با تلاش مدیران شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بدون بروز بحران در کشور در آرامش و با درایت مسئولان این دوره حساس را پشت سر گذاشه شد.

به گفته وی، هم‌ اکنون ذخیره بنزین کشور در مقایسه با پارسال بیش از ٧٠٠ میلیون لیتر افزایش یافته که این امر با تلاش مسئولان شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی در کشور محقق شده است.