۰ نفر

بهبود رابطه صنعت و دانشگاه در پی کاهش قیمت نفت

۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱:۲۲
کد خبر: 141746
بهبود رابطه صنعت و دانشگاه در پی کاهش قیمت نفت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا گفت: کاهش قیمت نفت ارتباط بین صنعت و دانشگاه را به تدریج افزایش می‌دهد.

مرتضی شیری نزول قیمت نفت را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در این صورت مدیران کلان مجبور می‌شوند وابستگی به درآمد نفت را کاهش و به تولید اهمیت بیشتری دهند که در این صورت ارتباط بین دانشگاه و صنعت بیشتر می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا تصریح کرد: در حال حاضر تولید در کشور به صرفه نیست؛ چرا که قیمت کالای تولید شده در کشور بسیار بیشتر از کالای مشابه وارداتی است و به همین علت واردات، رونقی بیش از تولید دارد که همه این مسائل به شکل مستقیم و غیر مستقیم بر مساله پژوهش تاثیرگذار است، عدم رونق تولید در کشور موجب می‌شود پژوهش جایگاه واقعی و تعیین‌کننده‌ای نداشته باشد.

اجرای آیین‌نامه جدید پژوهانه ویژه دانشگاه الزهرا در سال 95

وی از اجرای آیین‌نامه جدید پژوهانه (گرنت)، ویژه دانشگاه الزهرا در سال 95 خبر داد و گفت: این آیین‌نامه اواخر سال 94 تصویب و در سال 95 اجرا شد و تا قبل از آن نیز پژوهانه اساتید از آیین‌نامه ارتقاء نشاْت می‌گرفت که تفاوت ماهیت رشته‌ها در آن لحاظ نشده و به ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه توجه زیادی نشده بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا در مورد جزئیات آیین‌نامه جدید گفت: در آیین‌نامه قبلی به مقالات ISI هفت نمره اختصاص داده می‌شد، اما در آیین‌نامه جدید کیفیت مقالات لحاظ می‌شود و اگر کیفیت مقاله‌ای بالا باشد تا ١٣ نمره کسب می‌کند، ضمن آنکه مقالات ISI علوم‌انسانی تا 25 نمره می‌گیرند و با توجه به نگاه بین‌المللی آیین‌نامه جدید برای مقالات داخلی یا ISC پنج نمره در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به سیاست‌های دانشگاه برای تشویق اساتید به کسب درآمد از خارج از دانشگاه افزود: در ازای هر دو ونیم میلیون تومان یک امتیاز به پژوهشگر تعلق می‌گیرد.

اجرای طرح «هسته‌های‌ پژوهشی» در دانشگاه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا از اجرای طرح دیگری با عنوان «هسته‌های‌پژوهشی» خبر داد و گفت: در هر هسته‌ با محوریت یک استاد و همکاری چند نفر دیگر در طول سه سال در مورد موضوعی پژوهش می‌شود تا از پراکنده کاری جلوگیری شود و به هر هسته تا مبلغ 50 میلیون تومان اختصاص داده خواهد شد و پژوهشگری که می‌خواهد کل این مبلغ را دریافت کند، باید طبق آیین‌نامه پژوهانه جدید 100 امتیاز در طول سه سال کسب کرده باشد.

شیری، بودجه پژوهشی سال 95 دانشگاه الزهرا را حدود  ١٥ درصد از کل بودجه دانشگاه، معادل 13 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اگر بودجه تصویب شده به طور دقیق اختصاص یابد، بودجه مناسبی است و پیامدهای بسیار مثبتی خواهد داشت.

وی، بزرگترین مشکل در حوزه پژوهش را پژوهشی نبودن ماهیت دانشگاه‌ها دانست و تصریح کرد: این مشکل تمام دانشگاه‌های کشور است و دانشگاه‌ها آموزش‌زده هستند، در حالی که عاملی که دانشگاه‌ها را قدرتمند می‌کند پژوهش است؛ اما متاسفانه پژوهش در کشور جایگاه مناسبی ندارد.