۰ نفر

ضرورت کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی

۲۱ مرداد ۱۳۹۵، ۲۲:۲۸
کد خبر: 139901
ضرورت کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی

‌مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: امور بهره برداری و نگهداری شبکه آبیاری دشت قزوین به تشکل‌های مردمی واگذار شود.

سرافرازی در جلسه‌ای با حضور معاون حفاظت و بهره‌برداری شبکه آب منطقه‌ای قزوین، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی و نمایندگان شرکت آب بران در محموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در آب‌های سطحی باید با بکارگیری و توانمندسازی تشکل‌ها و همچنین مشارکت مردمی در خصوص تحویل حجمی آب را داشته باشیم و اگر توانمند سازی تشکل‌ها و مشارکت مردمی نباشد نتیجه به خوبی حاصل نمی‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در کشور خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاوری به دنبال تفاهم‌نامه با وزارت نیرو برای تحویل مقدار آب واقعی که در بخش کشاورزی است، تا بر مبنای آن وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی مناسبی را انجام دهد.
به گفته  سرافرازی، وزارت نیرو آمادگی تحویل ۱۰ میلیارد مترمکعب آب در ۲۵ سد در ۱۶ استان را به‌صورت حجمی به نمایندگان تشکل‌ها بخش خصوصی دارد.
وی تأکید کرد: اجرای این طرح یکسری الزامات و مشکلاتی دارد تا این برنامه‌ریزی بصورت کاملا انجام نشود نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود و استان قزوین با توجه به بستر مناسب و اقدامات انجام شده زمینه اجرای این طرح را دارد.
مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در صدد هستیم  استان قزوین را به‌عنوان پایلوت اجرای طرح تحویل حجمی آب معرفی کنیم.
وی تصریح کرد: نظام‌نامه مصرف بهینه آب کشاورزی در خصوص تحویل حجمی آب توسط سازمان مدیریت نوشته شده و در سال ۱۳۸۶ به‌صورت مبنای کار در اختیار  این وزارت خانه قرار گرفته است.
سرافرازی تصریح کرد: با بهره‌گیری از سیاست‌ها، قوانین و مقررات، آئین‌نامه‌ها و با حسب مشارکت و مدیریت مشارکتی واگذاری مدیریت بهره‌برداری نگه‌داری به تشکل‌ها و انجمن‌ها می‌تواند این طرح پیدا کند.
مدیر کل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: هم‌افزایی و هم‌گرایی لازم بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو وجود دارد و قوانین و آئین‌نامه‌ها تدوین شده که استان قزوین به‌عنوان پایلوت تعیین شده است.
یدالله ملکی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شبکه آب منطقه‌ای استان قزوین هم گفت: مشارکت مردم در اجرای طرح و مدیریت بخش‌ها از الزامات است.
وی با تأکید بر اینکه افزایش مشارکت مردمی می‌تواند مشکلاتی که در زمینه آب وجود دارد را کاهش دهد، افزود: ۴۰ درصد از مصارف آب کشاورزی را باید کاهش دهیم تا بتوانیم منابع آبی موجود را حفظ کنیم.
ملکی با اشاره به اینکه تشکل‌های آب بران استان قزوین یکی از تشکل‌های فعال کشور است، گفت: تشکل آب بران قزوین از تشکل‌های فعال و مهم کشور است که پایه و اساس این تشکل توسط وزارت نیرو و آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی ایجاد شده است.