۰ نفر

۸۱۶ تیم گشت و بازرسی آب ایجاد شد

ابلاغ ۱۲ دستورالعمل جدید آبی

۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۲۲
کد خبر: 139432
ابلاغ ۱۲ دستورالعمل جدید آبی

یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام ابلاغ ۱۲ دستورالعمل در زمینه آب گفت: بزودی سند تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی هم ابلاغ می‌شود.

جواد میبدی از راهکارهای وزارت نیرو برای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی خبر داد و گفت: تهیه و ابلاغ ۸ دستورالعمل مرتبط با پروژه‌های طرح احیا و همچنین تهیه سه دستورالعمل دیگر طرح احیا (دستورالعمل نحوه انتخاب و شرح وظایف مأمورین ماده ۳۰ قانون توزیع عادلانه آب که ابلاغ‌شده) و دستورالعمل بند «و» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ نیز در این خصوص ابلاغ شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری آب و آبفای وزارت نیرو اظهارداشت: در سال ۹۵ در نظر است تعداد ۵۰ هزار کنتور فهام و ۵۰ هزار کنتور هوشمند حجمی بر روی چاه‌های برقی و بیش از ۷ هزار دستگاه کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌های دیزلی نصب شود که این مهم در برنامه اقتصاد مقاومتی نیز منظور شده است. دستورالعمل اخذ خسارت وارده به آبخوان برای چاه‌های غیرمجاز و یا چاه‌های دارای اضافه برداشت بزودی ابلاغ می‌شود.

وی گفت: تبیین طرح در جلسات مشترک مدیران عامل، معاونین حفاظت و بهره‌برداری، مدیران حراست و روابط عمومی شرکت‌ها و سازمان بازرسی کل کشور و سر بازرسان استان‌ها و همچنین جلسه‌های متعدد با شورای عالی امنیت ملی برگزار شده و تهیه سند تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در شُرف ابلاغ است.

میبدی از برگزاری جلسه‌های متعدد با شورای امنیت کشور و ابلاغ سند پیشگیری از پیامدهای امنیتی ناشی از کمبود آب و جلسه‌های هماهنگی و اخذ گزارش از مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای در کمیته حفاظت منابع آب وزارت نیرو برای اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی در دشت‌های پایلوت خبر داد و افزود: نشست با قوه قضائیه برای اصلاح و تشدید مجازات‌های ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب و ارائه پیش‌نویس اصلاحی در یک ماده واحده و ۱۸ تبصره نیز بخش دیگری از فعالیت‌های انجام شده است.

وی سپس به دستورالعمل تعیین سقف کف‌شکنی محدوده‌های مطالعاتی در شرف ابلاغ اشاره کرد و افزود: تهیه بخش‌نامه مربوط به صرفه‌جویی آب شرب شهری در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر و جایگزینی آب‌های خام زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز در این شهرها نیز از جمله اقدام‌های دیگری است که به انجام رسیده است.

میبدی بیان داشت: پیگیری اخذ تخصیص و نقدینگی از ۳۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب سال ۹۴ به طور متوسط ۴۲ درصد اخذ شده و ارائه برنامه احیا و تعادل‌بخشی در برنامه ششم توسعه و درازمدت که با این رویه، در طول برنامه ششم توسعه، ۱۱ میلیارد مترمکعب از مصرف آب زیرزمینی کاسته و در یک دوره ۲۰ ساله کسری حجم مخزن تجمعی آب خوان‌ها جبران شود از دیگر اقدام‌های وزارت نیرو است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در خصوص هماهنگی در تهیه برنامه اجرایی طرح و تهیه اعتبارات سال ۱۳۹۵ وزارت نیرو گفت: پیش‌بینی اهداف کمی طرح به تفکیک پروژه برای تمام استان‌ها و پیش‌بینی تسهیم اعتبارات طرح برای اجرای پروژه‌های مختلف در استان‌ها و شرکت در جلسات تسهیم اعتبار به منظور اعمال سیاست‌های اولویت‌دار وزارت نیرو در اجرای طرح، از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است.

میبدی خاطر نشان کرد: در سال ۹۵ مقرر شد ۸۱۶ گروه گشت و بازرسی تشکیل شود که با پیشرفت ۹۸ درصدی این پروژه تاکنون ۸۰۰ گروه گشت تشکیل شده و یا از قبل وجود داشته‌اند.

وی آنگاه به انسداد چاه‌های غیرمجاز با برنامه کاهش حجم برداشت یک میلیارد و ۴۰۶.۵ میلیون مترمکعب اشاره کرد و گفت: انسداد ۳۰ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا به انجام مطالعات ۴ طرح پایلوت "نیشابور"، "ارسنجان"، "رفسنجان" و "کبودرآهنگ"، استقرار مدیریت مشارکتی آب زیرزمینی با استفاده از تشکل‌های آب‌بران با همکاری وزارت کشاورزی برای ۳۱ دشت پایلوت دیگر اشاره کرد و در ادامه گفت: پروژه حفر چاه‌های پیزومتری به تعداد ۳۹۴ حلقه و پروژه نصب ابزارهای سنجش به تعداد ۱۰۲۷ حلقه دیگر، از جمله عملکردهای سال جاری خواهد بود.