۰ نفر

مقررات ایمنی در مجتمع‌های پتروشیمی سختگیرانه‌تر می‌شود

۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۵۴
کد خبر: 137865
مقررات ایمنی در مجتمع‌های پتروشیمی سختگیرانه‌تر می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابلاغیه وزیر نفت پس از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا مبنی بر اعمال قوانین سختگیرانه در رعایت اصول ایمنی خبرداد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مرضیه شاهدائی با شرح جزئیات حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بیستون در مورد خلاءهای قانونی ممیزی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: براساس ابلاغیه بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از حادثه آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اجازه دارد بر فعالیت واحدهای اچ اس یی مجتمع های پتروشیمی نظارت و پایش کامل داشته باشد.

وی افزود: مطابق ابلاغیه وزیر نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران باید بر پایش ایمنی اچ‌اس‌ایی را در همه مجتمع‌های حتی شرکت های خصوصی نظارت کند و الزام ها را به آنها اعلام کند و گزارش اقدام های انجام شده را ابلاغ کند.

شاهدایی تصریح کرد: در این ابلاغیه که بخش خصوصی را هم شامل می شود، به صراحت اعلام شده است که اگر شرکت و مجموعه ای از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تبعیت نکند، گزارش آن به وزیر نفت برای قطع دریافت خوراک آن مجتمع داده می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از این در گفتگو با خبرنگار شانا گفته بود: پس از خصوصی سازی، ممیزی ایمنی و آتش نشانی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در حال انجام است، اما متاسفانه برای چنین اقدام هایی بخش خصوصی تمایل چندانی برای سرمایه گذاری ندارد و به مخاطره های سرمایه گذاری نکردن در این باره آگاه نیستند.

وی از رایزنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دولت و مجلس خبر داد تا براساس آن مبحث رگولاتوری نهادینه شود و اختیارات ویژه حاکمیتی به این شرکت داده شود و این موضوع  می تواند برخی خلاءهای قانونی در این زمینه برطرف کند.

شاهدایی با اشاره به زمانبر شدن این مسئله گفت: با شرایط ایجاد شده می توانیم در دولت به این مسئله سرعت دهیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره جزئیات دلایل و عوامل حادثه پتروشیمی بیستون با اشاره به  جلسه های برگزار شده در مجتمع پتروشیمی بیستون با هدف بررسی دلایل حوادث گفت: از نظر فنی هنوز دقیق مشخص نیست؛ اما احتمالات را در سه تا چهار سناریو با مسئولان مجتمع پتروشیمی بیستون و مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی بررسی کردیم.

وی گفت: درباره حادثه آتش سوزی پتروشیمی بیستون آنچه قریب به یقین است تجمع گاز در داخل مخزن سبب شده فشار بالا رود و اکسیژن هم ترکیب شده است- فقط باید نیتروژن باشد- و این حالت منجر به انفجار شده است.

به گفته معاون وزیر نفت، عامل جرقه ای که سبب انفجار شده است نیز هنوزمشخص نیست؛ به طورکلی عوامل شناساسی شده است؛ اما این که کدام یک از آنها اتفاق افتاده است، مشخص نیست.

وی از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه ها را بررسی راهکارهای پیشگیری و همچنین  اشکالات عملیاتی موجود دانست و گفت: بحث و بررسی شد تا از این پس پیشیگیری کنیم که برای دیگر مخازن اتفاقی نیفتد.

شاهدایی با بیان این که  باید از تجربه های آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا که مشابه آن در پتروشیمی بیستون اتفاق افتاد، استفاده کنیم تا دوباره با این خطر روبرو نشویم، یادآور شد: این ٢ حادثه هشدارهای زیادی به ما داد که به رؤسا و مدیران مجتمع ها اعلام کنیم که چه مسائلی را رعایت کنند تا دوباره با این خطر روبرو نشویم.

وی با اشاره به تمهیدات و اقدام های کوتاه مدت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از ارسال ابلاغیه های جدید از سوی این شرکت به همه مجتمع های پتروشیمی درباره رگولاتوری در بحث اچ اس یی خبر داد و گفت: برای اچ اس یی مجتمعهای پتروشیمی باید از ٢ تا سه جبهه اقدامه ایی انجام دهیم. از جمله خریداری تجهیزاتی است که به سرعت نیاز داریم تا خدای ناکرده اگر حادثه دیگری اتفاق افتاد با مشکل کمبود تجهیزات روبرو نشویم.

شاهدایی افزود: همچنین باید به مدیران و مجتمع ها اعلام کنیم مواردی همچون آب، آتش نشانی و فوم را در مجتمع های خود چک و بررسی کنند و از سویی نقاط پرخطر مجتمع های خود را از قبل پیش بینی کنند که برای اطفای حریق آنها چه اقدام هایی لازم است.

وی از جلسه ای با مدیران همه مجتمعهای پتروشیمی برای اجرایی کردن اقدام های کوتاه مدت به منظور رعایت الزام های اچ اس یی خبر داد.

معاون وزیر نفت درباره اقدام های بلندت مدت در این باره گفت: تصمیم داریم برای همه مجتمع های پتروشیمی مشاور برای ممیزی ایمنی آتش نشانی بگیریم تا مطالعات ریسک و خطر را انجام دهند و اقدام های موردنیاز در این باره شناسایی و ابلاغ شود تا مجتمع ها در آن موارد سرمایه گذاری کنند.

شاهدایی درباره زمان آماده شدن گزارش دلیل حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بیستون، گفت: گزارش مختصر شرح، حادثه امروز (یکشنبه، ١٠ مرداد ماه) را در اختیار من می گذارند سپس این گزارش در اختیار وزیر نفت قرار می گیرد و اطلاع رسانی می شود.

براساس اعلام وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: دلایل اصلی آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا مراحل نهایی را طی می کند و هنوز تکمیل نشده است.

وی درباره تمهیدات اتخاذ شده در زمینه اچ اس یی و ایمنی در طرحهای در حال انجام با بیان این که ممیزی افزون بر مجتمعهای در حال تولید، طرحها را هم شامل می شود، اظهار کرد: طرحها کم خطرتر هستند و جای نگرانی درباره آنها وجود ندارد و در این مسیر باید فاصله مخازن، تجهیزات، بخش فرآیندی کل مجموعه و سیستمهای ایمنی، آتش نشانی و اچ اس یی بررسی شوند.

شاهدایی با بیان این که در طرح ها بیشتر حوادث ناشی از سقوط، برق گرفتگی و... مطرح است، گفت: درباره طرح ها، اکنون بیشتر رعایت مسائل ایمنی اهمیت دارد.

وی افزود: باید یک بار دیگر طرح ها را از نظر طراحی ممیزی کنیم.