۰ نفر

خبری خوش برای بازار نفت ایران

۷ مرداد ۱۳۹۵، ۲۱:۰۴
کد خبر: 137565
خبری خوش برای بازار نفت ایران

بلومبرگ در مطلبی نوشت: افزایش صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی بیانگر تحقق اهداف این کشور برای بازپس‌گیری جایگاه سابق خود در بازارهای نفتی جهان است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، بلومبرگ با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بزرگترین بازار نفت‌خام جهان از بازگشت ایران استقبال گرمی کرده است. در نیمه نخست سال جاری میلادی و پس از لغو بخشی از تحریم‌های ایران، صادرات نفتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس به مصرف‌کنندگان عمده طلای سیاه در جنوب شرق آسیا، افزایش یافت.

گزارش‌ها و اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد در این مدت 6 ماهه، واردات نفتی ژاپن و هند به ترتیب 28 و 63 درصد افزایش یافته است. همچنین افزایش واردات نفتی کره جنوبی و چین نیز به ترتیب 50 و 5/2 درصد بوده است.

افزایش صادرات نفت‌خام ایران به بازارهای آسیایی نشان می‌دهد این کشور در تحقق اهداف اولویت‌بندی شده خود برای بازپس‌گیری سهم سابقش در بازارهای نفتی جهان، موفق بوده است. ایران پیش از اعمال تحریم‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای این کشور، دومین تولیدکننده بزرگ «اوپک،» (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) بود. تهران قصد دارد با افزایش 25 درصدی تولید نفت‌خام، تا پایان سال جاری میلادی سطح تولید نفت‌خام خود را به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این میزان تولید در 8 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

در ادامه گزاش آمده است: به‌نظر می‌رسد راهبرد ایران برای بازگشت به جایگاه سابقش در بازارهای نفتی این است که همزمان با افزایش سطح تولید روزانه، به شناسایی و جذب بازارهای نوظهور آسیایی بپردازد.

یکی از کارشناسان مسائل نفتی در گفتگوی تلفنی با بلومبرگ، اظهار داشت ایران برای تحقق اهداف خود علاوه بر تقویت روابط با مشتریان کنونی در جستجوی بازارهای جدید و نوظهور است. وی افزود تهران در مسیر دستیابی به اهداف نفتی‌اش با چالش‌هایی از قبیل رقابت روزافزون مسکو و ریاض مواجه خواهد بود.

در ادامه گزارش با استناد به اظهارات ماه گذشته «محسن قمصری،» عضو اصلی هیئت‌مدیره و مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، آمده است: ایران هم‌اکنون، روزانه 2 میلیون بشکه از 3.8 میلیون بشکه تولید روزانه خود را صادر می‌کند. این کشور توانسته است پس از لغو تحریم‌ها، 80 درصد سهم سابق خود را در بازارهای نفتی بدست آورد.

ژاپن -که طبق پیش‌بینی «آژانس بین‌المللی انرژی» تا پایان سال جاری میلادی به سومین واردکننده بزرگ نفت‌خام در آسیا تبدیل خواهد شد- در 6 ماهه نخست سال 2016، روزانه 206 هزار بشکه نفت‌خام از ایران خریداری کرده است. این میزان در ماه ژوئن با افزایش 50 درصدی به حدود 339 هزار بشکه در روز رسید.

هند نیز نیمه نخست سال جاری میلادی، واردات روزانه نفت‌خام را از ایران به 338 هزار بشکه افزایش داد. افزایش واردات نفتی کره‌جنوبی، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت‌خام در منطقه، از ایران نیز در این مدت، با افزایش 123 درصدی به 265 هزار بشکه در روز رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی کرد منطقه آسیا-اقیانوسیه در سال جاری میلادی، روزانه 32.81 میلیون بشکه تولیدی جهان را به مصرف برساند.