۰ نفر

مدیرعامل شرکت آب منطقه البرز:

ذخایر آبی البرز پیشخور شده است

۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۸:۰۲
کد خبر: 538681
ذخایر آبی البرز پیشخور شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با ابراز نگرانی از رعایت نشدن الگوهای مصرف آب و اثرات خشکسالی ها، اعلام کرد که بررسی ها بیانگر آن است که ذخایر آبی کشور از جمله البرز توسط نسل کنونی پیشخور شده است.

به گزارشض اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، داوود نجفیان  روز سه شنبه به مناسبت  هفته صرفه جویی در مصرف آب (یکم تا هفتم تیرماه ) به خبرنگاران گفت :  اکنون در این شرایط  صحبت  از اجرای  پروژه های تامین آب کافی نیست.

وی ادامه داد: باید اعتراف کنیم ولع و حرص  مصرف آب در این سال های کم بارشی در کشور و استان پرجمعیت البرز بالا بوده  و ظرفیت های حال و آینده به مصرف رسیده است .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با تاکید بر رعایت الگوهای جهانی در مصرف آب بیان داشت:  گذشتگان ما به صورت تجربی تمام برنامه ها را مطابق با ظرفیت اکولوژیکی انجام دادند و باید ضرب االمثل ایرانی را که می گوید« پا را به اندازه گلیم دراز کنید» مورد توجه  قرار داد.

نجفیان ادامه داد: نسل کنونی در مسائله آب پا را بسیار فراتر  از گلیم  خود دراز کرده و اکنون بحرانی به نام چالش آب در کشور و استانی پرجمعیت مانند البرز داریم .

وی تاکید کرد که تنها افتتاح طرح های بزرگ و زیر ساختی در بخش آب کافی و کارساز نیست بلکه  همه جمعیت کشور باید  به موضوع آب و خشکسالی حساس شو ندزیرا تاکنون از ظرفیت بخش اجتماعی آب و اصلاح باور و الگوی مصرف خیلی بهره نبرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار داشت: امروز کشور ما به لحاظ مصرف آب در دنیا رتبه اول را دارد یعنی بیش از ۱۰۰ درصد الگوها مصرف آب درکشور داریم و منابعی که تجدیدناپذیر است از بین می بریم.

نجفیان  ادامه داد: داده های آماری نشان می دهد که ۱۱ میلیارد متر مکعب بیلان منفی آب درکشور داریم که در این شرایط خشکسال ، وضعیت وخیم و شکننده است که باید سریع  به الگوها برگردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای  البرز گفت : هرچند که  ارگان های مختلف بخصوص آموزش و پرورش اقداماتی شروع کرده اند و حساسیت هایی وجود دارد اما کافی نیست؛ سرانه مصرف آب شرب ۲۵۰ لیتر در شبانه روز داریم در حالی که کشورهایی که مشکل کم آّبی و بحران آب ندارند به خاطر اهمیت به نسل های آِینده یک / سوم ما مصرف می کنند.

وی ادامه داد:  سرانه مصرف آب دنیا ۱۱۴ لیتر و برخی کشورها ۷۰ لیتر است اما در البرز برخی از روستا ها حتی تا ۴۰۰ لیتر سرانه مصرف دارند .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای البرز  گفت : امسال به سبب  وضعیت کم بارشی، کشور و استان البرز دارای شرایط ویژه است هر چند که در سه سال گذشته امیدی به واسطه بارش های خوبی که داشتیم برای تقویت سفره های آب زیر زمینی به وجود آمد.

نجفیان افزود: اگر ۲۰ سال مانند سه سال گذشته بارش در کشور رخ دهد ، تازه می توان بدهی آبخوان ها را پس داد در غیر این صورت وضعیت شکننده تر خواهد شد.

وی بیان داشت : با این وضعیت  تا چند سال آینده مشکل آب حل نمی شود زیرا جمعیت کشور  رو به  افزایش است که می بایست از سرانه صنعت،  کشاورزی و هدر روی ها کاسته شود.

این مسوول یادآور شد که اکنون ۶ درصد مصارف آب کشور در بخش شرب، ۹۰ درصد کشاورزی و مابقی در بخش صنعت است  که اگر ۱۰ درصد در مصارف بخش کشاورزی صرفه جویی شود نگرانی تامین  آب شرب از بین می رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز ادامه داد: در سال آبی  جاری،  ۳۸ درصد بارش های البرز کاهش یافت و منابع آبی سد های البرز با توجه  پیش بینی ها  با استفاده از توقف رها سازی آب مازاد  حفظ شد.

وی گفت : اکنون در سد کرج  حدود ۱۷۶ میلیون متر مکعب آب داریم که در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۸ میلیون متر مکعب بود؛ یعنی ۲ درصد نسبت به پارسال بیلان منفی در این سد داریم .

وی اظهار داشت : امسال سد طالقان ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ذخیره آب دارد یعنی سال گذشته ۴۱۹ میلیون متر مکعب بود اما اکنون  ۲۹۱ میلیون متر مکعب است و علت این کاهش ، پائین بودن سطح بارش ها در این منطقه بوده است.

نجفیان بیان داشت : با توجه به کاهش منابع آبی سطحی و زیر زمینی  استان از طریق جهاد کشاورزی ممانعت از کشت تابستانه در استان دنبال می شود.

وی تاکید کرد که مصارف غیر شرب آب در استان البرز باید به حداقل ممکن برسد زیرا بیش از دو/سوم ذخایر آبی استان کم شده است.

نجفیان گفت : در بخش آب شرب البرز مشکل دیگری به مشکلات افزوده شده و آن قطعی برق است زیرا عمده منابع آب از چاه ها تامین می شود و دستگاه های پمپاژ دچار مشکل می شوند.

وی درخصوص اختصاص سهمیه ۵۵ میلیون مترمکعبی آب از سدهای کرج و طالقان به البرز در سال گذشته با مجوز وزارت نیرو بیان داشت : تاکنون توانسته ایم با استفاده از ظرفیت های موجود ۱۵ میلیون مترمکعب آن را جذب کنیم که تا آخر شهریورماه امسال به ۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت :  اکنون عملیات اجرایی  خط انتقال آب  بیلقان به  تصفیه خانه شماره سه کرج  به همراه ۶۲ کیلومتر شبکه سراسری  انتقال آب البرز در دست اقدام است

که شبکه سراسری آب استان  ۲۵ میلیون متر مکعب آب به شهرستان های نظرآباد ، ساوجبلاغ و اشتهارد انتقال می دهد.

وی بیان داشت : برای مدیریت آب استان در میان مدت  طرح جامع آب البرز با  ۳۳۰ میلیارد تومان در دست اقدام است و انتظار می رود که رسانه ها بیشتر در بخش آب حضور داشته باشند و از نگاه رسانه ها بخش آجتماعی آب تبین و تشریح شود .

وی افزود: تاکنون هشت هزارو ۴۰۰ حلقه چاه غیر مجاز آب در استان شناسایی شده که حدود سه هزارو ۲۰۰ حلقه چاه آنها بیش از ۸۵ درصد تخلیه آب ها را برای مصارف کشاورزی  انجام می دهند که هر سال ۸۰ میلیون متر مکعب تخلیه مازاد از سفره های آب زیر زمینی استان انجام می شود.

نجفیان گفت : طی سه سال گذشته با کمک و همکاری مسوولان اجرایی و دستگاه قضایی استان  و با همراهی کمیته صیانت از حقوق بیت المال و آب در ۲ بخش آبخوان و ساخت و ساز های غیر مجاز اقدامات خوبی در البرز صورت گرفته است.

وی افزود: حاصل  این اقدامات صرفه جویی بیش از ۲۲ میلیون متر مکعبی در مصرف آب های زیر زمینی البرز  بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت:  طرح سازگاری با کم آبی توسط  سال گذشته از سوی استان البرز ارائه شد که به عنوان یکی از طرح های خوب در وزارت نیرو و کارگروه ملی تصویب شد و بر اساس آن قرار شد هر دستگاه  اجرایی مانند جهاد کشاورزی روش های نوین آبیاری را توسعه بدهد و در نهایت  میزان صرفه جویی آب  بالا خواهد رفت.

وی ادامه داد: قرار است با  همکاری سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای البرز با ترویج و توسعه شبکه های آبیاری نوین ۱۱۳ میلیون متر مکعب  صرفه جویی آب در البرز داشته باشیم.

همچنین بازچرخانی پساب ها برای مصارف کشاورزی و صنعتی مهمترین گام برای صیات از منابع آبی و در اجرای طرح سازگاری با کم آبی است ضمن آنکه شهرداری ها نیز در این طرح باید مشارکت کنند و فضاهای سبز با استفاده از پساب تصفیه شده آبیاری شود.

وی در خصوص آزاد سازی حریم رودخانه های البرز از ساخت وسازها در سه سال اخیر گفت که ۱۶ کیلومتر از حریم این رودخانه ها با همکاری دستگاه قضایی آزاد سازی شده و برای ساکنان حاشیه ۲ کیلومتر دیگر از این رودخانه ها اخطاریه صادر شده است. 

نجفیان در خصوص هوشمند سازی چاه های آب کشاورزی البرز بیان داشت : تاکنون  یک هزارو ۷۶۱ حلقه چاه مجهز به کنتورهای هوشمند شده و امسال نصب این کنتورها بر روی ۵۰۰ حلقه چاه دیگر در دست اقدام است.