۰ نفر

یک مقام مسئول:

سامانه فوریت های روانی - اجتماعی دانش آموزان راه اندازی شد

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۵
کد خبر: 531144
سامانه فوریت های روانی - اجتماعی دانش آموزان راه اندازی شد

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت: مشاوران مدارس این استان سامانه ۱۵۷۰" فوریت های روانی - اجتماعی " ویژه دانش آموزان را به خانواده ها معرفی کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فرشته فهمیده روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی آشنایی مشاوران مدارس با طرح فوریت های روانی اجتماعی که در بستر شبکه شاد برگزارشد، افزود: سامانه ۱۵۷۰ به صورت آزمایشی از یک ماه قبل در مرکز مشاوره روانشناختی رازی در کرج راه اندازی شد.

وی هدف از اجرای این طرح راحمایت از حقوق کودکان و نوجوانان و همچنین خدمات رسانی به دانش آموزان در معرض آسیب ذکرکرد.

فهمیده  از مشاوران تحصیلی به عنوان پل ارتباطی بین مدرسه وخانه یاد کرد و بیان داشت: مشاوران به منظورشناخت بیشتر اولیا نسبت به ظرفیت های استان در ارائه خدمات حمایتی از دانش آموزان درقالب سامانه فوریت های روانی - اجتماعی بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای موفقیت آمیز این طرح در استان البرز نیاز به شناسایی به موقع و توانمندسازی دانش آموزان در معرض خطراز سوی مشاوران دارد.

فهمیده برکاهش عوامل مخاطره آمیز دانش آموزان، افزایش آمادگی مدارس برای واکنش سریع در فوریت های روانی اجتماعی، کنترل ، کاستن از میزان بحران فردی ،خانوادگی و اجتماعی و ارائه خدمات تخصصی به دانش آموزان در معرض خطرتاکید کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با ارائه خدمات به دانش آموزان دراین سامانه بتوانیم گام های موثری درکاهش آسیب های اجتماعی دربین دانش آموزان درمعرض خطراستان برداریم.

وی ادامه داد: توجه به شرایط دانش آموزان دراین دوران حساس بویژه توسط والدین و مربیان به منظور پیشگیری از گرایش آنان به رفتارهای انحرافی نیز ضرورت دارد.

رییس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت دربرابرآسیب های اجتماعی آموزش و پرورش البرز نیز دراین کارگاه آموزشی به خدمات تخصصی روانی - اجتماعی که به صورت شبانه روزی و رایگان به دانش آموزان نیازمند ارائه می گردد اشاره کرد و گفت: راه اندازی خط تلفنی ۱۵۷۰ می تواند نقش موثری درخدمات دهی و اقدامات پیشگیرانه داشته باشد.

علی رحمانی از اضطراب، افسردگی، خشم به عنوان اختلالات روان شناختی نام برد و عنوان کرد: درحوزه رفتارهای پرخطر هم می توان به خودکشی، فرار، سوء استفاده اخلاقی، بی سرپناهی، بدسرپرستی ، نزاع خیابانی و سوء مصرف مواد مخدر اشاره کرد.

وی بیان داشت: در این طرح دانش آموزانی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، آزار دیده جنسی یا سوء استفاده شده ، فرار از منزل یا مدرسه، هرگونه وضعیت زیان بار ناشی از فقر شدید ، آوراگی و بی خانمانی، بزهکاری و همچنین دانش آموزانی که سرپرست آنان دچارسهل انگاری، ناتوانی در سرپرستی، بد سرپرستی و غفلت یا ترک سرپرستی می باشند تحت پوشش قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه فرآیند ارائه خدمات فوریت های روانی – اجتماعی به دانش آموزان در این طرح نظامند و هدف دار است، گفت: شناسایی دانش آموزان نیازمند به مداخله به شیوه گزارش از مدرسه، تماس خود دانش آموز با خط ۱۵۷۰، مشاهدات و غربالگری های آزمون سلامت روان که در سامانه همگام صورت می پذیرد، انجام می شود.

وی تاکید کرد: حضورتیم تخصصی مداخله در فوریت های روانی- اجتماعی می تواند به صورت گروه های ۲ الی سه نفره در محل حادثه صورت پذیرد اما ارجاع و اقدامات درمانی باید به کل اعضا تیم رسانده شود.

استان البرز با داشتن ۴۷۳ هزار دانش آموز دارای  مرکز مشاوره و ۵۳۳ مشاور مدرسه است.