۰ نفر

مدیرکل میراث البرز:

عملیات سبک سازی پل تاریخی کرج آغاز شد

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۲۳
کد خبر: 525906
عملیات سبک سازی پل تاریخی کرج آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد که عملیات سبک سازی پل تاریخی خاتون واقع در ورودی شرقی شهر کرج آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  فریدون محمدی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت : سبک سازی این پل قبل از انجام عملیات مرمت کامل صورت می گیرد و قرار است  پس از بررسی‌ تأیید طرح نهایی و تأمین بودجه مورد نیاز از سوی  وزارت‌ میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و سایر دستگاه ها، مرمت آن در کوتاه‌ترین زمان انجام  شود.

وی اظهار داشت: آغاز پروژه مرمت بنای پل منوط به سبک‌سازی اثر بوده و بر این اساس مقرر شد پس از پایان آن ،  پروژه وارد فاز عملیاتی شود.

محمدی با اشاره به حجم آسیب وارده و اهمیت پل تاریخی کرج افزود: بخشی از اعتبار لازم به صورت امانی از طرف وزارت‌ میراث فرهنگی ابلاغ شده و سایر دستگاه‌های مربوطه نیز اعلام آمادگی کرده‌اند هر چند تاکنون وعده‌ای محقق نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز بیان داشت: عملیات مرمت پل تاریخی  کرج پروژه‌ای استانی و ملی محسوب شده و در این راستا یاری همه‌ جانبه مسوولان را می‌طلبد.

پل تاریخی خانون یا دختر کرج مربوط به دوران سلجوقی و صفوی بوده که طول آن حدود ۶۰  با عرض هفت متر است.

این اثر تاریخی که بر روی رودخانه کرج قرار دارد به عنوان یکی از نمادهای ارزشمند و تاریخی استان البرز شناخته شده که سال گذشته براثر بارندگی ها بخشی از سقف آن فرو ریخت.

اهمیت این حادثه سبب شد تا وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به البرز سفر کند و برای مرمت پل تاریخی کرج نشست ویژه با حضور مدیران اجرایی آن برگزار شد.

قرار شد حدود یک و نیم میلیارد تومان اعتبار اولیه از سوی شهرداری کرج ، وزارت میراث فرهنگی و سایر دستگاه ها برای مرمت این اثر اختصاص یابد که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی البرز تنها وزارت میراث فرهنگی سهم خود را پرداخت کرده است و انتظار می رود سایر دستگاه ها به تعهدات خود عمل کنند.  

استان البرز بیش از ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی ارزشمند دارد.