۰ نفر

اکونومیست گزارش می‌دهد؛

تب تورم آمریکا در حال شکستن است؟

۲۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۱۲
کد خبر: 688486
تب تورم آمریکا در حال شکستن است؟

پس از دو سال سخت، به نظر می‌رسد که تورم در حال کاهش تسلط خود بر اقتصاد آمریکا است. طبق داده‌های منتشر شده در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲، قیمت‌ها در ماه نوامبر تنها ۰.۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت که نادرترین اتفاق اخیر را رقم زد: شگفتی رو به پایین. امیدوارکننده‌تر تجزیه و تحلیل داده‌هایی بود که نشان می‌داد تورم اصلی که هزینه‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است. برخی از فشارهای اساسی که قیمت‌ها را بالا برده‌اند، در حال کاهش هستند.

اقتصادآنلاین- شیما احمدی؛ سرمایه‌گذاران و تحلیلگران که از تورم بی‌امان آمریکا آسیب دیده‌اند، یادگرفته‌اند که پس از یک ماه انتشار آمارهای خوب، امیدهای خود را مهار کنند. نرخ تورم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در بالاترین حد خود یعنی ۷.۱ درصد برای تورم کل و ۶ درصد بدون احتساب هزینه‌های غذا و انرژی باقی می‌ماند. اما کاهش تورم در ماه نوامبر به دنبال یک دوره مشابه در ماه اکتبر است. خوش‌بینی در حال افزایش است، البته هنوز هم بیشتر از نوع محتاطانه است تا افسار گسیخته. شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ شرکت‌های پیشرو آمریکایی، پس از انتشار اطلاعات قیمت، تقریبا ۲ درصد افزایش یافت و از اوسط اکتبر نیز به طور پیوسته افزایش پیدا کرد.

این آرامش فقط از این دیدگاه ناشی نمی‌شود که تب تورم آمریکا در حال شکستن است. همچنین این امید وجود دارد که فدرال رزرو کمتر تهاجمی شود. این کشور در حال حاضر نرخ بهره را از صفر درصد در ماه مارچ به نزدیک ۴ درصد افزایش داده که شدیدترین دوره انقباض پایه پولی در آمریکا از اوایل دهه ۱۹۸۰ است. در ۱۴ دسامبر انتظار می‌رود که فدرال رزرو نرخ‌ها را نیم واحد دیگر افزایش دهد، یک افزایش شدید اما یک گام پایین‌تر از افزایش سه چهارم واحدی که در ماه‌های اخیر ترجیح داده بود. آیا فدرال رزرو در حال حاضر افزایش نرخ بهره را تا مدت‌ها متوقف خواهد کرد؟ قبل از آخرین داده‌های تورم بیشتر سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کردند که نرخ‌ها تا اوسط سال ۲۰۲۳ از ۵ درصد عبور کند. قیمت اوراق قرضه اکنون نقطه اوج کمتر از ۵ درصد را نشان می‌دهد.

نمودار تورم

تورم ماهانه ایالات متحده

بزرگ‌ترین عقب‌نشینی تورم کل در ماه نوامبر کاهش هزینه‌های انرژی بود. اما دلگرم‌کننده‌ترین تحول، وسعت کاهش تورم بود. بسیاری از کالاهای مصرفی که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ کمبود داشتند، اکنون به راحتی در دسترس هستند. قیمت خودرو، لباس کودکان، مبلمان، تلویزیون و اسباب‌بازی‌ همگی کاهش یافت. همچنین روندها برای خدمات، که به عنوان محرک اصلی تورم از کالاها پیشی گرفته بوده، مطلوب‌تر شده است. با نگاهی به آینده، دلیلی برای فکر کردن به این موضوع که نیروهای ضد تورمی افزایش خواهد یافت، وجود دارد. معیارهای بازاری قیمت مسکن در نیم سال گذشته به شدت کاهش یافته است، اما این کاهش تنها در آمار رسمی تورم در سال آینده نشان داده خواهد شد. اگرچه رشد دستمزد بسیار سریع باقی می‌ماند، اما ممکن است با کاهش استخدام شرکت‌ها، این نرخ به آرامی کاهش پیدا کند.

در واقع ممکن است به زودی نگرانی‌ها از تورم بالا به رشد پایین تغییر کند. ماهیت سیاست پولی این است که همیشه با تاخیر عمل می‌کند. ماه‌ها طول می‌کشد تا تغییرات نرخ‌ها در تصمیم‌های سرمایه‌گذاری و مخارج اعمال شود. بسیاری از سخت‌گیری‌های اعمال شده تاکنون تنها در سال آینده به اقتصاد ضربه می‌زند. انتظار میانه پیش‌بینی‌کنندگان حرفه‌ای این است که آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ رکود اقتصادی را تجربه کند. شرکت تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس اعلام کرد: " تورم تمام شد". این زودهنگام است، اما برای یک‌بار هم که شده این خبر امیدوارکننده است.