۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

افزایش نرخ بهره آمریکا چه تاثیری بر کشورهای دیگر دارد؟

۳۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 669915
افزایش نرخ بهره آمریکا چه تاثیری بر کشورهای دیگر دارد؟

در هفته های اخیر، در حالی که فدرال رزرو برای تشدید مبارزه با تورم آماده تر می شود، حلقه اطراف اقتصاد جهانی تنگ تر شده است. روز گذشته چهارشنبه ۲۱ سپتامبر، فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۷۵ واحد درصد افزایش داد که سومین افزایش متوالی در این سطح بود. نرخ معیار فدرال رزرو در حال حاضر ۳ تا ۳.۲۵ درصد است که نسبت به ابتدای سال ۳ واحد درصد افزایش داشته است. در حالی که چنین افزایشی پیش‌بینی می شد، بانک مرکزی یک شگفتی دیگر هم ارائه کرد: پیش بینی های جدید نشان داد که احتمالا نرخ بهره در پایان سال ۲۰۲۳ به بیش از ۴.۵ تا ۴.۷۵ درصد افزایش می‌یابد که بالاتر از سطح انتظارات است. پیش بینی ها همچنین حاکی از آن است که نرخ بیکاری قبل از پایان سال آینده حداقل ۰.۷ واحد درصد افزایش خواهد یافت.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، بازارها پس از اعلام این خبر متحول شدند و ریزش جدیدی را در ماه بسیار دردناک سپتامبر به ثبت رساندند. سیاست‌های پولی سخت‌تر آمریکا، با خفه کردن ریسک پذیری و بالا بردن ارزش دلار، فعالیت‌های اقتصادی را در هر نقطه دیگری تحت فشار قرار می‌دهد. از اواخر ماه آگوست، زمانی که جروم پاول رییس فدرال رزرو، در نشست بانک‌های مرکزی در وایومینگ سخنرانی و عزم خود را برای کاهش تورم بیان کرد، بازارهای مالی ضربه سنگینی را متحمل شده‌اند. ارزش دلار تنها در ماه گذشته حدود ۲.۵ درصد و از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۶ درصد افزایش یافته است.

کنترل جریان سرمایه به سمت نرخ‌های بهره در حال افزایش سریع آمریکا برای سایر اقتصادها به شکلی فزاینده دشوار است. سقوط ارزها به معنای افزایش قیمت‌های واردات، تشدید مشکلات تورم و وادار کردن بانک‌های مرکزی به افزایش چشمگیر نرخ بهره است. در روز بیستم سپتامبر، ریکس‌بانک سوئد نرخ معیار خود را یک درصد کامل افزایش داد. انتظار می‌رود که بانک انگلستان هم امروز رشد ۰.۷۵ درصدی فدرال رزرو را در تصمیمات خود منعکس کند.

نتیجه شرایط مالی سخت‌تر و سیاست‌های پولی تهاجمی‌تر، افزایش حماسی در بازده اوراق قرضه جهانی بوده است. در روزهای اخیر، بازده اوراق ده ساله آمریکا به بالای ۳.۵ درصد رسیده است، به سطحی که آخرین بار در اوایل ۲۰۱۰ مشاهده شده بود. تنها در یک ماه گذشته، بازده اوراق قرضه ده ساله در آلمان و کره جنوبی بیش از ۰.۶ واحد درصد و در بریتانیا تقریبا یک درصد کامل افزایش یافته است. پس از سال‌ها که در آن نرخ‌های بهره به سطوح پایین تاریخی سقوط کرد، سقوط ارزها و افزایش بازده اوراق قرضه شوک‌آور بوده است.

این موارد را همچنین می‌توان به عنوان یک تهدید در نظر گرفت. به عنوان مثال، کره جنوبی به شدت در حال استفاده از ذخایر برای جلوگیری از سقوط آشفته وون (واحد پولی کره جنوبی) است و دولت این کشور علاقه خود را برای بازگشایی خط سوآپ دلار با فدرال رزرو اعلام کرده است که از طریق آن، بانک کره بتواند آزادانه ارز خود را مبادله کند. در بریتانیا، جایی که دولت برنامه مخارج بزرگی را برای محافظت از مردم در برابر افزایش قیمت انرژی اعلام کرده، افزایش بازده اوراق و کاهش ارزش پوند، ناظران را مجبور به زمزمه این موضوع کرده که اقتصاد ممکن است در خطر از دست دادن اعتماد بازار باشد.

حتی اگر بتوان از بدترین پیامدها جلوگیری کرد، روند صعودی مداوم در هزینه اعتبار، سرمایه‌گذاری خصوصی را خنک می‌کند و دست دولت‌هایی را که ممکن است برای تقویت اقتصاد خود هزینه بیشتری کرده باشند، ببندد. متاسفانه برای سیاست‌گذاران در نقاط دیگر، اقتصاد آمریکا همچنان نیرومند به نظر می‌رسد و ارقام تورم آن همچنان پابرجاست. بنابراین ممکن است آقای پاول تصمیم بگیرد که فدرال رزرو کار بیشتری برای انجام دادن دارد و بقیه جهان را وادار کند تا این درد را تحمل کنند.