۰ نفر

به دنبال طرح دو فوریتی استسفاریه مجلس؛

یکبار برای همیشه؛ معیار آزمون وکالت نمره خام است یا نمره تراز؟

۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۰۲
کد خبر: 662544
یکبار برای همیشه؛ معیار آزمون وکالت نمره خام است یا نمره تراز؟

پس از حواشی بسیار، نتایج آزمون وکالت مرکز وکلا درحالی منتشر شد که معیار بررسی کارنامه داوطلبان، نمره خام بوده است. این درحالیست که مطابق قانون و اظهارنظر مکرر مسئولین، معیار باید نمره تراز باشد. به دنبال این موضوع نمایندگان طرح دوفوریتی را برای استفساریه از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تا یکبار برای همیشه ابهام قانون که توسط برخی ادعا می‌شود برطرف شده و مشخص شود منظور قانون نمره تراز است یا نمره خام؟

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ با انتشار نتایج آزمون وکالت پس از حواشی بسیار و با تاخیر، مشخص شد معیار محاسبه و اعلام پذیرفته‌شدگان؛ نمره خام بوده است. 

این درحالیست که مطابق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار ملاک پذیرش داوطلبان باید نمره تراز باشد. 

پس از اعتراض نمایندگان، معاون اول قوه قضاییه در واکنش به این موضوع اعلام کرد که نظر سازمان سنجش در این رابطه که ملاک باید نمره تراز باشد یا نمره خام، معیار عمل است.

درحالی که سازمان سنجش در نامه‌ای بر معیار بودن نمره تراز تاکید کرد اما در نهایت نتایج با ملاک نمره خام منتشر شد که بسیاری از داوطلبان و دانش آموختگان حقوق را ناامید کرد. 

حال امروز مصوب شد که طرح دو فوریتی استفساریه مواد ۳، ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در دستور کار مجلس قرار گیرد که به موجب آن ، مشخص شود که امتیاز میانگین نمرات در آزمون همان امتیاز میانگین وزنی نمرات تراز شده است و مطابق با روش و اصول معمول آزمون‌های سراسری و وکالت سال‌های گذشته محاسبه می‌شود.

این درحالیست که برخی نمایندگان با تاکید بر شفاف بودن منظور قانون گذار در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، استسفاریه را غیرضروری دانسته و ابهامی در متن قانون نمی‌دیدند اما در نهایت برای حمایت از حقوق داوطلبین و دانش آموختگان حقوق با این طرح دوفوریتی موافقت کردند. 

در آزمون وکالت امسال به جای ۸هزار، ۲هزارنفر قبول شدند

در همین رابطه امروز نقدعلی، نماینده و عضو کمیسیون حقوقی مجلس در صحن علنی در تذکری گفت: من پیش از این دوبار در صحن علنی این مطلب را تذکر دادم و جناب آقای قالیباف هم نامه نوشتند. من از معاون محترم قوه قضاییه تعجب می‌کنم که می‌داند قانون و الفاظ یک سری مبنا دارد و خود این الفاظ که موضوعیت ندارد؛ مبنای آن این است که آدم کشف اراده جدی کند‌.

وی ادامه داد: وقتی مجلس فریاد می‌زند منظور من از نمره در آزمون وکالت و مشابه آن، نمره تراز است نه نمره خام؛ بیانیه صادر می‌کند و 3 رییس کمیسیون در اظهاراتشان نمره تراز را ملاک قرار دادند؛ اما بعد معاون قوه اینگونه اظهار نظر می‌کند و کانون هم به آن شکل نتایج را اعلام می‌کند.

 نقدعلی افزود: حال هم ما در مجلس ابایی از آوردن استفساریه و طرح دو فوریتی نداریم اما وقتی قانون شفاف است و آن را می‌توان به زیبایی عمل کرد، چرا باید یک نهاد غیر دولتی یا شبه دولتی یا نهادی که از حاکمیت، مشروعیت خود را گرفته است مثل کانون وکلا، زیر بار قانون شفاف نرود؟

به گقته نقدعلی، درحالی که در سری گذشته ۷ الی ۸ هزار نفر قبول شدند، امروز با این کار زشت و نابجایی که انجام شد، ۲ هزار و خورده‌ای را بعنوان پذیرفته شده اعلام کردند. یعنی ۸۹ هزار نفر جوانی که با امید آمدند و شرکت کردند امروز دل‌زده شدند و می‌گویند این قانون شما شد قانون تسهیل یا شد قانون تشدید؟ خب این یعنی شان و جایگاه و منزلت مجلس تنزل پیدا کرده است. 

قالیباف: برای کانون وکلا خوب نیست اینگونه رفتار کند

در ادامه جلسه قالیباف، رییس مجلس در این رابطه توضیح داد: حتما همه مکلف هستند قانون را رعایت کنند مخصوصا کانون وکلا که خود مدافع و مجری قانونند. به هرحال یک اختلاف نظر وجود داشت که در قوه هم بحث شد. بنده هم دو نوبت با ریاست محترم قوه قضاییه صحبت کردم. این ابهام در برداشت بود لذا دیروز قطعی شد که این استفساریه را انجام بدهیم و فردا هم به صحن می‌آوریم و انشالله فردا تصمیم می‌گیریم. اما دوستانمان هم در کانون وکلا بدانند که باید قانون را بطور جد اجرا کنند و این برای کانون وکلا خوب نیست که اینگونه رفتار کند.

جعفر قادری: قرار نیست برای هر مصوبه‌ای استسفاریه بدهیم!

در همین رابطه جعفر قادری، عضو کمیسیون جهش تولید نیز امروز در تذکری گفت: آقای قالیباف، من در رابطه با بحث آزمون وکلا باید بگویم که همیشه شما بحثتان این است که ما با قوه قضاییه هماهنگ می‌کنیم و جلسات هماهنگی داریم. خب در این جلسات هماهنگی چه می‌گذرد؟ اگر کوچکترین مسئله را ما نتوانیم با قوه قضاییه هماهنگ کنیم و بنا باشد هر موردی که ما مصوب میکنیم دستگاه مربوطه به این بهانه که قانون روشن نیست عمل نکند، خب تمام وقت ما باید بر این باشد که دوباره مرتب استفساریه مطرح کنیم. مطلب کاملا روشن است و ما انتظار داریم از شان و جایگاه مجلس با قدرت و قاطعیت دفاع کنید مطلب اینجا ابهام ندارد. در شرح مذاکرات مجلس هم کاملا این موارد آمده است.