۰ نفر

رییس مجلس؛

اگر از ۱۰۰هزار نفر درست مالیات گرفته شود، درآمد حدود ۲برابر می‌شود / تنها ۳۰درصد برنامه های ۳ تا ۶ پیاده شده که اگر رها می کردیم هم همین میزان می شد

۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۴۷
کد خبر: 662487
اگر از ۱۰۰هزار نفر درست مالیات گرفته شود، درآمد حدود ۲برابر می‌شود /  تنها ۳۰درصد برنامه های ۳ تا ۶ پیاده شده که اگر رها می کردیم هم همین میزان می شد

رییس مجلس با حضور در نشست هم‌اندیشی فراکسیون جنوب، تأکید کرد: اگر برنامه هفتم توسعه کل کشور را به روال گذشته بنویسیم هیچ خاصیتی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در نشست هم اندیشی فراکسیون جنوب و استانداران و مدیران برنامه و بودجه استان‌های جنوبی و رییس سازمان برنامه و بودجه کل کشور، گفت: به تمرکززدایی ایمان و اعتقاد دارم و در هر حوزه‌ای که مسئولیت داشتم تمرکززدایی را پیاده سازی کردم اما در بررسی‌ها مشخص شده موانعی برای انجام چنین کاری وجود دارد، یکی از ضرورت‌ها تعیین کارهای ملی و محلی و تقسیم کارهای تولیدی و تصدی‌گری است که در مجلس به دنبال آن هستیم، معتقدم باید موضوعات محلی به شوراهای شهر و شهرداری‌ها واگذار شود و اگر این رویه تغییر نکند مشکلات حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: در حوزه مالیات گفته می‌شود باید ۶ تا ۷ میلیون نفر مالیات بدهند اما اگر هوشمندسازی در این حوزه پیاده شود و تنها از ۱۰۰هزار نفر به درستی مالیات گرفته شود و حتی از بسیاری از مؤدیان کوچک که کسب و کارشان ضعیف شده مالیاتی گرفته نشود بازهم درآمد مالیاتی کشور به حدود ۲ برابر می‌رسد.

رییس مجلس تأکید کرد: استانداران به درستی توضیح دادند که طرح‌های خوبی نوشته می‌شود اما نمی‌توان آن‌ها را پیاده سازی کرد، با مطالعه برنامه‌های سوم تا ششم توسعه کل کشور مشخص شد که این برنامه‌ها تنها ۳۰ درصد پیاده شده است که اگر آن‌ها را رها می‌کردیم همین میزان تحقق پیدا می‌کرد.

قالیباف تأکید کرد: بنابراین اگر برنامه هفتم توسعه کل کشور را به روال گذشته بنویسیم حتی اگر در مجلس و دولت انقلابی هم باشد هیچ خاصیتی ندارد.

رییس دستگاه قانونگذاری کشور با اشاره به اینکه تبصره ۱۸ قانون بودجه عملیاتی‌ترین پول برای استان‌ها بود، گفت: این پول یکبار مصرف نیست و به حساب بر می‌گردد و استان می‌تواند از آن استفاده کند اما امسال این اتفاق نیفتاد و ادامه پیدا نکرد، البته سال گذشته نیز ابتدا این پول به استان ها واگذار نشد اما با پیگیری‌های مجلس از حدود ۳۰ هزار میلیارد، ۱۹ هزار میلیارد آن تحقق یافت‌.

وی تأکید کرد: اگر تبصره ۱۸ توسعه پیدا می‌کرد مقدمه ایجاد صندوقی برای توسعه استان‌ها فراهم می‌شد چرا که پول این تبصره مستقیماً به استان‌ها واریز می‌شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سیاستگذاری در مرکز انجام شود و در استان‌ها، استانداران یا فرمانداران خودشان طرح ها را اجرا کنند، گفت: در مرکز باید بر نحوه اجرا نظارت داشت و اگر چنین نشود باز هم مشکلات جدی خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: نباید هر ۵ سال یکبار سیاست عوض شود بلکه سیاست باید یک تا ۲ دهه پیش برود تا نتیجه بخش باشد.

قالیباف با بیان اینکه اقتصاد دولتی جز ناکارآمدی نتیجه‌ای ندارد، ادامه داد: بخش خصوصی به معنای خاصه‌سازی نیز بدتر از اقتصاد دولتی است بنابراین مردمی‌سازی اقتصاد است که راهگشا خواهد بود؛ سهام عدالت می‌توانست چنین نقشی را ایفا کند ولی در نهادسازی این کار بد عمل کردیم.

رییس دستگاه قانونگذاری کشور به اعضای فراکسیون جنوب تأکید کرد: در این نشست‌ها نگاه نقطه‌ای یا منطقه‌ای نداشته باشید بلکه باید روی موضوعاتی که جغرافیای این منطقه را توسعه می‌دهد هم افزایی کرد و متمرکز بود تا نشست‌ها اثرگذار باشد.