۰ نفر

بلانچارد افزایش بیکاری آمریکا را ناگزیر می داند؛

تورم بیش از انتظار مردم کم می شود، اما به ۲درصد نمی رسد

۱۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۴۰
کد خبر: 659012
تورم بیش از انتظار مردم کم می شود، اما به ۲درصد نمی رسد

سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، افزایش نرخ بهره، صعود بی سابقه تورم و مشکلات زنجیره تامین مسائلی هستند که این روزها نه تنها اقتصاد آمریکا بلکه اقتصاد جهانی را با خود درگیر کرده است. بانک های مرکزی جهان در تلاش برای مقابله با روند صعودی تورم از بهترین راهکار خود که افزایش نرخ بهره است استفاده می کنند در حالی که پیش بینی ها حاکی از آن است که این روند منجر به رکود اقتصادی خواهد شد.

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ ادامه وضعیت موجود در اقتصاد جهانی، سناریوهای مختلفی را برای آینده اقتصادی جهان و به خصوص نقطه تلاقی کاهش تورم با رکود اقتصادی از سوی اقتصاددانان مختلف رقم زده است. الیویر بلانچارد اقتصاددان برجسته و استاد اقتصاد دانشگاه ام‌آی‌تی در رشته توییتی پیش‌بینی خود را از آینده اقتصاد آمریکا مطرح کرده و نوشته است:

فکر کردم خوب است که افکار و پیش‌بینی‌هایم را برای اقتصاد ایالات متحده در ادامه سال جمع آوری کنم؛ اخطارهای معمول را هم اعلام می‌کنم که عدم اطمینان زیادی وجود دارد اما این موارد بهترین گمانه‌های من برای اقتصاد آمریکاست. تورم احتمالا بیش از آنچه که مردم انتظار دارند کاهش خواهد یافت.

این منعکس کننده چرخش شدید در قیمت برخی کالاها، ضعف اقتصادی چین و بهبود در زنجیره تامین است. ادعاهایی مبنی بر پیروزی البته نه از سوی فدرال رزرو وجود خواهد داشت که اتفاقا اشتباه هستند.

با این حال تورم نزدیک به سطح هدف ۲ درصدی نخواهد رسید. این به آن دلیل است که مارپیچ دستمزد تعادلی به وضوح در تداوم است و به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد، بنابراین فدرال رزرو باید به سیاست‌های انقباضی خود ادامه دهد.

هدف از انقباض، کاهش فعالیت و از این طریق فشار نزولی بر افزایش دستمزد و قیمت‌هاست. بنابراین فدرال رزرو تلاش می‌کند تا سرعت اقتصاد را کاهش دهد. مساله‌ای که اکنون هم در جریان است، حتی اگر اعداد تولید ناخالص داخلی به احتمال قریب به یقین حاکی از دست کم گرفتن فعالیت‌های اقتصادی طی دو سه ماهه نخست سال جاری باشند.

در حالی که همه بر سیاست‌های پولی متمرکز هستند، اقدامات مالی و بودجه‌ای قابل توجهی هم در جریان است. از آنجایی که مصرف کنندگان پیش از این حساب‌های پس‌انداز خود را شارژ کرده و اکنون می‌توانند آنها را هزینه کنند، این اثر تعدیل خواهد شد اما همچنان تاثیرگذار خواهد بود. هر اندازه اثر نامطلوب قوی‌تر باشد، فدرال رزرو نیاز کمتری به افزایش نرخ بهره دارد.

مساله‌ای به نام کاهش سرعت اقتصاد بدون افزایش بیکاری وجود ندارد. امید به کاهش فرصت‌های خالی شغلی و در عین حال ثابت ماندن نرخ بیکاری، که برخی از مقامات فدرال رزرو مطرح کرده‌اند، امیدی بیهوده است. فرصت‌های شغلی خالی اگرچه کاهش خواهد یافت اما بیکاری هم افزایش خواهد یافت.

اینکه آیا این مساله منجر به رکود می‌شود یا نه، موضوعی متفاوت است. کاهش نرخ تورم ممکن است به فدرال رزرو اجازه دهد حرکت خود را آهسته کند و برای دستیابی به رشد کمتر اما مثبت تلاش کند. همانطور که جروم پاول هم اذعان کرد انجام صحیح این کار، بسیار دشوار است.

شاید تصویر اقتصادی زمان انتخابات‌ها خیلی بد نباشد: تورم پایین، رشد کم اما مثبت اقتصادی و نرخ پایین بیکاری. اگر چنین باشد، این مساله به دموکرات‌ها کمک خواهد کرد اما سختی کاهش مداوم تورم، یا حداقل نزدیک به نرخ هدف همچنان پابرجا خواهد بود.

زمانی که در سال آینده تورم به ۳ درصد کاهش پیدا کند، بحث شدیدی در مورد اینکه آیا ارزش کاهش بیشتر فعالیت‌های اقتصادی برای رسیدن به ۲ درصد را دارد یا نه، شکل خواهد گرفت. فدرال رزرو ممکن است اعلام کند ماموریت خود را انجام داده و حداقل برای مدتی – اگر نه برای همیشه – نرخ تورم روی ۳ درصد باقی بماند.