۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

سامانه مودیان به تنهایی برای شناسایی فرار مالیاتی کافی نیست

۱۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۳
کد خبر: 658659
سامانه مودیان به تنهایی برای شناسایی فرار مالیاتی کافی نیست

امروزه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به عنوان بستر اصلی اجرای بسیاری از قوانین مالیاتی مورد تاکید است. برای مثال طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ کلیه اشخاص مکلف به عضویت و ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی برای فروش کالا و خدمات خود شده‌اند. البته سامانه مودیان در شرایطی موفق به شفاف سازی مالیات‌ها خواهد شد که علاوه بر رصد دستگاه‌های کارتخوان، گردش‌های مالی افراد را نیز در نظر بگیرد؛ چرا که بسیاری از اصناف از دستگاه‌های کارتخوان استفاده نمی‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ یلدا راهدار، نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مالیات را حق حاکمیتی دانست و بیان کرد: هر فردی که درآمدی دارد، بایستی نسبت به پرداخت مالیات آن اهتمام ورزد. وی همچنین به مسئله‌ای که در این راستا مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: "میزان انواع مالیا‌ت‌هایی که در ایران از افراد اخذ می‌شود از متوسط جهانی بیشتر است با این حال کیفیت خدماتی که در مقابلش ارائه می‌شود به شدت پایین است".

راهدار تصریح کرد: "اگر برای تولیدکنندگان و فعالان شفاف شود که مالیات پرداختی آن‌ها مثلا صرف اصلاح زیرساخت‌های شهرک صنعتی آن‌ها می‌شود یا در قبال پرداخت آن خدمات باکیفیتی دریافت می‌کنند، با خاطری آسوده حق مالیاتی خود را پرداخت می‌کنند".

نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران با ارائه یک مثال به تبیین مسئله پرداخت و گفت: "برخی شهرک‌های صنعتی با مشکل عدم جمع‌آوری زباله‌هایشان مواجه هستند و این در حالی است که بخشی از مالیات پرداختی آن‌ها مستقیما وارد حساب شهرداری می‌شود اما شهرداری از جمع آوری زباله‌های این اصناف امتناع ورزیده و زیر بار انجام این کار نمی‌رود. همچنین یکی دیگر از مشکلات این شهرک‌های صنعتی عدم دسترسی به آب است که باز هم این مشکلات از طرف هیچ ارگانی پوشش داده نمی‌شود. پرداخت کنندگان مالیاتی بایستی بدانند که پرداخت مالیات در ازای ارائه چه خدماتی است".

وی در این راستا تاکید کرد: "افراد باید بدانند که مالیات پرداختی آن‌ها صرف رفع کدام چالش از صنف آن‌ها می‌شود و اگر در ارائه خدمات با کیفیت کم کاری شود، فرد تمام تلاش خود را می‌کند تا راهی برای فرار مالیاتی پیدا کند و اینگونه دولت برای جبران بودجه خود نرخ تصاعدی را در پیش می‌گیرد که نهایتا کسب و کارهایی با فعالیت شفاف، قربانی فراریان مالیاتی می‌شوند".

نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران همچنین اظهار کرد که که طی سال‌های گذشته فرارهای مالیاتی میان اصناف مختلف بسیار زیاد بوده است، چرا که ممیزهای مالیاتی با رانت و اعمال سلیقه افراد را از پرداخت مالیات معاف می‌کردند.

راهدار در پایان با اشاره به سامانه مودیان گفت: "در صورتی که سامانه مودیان گردش‌های مالی افراد را رصد کرده و به صورت عادلانه و بدون دخالت انسان مالیات افراد را تعیین کند، می‌تواند قدمی در راستای شفاف سازی درآمدها و مالیات پرداختی مودیان شود.همچنین قابلیت شناسایی فراریان مالیاتی توسط این سامانه می‌تواند به عنوان دستاوردی برای نظام مالیاتی کشور باشد".