۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

فساد و فرار مالیاتی نتیجه مالیات ستانی ممیز محوری

۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۰۲
کد خبر: 654767
فساد و فرار مالیاتی نتیجه مالیات ستانی ممیز محوری

مالیات ستانی مبتنی بر اطلاعات شفاف و قابل استناد و همچنین بهره‌گیری از ابزارهای ثبت معاملاتی هوشمند، ضرورتی غیرقابل انکار است؛ چرا که دیگر روش‌های سنتی، کارآمد و قابل اطمینان نیستند؛ این مسئله باعث شد تا مجلس شورای اسلامی، در سال 1398 قانونی را تحت عنوان «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» تصویب و به دولت ابلاغ کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ حمیدرضا صحفی، کارشناس حوزه کسب و کار در گفتگو با اقتصادآنلاین، در راستای این مسئله، به نظام سنتی مالیات ستانی که تاکنون اجرایی شده، اشاره کرد و گفت: "تاکنون نظام مالیاتی کشور ممیزمحور بوده است و این مسئله چندگانگی آمارها را در پی داشته است. در چنین سیستم فسادآوری، عملیات به صورت دستی و کاملا سنتی انجام می‌شد که یکی از چالش‌هایش این بود که به هیچ عنوان آمار دقیقی وجود نداشت و برآوردهایی که در کشور انجام می‌شد، با ارزش واقعی مالیات‌های اخذ شده از کسب و کارها برابر نبود". 

وی در ارتباط با ایرادات اساسی چنین سیستمی اظهار کرد: "محاسبه مکتوب، رفتارهای سلیقه‌ای و تبانی ممیزها از دیگر ایرادات شیوه ممیزمحوری است چرا که محاسبه غلط، ایجاد فساد و فرارهای مالیاتی، باعث می شد افراد حق مالیاتی خود را به صورت دقیق پرداخت نکنند. همچنین عدم همخوانی آمارهای تخمینی با آمارهای رسمی نشانگر آن است که هیچکدام از این سیستم‌های مالیات ستانی کارآمد نبوده است".

صحفی همچنین اساس اینکه طرح جدیدی برای فرآیند مالیات‌ستانی پیشنهاد شد را وجود خلا در روند ممیزمحور دانست و تصریح کرد: "سامانه مودیان و نظام مالیات ستانی الکترونیک شیوه جدیدی است که دولت برای مالیات ستانی مصوب کرده است. بر این اساس، کسب و کارها بایستی پایانه‌های فروشگاهی چون دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت خود را به سامانه مودیان متصل کنند".

این کارشناس حوزه کسب و کار همچنین در راستای وضعیت مالیات ستانی از کسب و کارهای اینترنتی بیان کرد: "شناسایی کسب و کارهای اینترنتی، به مراتب راحت‌تر از کسب و کارهایی است که در فضای حقیقی قرار دارند؛ چراکه اساس هر معامله‌ای صورت حساب الکترونیکی است و برای هر کالای فروخته شده‌ای فاکتور صادر می‌شود که این فاکتور مبنای فروش قرار می‌گیرد؛ در چنین فرایندی خریدار فاکتور خود را مشاهده کرده و با تایید آن هزینه خرید خود را پرداخت می‌کند".

صحفی در پایان به مقایسه وضعیت مالیات ستانی از کسب و کارهای اینترنتی و حقیقی پرداخت و گفت: "بر این اساس شفافیت روند کالا و مسیر خرید و فروش کسب و کاری در این بستر، به مراتب بیشتر از کسب و کارهای سنتی است چرا که در یک سوپرمارکت، نمی‌توان تشخیص داد که فروشنده یک کالا را به چه قیمتی فروخته است اما در فروشگاه اینترنتی، کاملا مشخص است که چه میزان کالا، به چه کسی و با چه قیمتی فروخته شده است".