۰ نفر

وزیر خزانه داری آمریکا؛

برای کاهش درد آمریکایی ها در پمپ بنزین، برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین می کنیم

۲۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۰
کد خبر: 653250
برای کاهش درد آمریکایی ها در پمپ بنزین، برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین می کنیم

جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که سقف قیمت نفت روسیه برای کمک به کاهش تورم بسیار مهم خواهد بود، زیرا تورم مصرف کننده در ایالات متحده در این هفته به بالاترین سطح ۴۰ سال اخیر یعنی ۹.۱درصد افزایش یافت.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، یلن در سخنانی پیش از شروع نشست وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی گروه ۲۰ در بالی اندونزی عنوان کرد: باید تلاش‌ها برای مهار دو پیامد اقتصادی کلیدی ناشی از بحران روسیه و اوکراین – یعنی قیمت بالای سوخت و افزایش ناامنی غذایی که منجر به مهار آن شد و در سراسر ایالات متحده و سطح جهان گسترده است، صرف شود.

او افزود: هزینه‌های بالای انرژی به شدت در افزایش تورم ایالات متحده در هفته جاری نقش داشته است.

یلن تصریح کرد: ما شاهد تاثیرات منفی جنگ روسیه و اوکراین در هر گوشه از جهان به ویژه با توجه به افزایش قیمت انرژی و افزایش ناامنی غذایی هستیم.

او گفت که ایالات متحده به گفت‌وگو با سایر کشورها ادامه خواهد داد تا ببیند «چه کاری می‌توانیم با هم انجام دهیم تا به دیگران در سراسر جهان که تحت تاثیر جنگ روسیه قرار گرفته‌اند، کمک کنیم» او افزود که این شامل رسیدگی به ناامنی غذایی و طراحی و اجرای سقف قیمت نفت روسیه است.

سقف قیمت نفت روسیه یکی از قوی‌ترین ابزارهای ما برای رسیدگی به دردی است که آمریکایی‌ها و خانواده‌ها در سراسر جهان در حال حاضر در پمپ بنزین و خواربار فروشی احساس می‌کنند. محدودیت در قیمت نفت روسیه درآمد پوتین را که برای راندن ماشین جنگی خود به آن نیاز دارد، از بین خواهد برد.

در حالی که واشنگتن، نفت روسیه را ممنوع می‌کند و کشورهای اروپایی به دنبال کاهش مصرف نفت روسیه هستند، قیمت نفت افزایش یافته است. قیمت نفت خام در ماه مارچ پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید.

اقتصاددانان هشدار داده‌اند که ممنوعیت‌های بیشتر می‌تواند قیمت‌ها را تا ۱۷۵ دلار در هر بشکه افزایش دهد.

مکانیسم سقف قیمت شامل تشکیل کارتلی از سوی ایالات متحده و سایر کشورها برای خرید نفت روسیه با قیمتی پایین بود که تولید نفت روسیه را سودآور نگه داشت تا در آینده عرضه کند اما در عین حال روسیه را از تامین مالی جنگ خود در اوکراین گرسنه نگه می‌داشت.

یلن تاکید کرد: ما تحریم‌های تاریخی را که قبلا اجرا کرده‌ایم که راه‌اندازی جنگ یا رشد اقتصادش را برای او دشوارتر می‌کند، ادامه خواهیم داد.

روسیه در مورد این پیشنهاد سکوت کرده است، در حالی که کشورهای دیگر مانند هند به این پیشنهاد توجه نکرده‌اند.

امروز پنجشنبه هم چین اعلام کرد که سقف قیمت می‌تواند بحران اوکراین را وخیم‌تر کند. شو جوتینگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین تاکید کرد که سقف قیمت فرآیندی پیچیده خواهد بود و در عوض از کشورها خواست برای پایان دادن به جنگ، مذاکرات صلح را دنبال کنند.

یلن گفت که امیدوار است سقف قیمت برای بسیاری از شرکت‌های واردکننده نفت روسیه جذاب باشد، زیرا هزینه‌های بالای واردات به دلیل بیمه و ممنوعیت‌های مالی تحویل نفت روسیه را کاهش می‌دهد.

اواخر ماه گذشته، اتحادیه اروپا بیمه کشتی‌های حامل نفت روسیه را ممنوع کرد.

یلن تصریح کرد: بنابراین من امیدوارم که چین و هند متوجه شوند که رعایت سقف قیمت به نفع خود آنها در کاهش قیمت نفت روسیه است، چرا که آنها واردکنندگان مهمی هستند.

وزیرخزانه‌داری آمریکا افزود: اما حتی اگر این کشورها سقف قیمت را رعایت نکنند، من فکر می‌کنم مسلم است که بسیاری از کشورهایی که نفت روسیه را وارد می‌کنند، تحت تاثیر تحریم‌های بیمه و خدمات مالی قرار خواهند گرفت که اتحادیه اروپا و احتمالا بریتانیا و ایالات متحده اعمال خواهند کرد.

یلن همچنین تاکید کرد: بدون سقف قیمت، «به احتمال زیاد شاهد قیمت‌های جهانی بسیار بالاتر خواهیم بود چرا که این ممنوعیت منجر به بسته شدن مقدار قابل توجهی از نفت روسیه خواهد شد.»