۰ نفر

رییس سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

روایت گران‌ فروشی ٧ هزار میلیاردی!

۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۵
کد خبر: 651785
روایت گران‌ فروشی ٧ هزار میلیاردی!

رئیس سازمان غذا و دارو از شناسایی گران‌فروشی هفت هزار میلیاردی در حوزه ماده اولیه دارویی و ورود دستگاه قضا به این حوزه خبر داد و گفت: در سازمان غذا و دارو به دنبال اصلاح فرآیندهای فسادزا هستیم و به همین دلیل از سوی سودجویان مورد هجمه قرار گرفته‌ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بهرام دارایی در برنامه صف اول در خصوص نظارت بر کالاهای سلامت محور، اظهارکرد: گستره فعالیت سازمان غذا و دارو متنوع است و باید اصالت کالاهای سلامت محور قابل ردیابی و رهگیری باشند که در همه دنیا ساز و کار  این نظارت‌ها در سازمان غذا و دارو  دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در سازمان غذا و دارو فرآورده‌های سلامت محور کدملی به نام IRC برای رصد دارند، گفت: ١٠ میلیارد کد شناسه برای یک میلیون کد IRC  فرآورده‌های غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی صادر کرده‌ایم. سامانه تیتک یک سامانه منحصربه فرد، ایرانی، درون‌زا و برون‌نگر است که بر لبه دانش حرکت می‌کند و با هوش مصنوعی ارتفاع خواهد یافت. آمریکا و ترکیه اخیرا به فناوری این سامانه مجهز شده‌اند و ایران از لحاظ نوآوری در این حوزه پیشرو بوده است.

پوشش بیمه‌ای ۲۵۰  قلم داروی دیگر تا پایان سال

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه سه هزار و ٣٣۶ کد ژنریک دارو در کشور داریم، اظهارکرد: تمام داروهای وارداتی و تولید داخل در سامانه تیتک شناسه گذاری می‌شوند. ۳۶۰ قلم دارو ۹۵ درصد بازار دارویی را به خود اختصاص داده‌اند، درگذشته ۵۹۰ قلم دارو تا کد ملی بیمار رهگیری می‌شد که در حال حاضر به ۷۶۴ قلم رسیده و تا پایان امسال به ۱۱۶۴ قلم می رسد، همچنین تا قبل از این ۲۵۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه بوده‌اند که امسال به بالای ۲۷۵۰ قلم می‌رسد.

رصد کامل ۷۰ قلم کالای تجهیزات پزشکی پرمصرف در سامانه تیتک

به گفته وی درحال حاضر در حوزه غذا، حدود ٨٠ درصد محصولات شناسه گذاری می‌شوند، در حوزه تجهیزات پزشکی نیز فرآورده‌ها در سامانه IMED که به تیتک متصل است ثبت  و٩٠ درصد ملزومات و تجهیزات پزشکی وارداتی شناسه گذاری می شوند، همچنین تا پایان سال ٧٠ قلم تجهیزات پزشکی حساس و پرمصرف از ابتدای زنجیره تا انتها قابلیت رصد خواهند داشت، در حوزه آرایشی و بهداشتی هم پیشرفت خوبی در حوزه شناسه گذاری حاصل شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره پیشرفت سامانه تیتک در حوزه تجهیزات پزشکی نیز گفت: ٣۶٠ هزار شناسه‌گذاری تجهیزات پزشکی داریم که ١٣٠ هزار قلم در حوزه واردات است و برای محصولات داخلی هم الزام گذاشته‌ایم که نیازمند همکاری تولیدکنندگان هستیم و درصددیم تا توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی را رصد و ردیابی کنیم.

افزایش تقلب در حوزه محصولات آرایشی و استفاده از ترکیبات سمی در تولیدات زیرپله‌ای

دارایی درباره عرضه لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی در بازار نیز گفت: در تولید محصولات بهداشتی وضعیت مناسبی داریم اما در تولید محصولات آرایشی وضعیت خوبی نداریم،   هنگامی که می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم باید محصول با کیفیت و با عمق دانش تولید کنیم، اگر از محصول بی‌کیفیت حمایت کنیم و در واردات را ببندیم، رقیب را از بین برده‌ایم.

وی با اشاره اینکه سیاست‌گذاری و تقسیم کار با وزارت صمت باعث کم شدن دسترسی به کالاهای آرایشی و ایجاد مشکل در این زمینه شد، تصریح کرد: اکنون با کالای آرایشی تقلبی به دلیل بالا رفتن قیمت محصولات خارجی اصلی مواجه هستیم و باید دانست که کالای تقلبی از مواد سمی و رنگ‌های غیرمجاز تولید می‌شوند و سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره عواقب تخصیص ارز دولتی به دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: در چند سال گذشته سیاست غلط ارز ترجیحی اعمال شد که در حوزه دارو بسیار نادرست بود و به صنعت و بیماران آسیب وارد کرد. با تخصیص ارز  ترجیحی زنجیره تولید و توزیع دچار چالش شد و کمبودهای دارویی افزایش پیدا کرد، ارز همیشه در دسترس و کافی نبود و روند تامین دارو و مواد اولیه با وقفه و اختلال مواجه شد، در نتیجه صنعت داروسازی را تحت تاثیرات منفی قرار داد.

 وی افزود: البته کمبود دارو عوامل دیگری مانند تحریم هم دارد اما با تخصیص ارز دولتی هزاران میلیارد سواستفاده شده و شاهد بیش اظهاری برای دریافت ارز بیشتر و واردات کالای کمتری بودیم، تنها در حوزه مواد اولیه هفت هزار میلیارد سواستفاده و گران‌فروشی را شناسایی کردیم. پرونده‌های مهمی از سال ٩٧ در این زمینه تشکیل و کیفرخواست‌هایی صادر شده است که به‌زودی از سوی دستگاه قضا علنی خواهد شد، البته صنعت داروسازی ما نجیب است و نخبگان را به کار می‌گیرد و یک زیست بوم منتخب از نخبگان است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۹۸ درصد عددی بازار در حوزه دارو از محل تولید داخل تامین می‌شود، گفت: در حوزه بیوتکنولوژی جزو ۲۰ کشور بزرگ دنیا و سه کشور اول آسیا هستیم،  همچنین از ۶٠ مولکول با فناوری زیستی ٣٠ مولکول را تولید می‌کنیم.

وی تصریح کرد: کشور به سمت تولید محصولات با فناوری پیشرفته می‌رود، امسال در تولید انسولین قلمی خودکفا می‌شویم و به دو برابر نیاز کشور دست می‌یابیم و مسیر صادرات باز می‌شود، حتی به توانایی تولید قلم انسولین نیز در کشور دست یافته‌ایم که همه اینها نتیجه اعتماد به جوانان و شرکت‌های دانش بنیان است.

قیمت دارو با اصلاح سیاست ارزی برای بیمار تغییر نمی‌کند 

دارایی گفت: بر اساس قانون برنامه و بودجه سه میلیارد دلار ارز برای دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک تخصیص یافته است و با دستور رئیس جمهور ارز تخصیص یافت تا زیرساخت‌ها برای انتقال ارز دارو به بیمه‌ها فراهم شود، با اصلاح سیاست ارزی قیمت دارو برای بیمار تغییر نمی‌کند و یارانه دارو در هنگام خرید بیمار اعمال می‌شود و این اقدام جدیدی است که در بستر نسخه الکترونیک محقق می‌شود.

وی با تاکید براینکه صنعت داروسازی موافق تخصیص ارز دولتی نیست و با ارز دولتی گروگان گرفته شده است، بیان کرد: همانطور که برخی مخالف حذف ارز دولتی هستند؛ در نسخه نویسی هم همینطور است و برخی امتناع می‌کنند و باید توجه داشت که با نسخه الکترونیک آمار تولید و مصرف و صرفه جویی دارویی خواهیم داشت.

دارایی خاطرنشان کرد: بیماران مزمن پس از اصلاح سیاست ارزی می‌توانند با مراجعه به پزشک داروی موردنیاز خود را تا ویزیت بعدی دریافت کنند و همه این‌ها با نسخه الکترونیک محقق می‌شود و شاهد صرفه‌جویی دارویی خواهیم بود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نزدیک به ٣٠ درصد داروهای وارداتی قاچاق معکوس می‌شود، گفت: برآورد قطعی از قاچاق معکوس نداریم اما بر اساس برآوردها سال ٩٩ حدود پنج هزار میلیارد تومان داروی قاچاق کشف شده است، ما اکنون به وفور انسولین قلمی داریم اما همچنان حجم زیادی از کشور خارج می‌شود، زیرا کالای ما در داخل ارزان است، آمار خوبی از قاچاق معکوس نداریم و سال گذشته ١٢٠ میلیون دلار هزینه انسولین شده که ۴٠ میلیون دلار به بیمه خریداری و در سیستم ثبت شده است.  

٢۵ درصد تشویقی در قیمت گذاری برای داروهای صادراتی

وی درمورد صادرات دارو نیز، اظهارکرد: وقتی دارویی را برای مصرف داخل تولید می‌کنیم محصول بازار خود را دارد و حتی ممکن است کالا کیفیت لازم را نداشته باشد و آن زمانی کیفیت محصول مشخص می‌شود که محصول به بازارهای بین‌المللی عرضه شود، ما باید تراز داروسازی را مثبت کنیم و صادرات ما بیش از واردات باشد، فضا را برای صادرات باز کرده‌ایم و فرآیندها را به سندیکای دارو واگذار کردیم و برای اولین بار برای تشویق در تحقیق و توسعه تا ٢۵ درصد تشویق در قیمت‌گذاری گذاشتیم تا با استفاده از نخبگان و مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان‌ها بتوانیم موفق عمل کنیم.

عدم تحریم دارو یک طنز تلخ و دروغ است

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو وی درباره تحریم دارو، گفت: تحریم نبودن دارو طنز تلخ و دروغ است، همان‌گونه که گزارشگر سازمان ملل گزارشی در این حوزه ارائه داد که قابل تامل بود و نشان می‌داد غربی‌ها دروغ گفته‌اند و تحریم‌ها مستقیما سلامت مردم ایران را هدف گرفته است. تحریم داروی بیماران خاص، شیر خشک رژیمی و غذای کودکانی با بیماری متابولیک را هدف قرار داده است، حتی شرکت تولیدکننده پانسمان‌های بیماری EB نیز ما را تحریم کرد. از اظهارات برخی از افراد تعجب می‌کنم که می گویند تحریم دارو نداریم، این تحریم‌ها به شدت هزینه‌ها را بالا برده است تا بعضا داروهایی با کیفیت‌های پایین به کشور برسد و موضوع تحریم در حوزه سلامت نیز کاملا مشخص است و نیازی به تایید ما نیست.