۰ نفر

تورم منطقه یورو همچنان در مسیر رکوردشکنی

۱۰ تیر ۱۴۰۱، ۲۲:۴۳
کد خبر: 649694
تورم منطقه یورو همچنان در مسیر رکوردشکنی

در حالی که جنگ در اوکراین موجب افزایش شدید قیمت سوخت و مواد غذایی شده است، اداره آمار اروپا اعلام کرد‏، میزان تورم در منطقه یورو رکورد تازه‌ای ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که جنگ در اوکراین موجب افزایش شدید قیمت سوخت و مواد غذایی شده است، اداره آمار اروپا (یورواستات)، روز جمعه اعلام کرد‌، میزان تورم در منطقه یورو، رکورد تازه‌ای ثبت کرد و در یک سال منتهی به ماه ژوئن به ۸,۶ درصد رسید.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نرخ تورم برای ۱۹ کشوری که ارز واحد (یورو) را پذیرفته اند، در ماه‌های آوریل و مه به ترتیب به ۷,۴ و ۸,۱ رسید. از ژانویه سال ۱۹۹۷، یعنی از زمانی که «یورواستات»، انتشار شاخص تورم را آغاز کرده است، تاکنون چنین آمار بالایی به ثبت نرسیده بود. از ماه نوامبر تاکنون، شاخص قیمت مصرف کننده، هر ماه به بالاترین حد خود رسیده است؛ در حالی که افزایش قیمت مصرف کننده در سال گذشته به عنوان پدیده‌ای موقت در نظر گرفته شد که با بهبود اقتصادی، پس از شوک ناشی از همه گیری و اختلال در زنجیره‌های لجستیکی بازار‌ها مرتبط بود.

تهاجم ارتش روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه و همچنین تحریم‌های اقتصادی غرب علیه مسکو، موجب افزایش شدید قیمت‌ها شده است و نگرانی در خصوص کاهش شدید رشد تولید ناخالص داخلی را افزایش می‌دهد. تورم در منطقه یورو، بسیار بالاتر از پیش بینی‌های بانک مرکزی اروپاست. بانک مرکزی اروپا میزان تورم را حدود ۲ درصد پیش بینی کرده بود. بنابراین، بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئیه آماده می‌شود برای نخستین بار در ۱۱ سال گذشته، نرخ بهره خود را افزایش دهد.

در حال حاضر، پایین‌ترین نرخ تورم در منطقه یوور به کشور مالت مربوط می‌شود. میزان تورم در این کشور در ماه ژوئن ۶,۱ درصد بوده است. تورم در آلمان نیز به ۸,۲ درصد رسیده است. بالاترین نرخ تورم در کشور‌های حوزه دریای بالتیک ثبت شده است. تورم در استونی به ۲۲ درصد، در لیتوانی به ۲۰,۵ درصد و در لتونی به ۱۹ درصد رسیده است. کشور‌های هم مرز با روسیه که در معرض شکست روابط تجاری با این کشورند، به لحاظ اقتصادی بیشترین آسیب را دیده اند.