۰ نفر

رییس کمیته دیوان محاسبات مجلس؛

حذف ارز ترجیحی بهترین تصمیم برای ساماندهی اقتصاد بود

۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۳۴
کد خبر: 643307
حذف ارز ترجیحی بهترین تصمیم برای ساماندهی اقتصاد بود

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره میزان تاثیر ارز ترجیحی بر سفره و معیشت مردم گفت: توزیع ارز ترجیحی به گونه ای بود که گروه اندکی از مردم از آن منتفع می شدند. اما درصد بالایی از این ارز ترجیحی اعطایی یا کالایی به کشور وارد نمی شد یا این کالاها با قیمت بالا در بازار آزاد را عرضه می شد. در این شرایط دولت و مجلس حذف ارز ترجیحی را در دستور کار قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ علیرضا شهبازی، نماینده همدان در مجلس در گفتگو با اقتصاد آنلاین  بیان کرد: دولت تصمیم گرفت تفاوت قیمت ارز ترجیحی و ارز آزاد را به خود مصرف کننده پرداخت کند. هم اکنون با اجرای آن متاسفانه با افزایش تمام اقلام موجود در بازار مواجه شده ایم؛ افزایش قیمت ها فقط شامل کالاهایی که در گذشته مشمول ارز ترجیحی می‌شده‌اند نیست بلکه تمام کارها را در بر گرفته است.

شهبازی اشاره کرد: چرا باید کاری را ادامه می دادیم که به جای اینکه یارانه‌ها به مردم اختصاص داده شود، به جیب دلالان برود. اجرای طرح حذف ترجیحی ارز را برنامه عمده دولت برای اصلاحات اقتصادی عنوان کرد.

نماینده مردم نهاوند در  مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ارز ترجیحی در واقع رانتی بود که در دست عده ای وارد کننده قرار داشت که این ارز را دریافت می‌کردند اما کالای وارداتی را به قیمت دلار بازار آزاد به دست مردم می رساندند.  تخصیص ارز ترجیحی در این چند سال موجب ارجحیت واردات بر تولید شد و باعث شد که ما خودکفایمان را در خیلی از کالاها از دست بدهیم. این که دولت تصمیم گرفت پرداخت یارانه را از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره یعنی مردم منتقل کند و یارانه را مستقیماً به آنها پرداخت کند تصمیم مناسبی بود. با گذر زمان و مدیریت دولت مشکلات فعلی هم برطرف خواهد شد.

رییس کمیته دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی  توضیح داد: عزم دولت در حذف ارز ترجیحی بهترین تصمیم برای جراحی و ساماندهی اقتصاد کشور محسوب می شود. با حذف این ارز به صورت مستقیم مبالغی به عنوان یارانه به مردم پرداخت خواهد شد. متاسفانه در گذشته برخی از واردکنندگان ارز ترجیحی را که برای واردات محصول داده می‌شد برای این کار تخصیص نمی‌دانند و با سوء استفاده سودهای هنگفتی به جیب زده و مشکلاتی برای کشور ایجاد کردند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، باید میلیاردها دلار ارز ترجیحی پرداخت می‌شد و بخش قابل توجهی از آن هم به جیب رانت‌خواران، دلالان و قاچاقچیان می‌رفت. موفقیت طرح را در گرو نظارت دقیق دولت است و البته اگر کار خوب اجرا شود طرح بسیار خوبی است که می‌تواند جلوی سوء استفاده واسطه‌گران و دلالان را بگیرد.

رییس کمیته دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: تجربه حذف ارز چند نرخی در دولت های گذشته نشان داد که دولت های قبلی هیچ یارانه ای برای حفظ قدرت خرید مردم در نظر نگرفته بودند اما بر خلاف دولت های قبل دولت سیزدهم نه تنها یارانه کالاهای اساسی را حذف نکرد بلکه یارانه به طور مستقیم به مصرف کننده منتقل می شود

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی  توضیح داد: در صورتی که منابع آزاد شده از حذف ارز ترجیحی در بخش تولید و صنعت سرمایه‌گذاری شود، موجب رونق اقتصادی خواهد شد. باید تدابیری بیندیشیم که کمترین فشار به اقشار کم درآمد وارد شود.