۰ نفر

رییس کمیسیون‌ برنامه و بودجه؛

راهی جز اصلاح حذف ارز ترجیحی نداشتیم

۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۳۵
کد خبر: 640834
راهی جز اصلاح حذف ارز ترجیحی نداشتیم

رییس کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه سال ١۴٠١ بودجه حفظ نظام، مردمی و ضد تورمی است، گفت: این بودجه قوی، تحقق یافتنی و عملیاتی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حمیدرضا حاجی بابایی» روز چهارشنبه در آیین اختتامیه اجلاس سراسری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۱ در لایحه، ١٣٧ هزار میلیارد تومان کسری منابع داشت که در بودجه مصوب و در تراز بودجه اعلامی، کسری صفر بود که این امر با خلق منابع محکم رقم خورد.

وی افزود: منابع پایدار است، سقف بودجه را افزایش ندادیم، یک بودجه ضد تورمی است که در آن دولت را موظف کرده ایم که بانک مرکزی چاپ پول و برداشت دلار نداشته باشد و پول پر فشار را وارد جریان اقتصادی کشور نکند، دولت نیز موافق این موارد بوده است و با تحمل سختی ها، کمک کرد تا بودجه کشور تورم زا نباشد از این رو اگر تورمی است از ناحیه بودجه نیست.

رییس کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال های گذشته یکی از عوامل مهم تورم، خود بودجه بود به خاطر افزایش سقف و افزایش چاپ و فروش رخ داد، بنابراین این بودجه مردمی است و یکی از جلوه های آن صندوق بیمه روستاییان است از این رو مساعدت دولت و مجلس باعث می شود که به اندازه ١٠ سال گذشته، تعداد بیمه شدگان را دو برابر افزایش دهند.

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی در بودجه ۱۴۰۱ رقم خورده، گفت: برای اولین بار صندوق بیماری های صعب العلاج با پنج هزار میلیارد تومان تشکیل شد که ۱۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار صندوق قرار گرفته تا یک میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد و ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز وام قرضه الحسنه قرار داده ایم.

حاجی بابایی بیان داشت: نباید در کشور کسی با بیماری صعب العلاج، بی پول باشد، امسال این امر تحقق یافت، همچنین هفت هزار میلیارد تومان برای بیمه درمان ۶ میلیون نفری که هیچگونه بیمه ای نداشته باشند، اختصاص یافته تا کنون سه میلیون نفر بیمه شدند.

وی اضافه کرد: پایگاه ایرانیان را موظف کردیم تا لیست افرادی که وضع خوبی ندارند و زیر پوشش ارگانی نیستند را استخراج کنند و در اختیار دولت قرار دهند تا مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته رییس کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، اقداماتی از جمله تعرفه پرستاری که ۱۶ سال معطل مانده بود نیز اجرایی شد. اکنون برای ۴۰۰ هزار علاقه مند به سربازی، ١٠ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شد تا خانواده های آنها هزینه سربازان را پرداخت نکنند.

وی با بیان اینکه در سال ١۴٠١، ۵٠٠ هزار میلیار تومان یارانه می دهیم، گفت: همه این رقم از فروش بنزین تحقق می یابد. ۶۳۶ هزار میلیارد تومان برای حامل های انرژی است.

حاجی بابایی بیان داشت: ٣٣٠ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت است تا اجناس گران نشود تا پایان ماه کارت الکترونیک در اختیار مردم قرار می گیرد تا مردم را از نیازها و کالاهای اساسی بیمه کند.

وی خاطر نشان کرد: دولت در سال ١۴٠٠، ۱۷ میلیارد دلار هم نفت فروخت و به همین رقم نیز ارز ۴۲۰۰ تومان خرج کرد در این دولت مقرر شد که بانک مرکزی اجازه ندارد پول نفت را برای کالای اساسی بخرد و باید از بازار آزاد دلار را بخرد که این امر تورم ایجاد نمی کند.

رییس کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر سختی ها مردم را اذیت می کند اما نشان می دهد دولت بر روی ریل حرکت می کند، گفت: دولت و مجلس همه قدرت خود را به کار گرفتند تا مردم اذیت نشوند، اگر سختی است باید مدیریت شود از این رو باید به سمتی حرکت کنیم که بر اساس مرور زمان ثروت مملکت عادلانه در اختیار مردم قرار گیرد از روستاییان تا شهری حق زندگی برای همه ملت است.

وی افزود: از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه، ۷۱ هزار میلیارد صرف خرید گندم می شد، یارانه انواع و اقسام مختلف دارد، در کشور ١٣ میلیون تن گندم می خریم که برای نانوایی هر کیلو ۶۶٠ تومان و برای دولت ١۵ هزار تومان تمام می شد و با این گندم همه کشورها را تامین می کردیم این در حالیست که در کشور فقط هشت میلیون تن مصرف می کنیم.

حاجی بابایی با تاکید بر اینکه باید به شکلی عمل کنیم که اذیت مردم پایان یابد،گفت: شورای هماهنگی اقتصادی در گذشته دو ماه یکبار تشکیل می شد اما اکنون هفته ای یک بار تشکیل می شود و برنامه ها به سرعت اجرا می شود تا مشکلات رفع شود.

وی ادامه داد: گاهی یک دولت زیر مشکلات می ایستد و دیگری از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند.

رییس کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارز ۴٢٠٠ برای مردم حذف نشد، گفت: این ارز برای دولت حذف شد دولت مکلف است دارو و نان را در اختیار مردم قرار دهد اکنون در زنجان طرح نان اجرا می شود.

وی بیان داشت: ۵۸۳ هزار تن ماکارونی کشور به خارج صادر شده است و دلار ۳۰ تومانی گرفته اند در حالیکه آرد آن ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

حاجی بابایی با تاکید بر اینکه مردم باید از اقدامات دولت اطمینان یابد، گفت: حرکت دولت برای این است که شرایط اقتصادی کشور بهتر شود اگر مردم متوجه شوند که کار دولت دلسوزی است، در همه موارد همراهی خواهند کرد.

وی ابراز داشت:هیچ راهی جز اصلاح ارز نبود، پرداخت یارانه نقدی نیز هیچ وقت کار خوبی نیست باید مردم قوی شوند.

رییس کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به پوشش بیمه ای روستاییان گفت: صندوق بیمه روستاییان تیم قوی و کارآمدی دارد که باید در روستاها مشکلات را حل کند و جامعه بیمه ای افزایش یابد.

وی افزود: باید اقدامات مدیریتی اعمال شود تا از این وضعیت خارج شویم و سختی های مردم طی سال های گذشته کاهش یابد.

حاجی بابایی خاطر نشان کرد: امسال سال دانش بنیان و تولید است در همین راستا بودجه این بخش دو برابر افزایش یافته، همچنین در بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای تولید کلان در استان ها و ۶۰ هزار میلیارد تومان برای تولید خرد در روستاها در نظر گرفته شده است.