۰ نفر

امیر سیاح در گفت‌ و گو با اقتصادآنلاین:

سازمان نظام روانشناسی باید انحصار را حذف کند/ در صورت گردنکشی در مقابل قانون در دادگاه منتظرشان هستیم

۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۳۲
کد خبر: 639304
سازمان نظام روانشناسی باید انحصار را حذف کند/ در صورت گردنکشی در مقابل قانون در دادگاه منتظرشان هستیم

رییس مرکز پایش و بهبود محیط کسب‌وکار گفت: سازمان نظام روانشناسی باید انحصار موجود در این حوزه را برچیند و به قانون عمل کند، در غیر این صورت مجرم شناخته شده و مسئولان آن را در دادگاه ملاقات خواهیم کرد.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ هفته گذشته سازمان نظام روانشناسی با انتشار لیستی روانشناسانی که بدون مجوز رسمی از این سازمان به فعالیت و مشاوره مشغول هستند را معرفی کرد. این موضوع بازتاب فراوانی در جامعه داشت و در این لیست اسامی بسیاری از افراد معروف در فضای مجازی که به کار مشاوره مشغول بوده و طرفداران بسیاری دارند نیز به چشم می‌خورد. 

به دنبال این موضوع سید امیر سیاح، رییس مرکز پایش و بهبود محیط کسب‌وکار با انتشار توییتی در صفحه رسمی خود در این رابطه نوشت، این اقدام سازمان نظام روانشناسی قابل تقدیر و نوعی نظارت پسینی است، اما برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی لازم است انحصار موجود در این حوزه برچیده شده و متقاضیان واجد شرایط بتوانند به راحتی وارد این حرفه شوند.

در همین رابطه اقتصادآنلاین در گفت‌وگویی با سیاح دلایل وجود انحصار در این حوزه و اقدامات قانونی انجام شده برای مقابله با آن را از وی جویا شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام روانشناسی طی سال‌های گذشته از اختیار تنظیم‌گری خود استفاده بدی کرده، گفت: سازمان نظام روانشناسی بر اساس قانون تشکیل شده و براساس قانون  باید مجوز رسمی روانشناسی صادر کند.

سیاح ادامه داد: متاسفانه این سازمان در سال های گذشته شرایط صدور مجوز تخصصی روانشناسی را بسیار سخت کرده و نظارت پیشینی بسیار شدیدی اعمال کرده است؛ به طوری که تعداد خیلی خیلی کمی از خیل عظیم متقاضیان اجازه داشتند وارد بازار شده و مجوز مشاوره رواشناسی بگیرند. 

به گفته وی هیات مقررات زدایی اسفندماه سال گذشته زمانی که داشت شرایط صدور همه مجوزها را بررسی می‌کرد، با اختیارات قانونی خود دو شرط از شرایط دشواری که نظام روانشناسی وضع کرده بود را حذف کرد. یکی این شرط که متقاضیان دریافت مجوز باید هم مدرک کارشناسی روانشناسی و هم کارشناسی ارشد روانشناسی داشته و بین دریافت این دو مدرک هم فاصله‌ای نیفتاده باشد. دوم هم مصاحبه سختی که پیش از اعطای مجوز از متقاضیان گرفته می‌شود. 

سیاح در این رابطه تاکید کرد: ما از مسئولان سازمان روانشناسی پرسیدیم که در مصاحبه با این افراد چه سوالاتی را مطرح می‌کنید، زیرا نگران بودیم در این فرایند امضاهای طلایی و یا اعمال سلیقه‌ای صورت بگیرد اما پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکردیم و از سازمان نظام روانشناسی خواستیم تا این شرط را نیز حذف کند. به خصوص که به ما خبر رسید که مصاحبه بسیار دیر به دیر انجام می‌شود و صف طولانی برای آن وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین حتی ما می‌خواستیم شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد را هم حذف کنیم زیرا چرا کسی که کارشناسی دارد و مطالعه خوبی دارد نباید بتواند مجوز دریافت کند؟ اما فعلا این شرط وجود دارد ولی درخواست اصلاح قانون و حذف آن را به مجلس دادیم.

مدیر مرکز پایش و بهبود محیط کسب‌وکار ادامه داد: پس از اینکه این قانون البته با کمی تاخیر ابلاغ شد، سازمان نظام روانشناسی در ابلاغیه‌ای اعلام کرد که این مصوبات را قبول ندارد و آن‌ها را اجرا نخواهد کرد. البته من فکر می‌کنم دلیل این موضوع بی‌اطلاعی آن‌ها از شرایط است وگرنه اگر خدای ناکرده بخواهند این را در عمل پیاده کنند با واکنش خیلی شدید مواجه خواهند شد. زیرا اگر بخواهند آن شرط‌ها را اعمال کنند جرم مرتکب شده و از آن ها شکایت می‌کنیم.

سیاح تاکید کرد: حتی بعد از این موضوع خواستند با من ملاقاتی داشته باشند اما گفتم که ابتدا از قانون تمکین کنید چون قانون شکنی کردید. کسی که بخواهد انحصار درست کند و در مقابل قانون گردنکشی کند جایی در نظام تصمیم‌سازی کشور ندارد و جای آن در جایگاه متهم در دادگاه است.

وی تاکید کرد: از سازمان روانشناسی خواهش می‌کنم به قانون تمکین کرده، درهای ورود به این کسب و کار را باز کرده و نظارت‌های خود را پسینی کند. اینکه عده زیادی کسب و کار زیرزمینی روان شناسی دارند ناشی از عملکرد بد این نظام در ایجاد انحصار است و ناشی از این است که نظارت پیشینی بسیار سختی گذاشتند و درهای ورود به این کسب و کار را بسته، در نتیجه افراد بدون مجوز کار می‌کنند.

سیاح افزود: ما از این سازمان می‌خواهیم ضمن حذف انحصار بر فعالیت همه روانشاسنان نظارت دقیقی داشته باشد و به مردم بگوید این لیست مشاوران و روانشناسان مورد تایید است اما حق و حقوق شما و تکالیف آن ها مشخص است و اگر به تکالیف خود عمل نکردند به ما خبر بدهید تا با آن‌ها برخورد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رفع انحصار بر تعرفه ارائه خدمات روانشناسان تاثیر خواهد گذاشت نیز گفت: البته تعرفه‌ها اولویت دوم ماست؛ اولویت اول ما این است که بازار بزرگ شود و روانشناسان خوب شناخته شده و روانشاسان ضعیف از بازار رانده شوند تا بازار رقابتی شود.

مدیر مرکز پایش و بهبود محیط کسب‌وکار در پایان تاکید کرد: ما فرایند محاکمه مسئولان سازمان نظام روانشناسی را شروع کردیم و آن‌ها را در دادگاه ملاقات می‌کنیم.