۰ نفر

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛

اقتصاد دانش بنیان یکی از ۵ اقتصاد برتر دنیا است

۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۱۰
کد خبر: 639294
اقتصاد دانش بنیان یکی از ۵ اقتصاد برتر دنیا است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره علت ضعف در ارتباط میان صنایع و شرکت های دانش بنیان و عدم استقبال از محصولات آنها گفت: برقراری ارتباط میان صنایع و شرکت های دانش بنیان نیازمند یک تفاهم و یا آشتی از سویی صنایع است تو راه شرکت های دانش بنیان به واحدهای تولیدی و صنعتی باز شود. برخی از شرکت ها و برخی از شهرک های صنعتی وجود دارند که این شرکت ها در آن ها مستقر هستند صنایع اطراف آنها به همان شکل سابق و سنتی خودشان ادامه فعالیت می دهند و محصولات خود را از کشورهای خارجی هدف خریداری می کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ حسین عباس زاده امامی  عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در چند سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان زیادی در کشور فعال شده‌اند اما به همان نسبت تعداد خیلی زیادی از این شرکت‌ها نیز تعطیل شده‌اند و دلیل این موضوع عدم استقبال صنایع از آنها بوده است. اگر محصولات تولیدی این شرکت‌ها با قیمت مناسب و استقبال بالای صنایع خریداری شود قطعاً جوانان فعال در این شرکت‌ها تولید خود را افزایش و شعبات خود را نیز بیشتر می‌کنند و به این شکل سطح اشتغال در جامعه نیز بالا می‌رود و در نتیجه می‌توانیم شاهد رشد و رونق اقتصادی باشیم.

عباس زاده امامی خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از جوانان فعال و نخبه ما از کشور خارج شده و با اتکا به توانایی‌های فکری خود جذب شرکت‌های پیشرفته علمی در کشورهای اروپایی و آمریکایی شده‌اند. این مهاجرت در حالی رخ داده که هزینه زیادی برای آموزش آنها در کشور صورت گرفته و علاوه بر این ما در داخل کشور هم به آنها نیاز داریم. اگر حمایت از این شرکت‌ها به نحو مناسب و مطلوب صورت می‌گرفت قطعاً شاهد چنین اتفاقاتی نبوده و نخواهیم بود.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان می‌توان شاهد رونق تولید بود و تحریم‌ها بر روی کشور را بی اثر کرد اقتصاد دانش بنیان یکی از ۵ اقتصاد برتر دنیا است و با اتکا به آن می‌توان جزو کشورهای توسعه یافته در جهان قرار گرفت.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: واردات کالای خارجی پورسانت و سود بسیار بالایی دارد و یکی از دلایلی که صنایع به سمت واردات سوق پیدا می‌کنند عده‌ای نمی‌خواهند ببینند که ما در داخل با رونق تولید مواجه هستیم و به هر نحوی سعی می‌کنند با کارشکنی و ایجاد مانع جلوی رشد تولید را بگیرند.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای حل مشکل کمبود سرمایه در گردش شرکت‌های دانش بنیان باید وزارت صمت گروهی را مامور کند تا با برقراری ارتباط صنایع و شرکت‌های دانش بنیان مشکل سرمایه در گردش آنها را حل کنند. وزارت صمت باید برای مشکل این شرکت‌های دانش بنیان که نمی‌توانند وثایق مورد نظر صنایع را تأمین کنند با تقویت صندوق ضمانت این قدرت را در اختیار دارد که آنها را تقویت کنند. اگر بتوان مشکل سرمایه در گردش این شرکت‌ها را حل کرد می‌توان خیلی از تنگناهای این واحدها را برطرف کرد.

وی افزود: اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان فعلی به جریان تولید و رسوخ این شرکت‌‌ها در صنایع بالغ و بخش‌های کلیدی اقتصاد در شرایط فعلی اهمیت به سزایی دارد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. می‌توان برای رشد بیشتر این شرکت‌ها اقدام به داخلی سازی محصولات استراتژیک، تمرکز بر حل مسائل ملی، توسعه نقش‌ آفرینی شرکت‌های بزرگ در اکوسیستم فناوری کشور، شبکه‌ سازی شرکت‌های دانش‌ بنیان با صنایع کرد. در صورتی که شرکت‌های دانش بنیان را به این سمت و سو سوق دهیم می‌توانیم شاهد افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان و افراد شاغل در آنها باشیم.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس در پایان تاکید کرد: تلاش برای افزایش کمی شرکت‌های دانش بنیان بدون رشد درون زا از صنایع و حول نیازمندی‌های کشور، یا رشد پایدار و موثر امکان ذیر نخواهد بود. ولی از سوی دیگر باید به معضل کاهش کیفیت ارزیابی شرکت‌‌های دانش بنیان نیز توجه کرد زیرا اگر بیش از حد به آن بها داده شود شاهد افزایش سوری و غیر واقعی شرکت‌های دانش بنیان خواهیم بود.