۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد:

۴ نشانه که رکود در کمین اقتصاد آمریکا است

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۳
کد خبر: 636821
۴ نشانه که رکود در کمین اقتصاد آمریکا است

در حالی که اقتصاد ایالات متحده این روزها نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند اما بسیاری پیشبینی می‌کنند که به زودی ممکن است رکود اقتصاد آمریکا را در برگیرد.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ این روزها در ایالات متحده هر کسی که شغل بخواهد می‌تواند یکی پیدا کند. اقتصاد آنقدر داغ است که قیمت‌ها با بیشترین سرعت خود از دهه ۸۰ تاکنون در حال افزایش هستند. 

با این حال ما هنوز از گوشه و کنار اسم رکود را می‌شنویم، طوری که انگار به سال ۲۰۰۷ بازگشتیم. این به چه معناست؟ 

حقیقت این است که امروز آمریکا رکود اقتصادی را تجربه نمی‌کند، اما نشانه‌هایی وجود دارد که وقوع آن نزدیک است. اما این نشانه‌ها چیست؟

۱- افزایش نرخ‌ بهره توسط فدرال رزرو

تورم افزایش یافته است و ابزار فدرال رزرو برای مقابله با آن این است که نرخ بهره را بالا ببرد. اتخاذ این سیاست نیز به طور طبیعی هزینه دریافت تسهیلات را افزایش داده و سرعت حرکت اقتصاد را کند خواهد کرد که البته هدف آن نیز همین است.

اما مشکل اینجاست که فدرال رزرو بسیار دیر برای افزایش نرخ بهره اقدام کرد. نگرانی‌ها نسبت به افزایش نرخ تورم از سال ۲۰۲۱ آغاز شد و بانک‌مرکزی آمریکا مارس ۲۰۲۲ اقدام به افزایش نرخ بهره کرد. بنابراین امروز فدرال رزرو مجبور است اقدامات شدیدتری انجام دهد درحالی که اگر سال گذشته اقدام به افزایش نرخ بهره می‌کرد، به آن نیازی نبود.

جروم پاول، رییس بانک‌مرکزی آمریکا این ماه اعلام کرد که افزایش نرخ بهره در آمریکا ادامه خواهد داشت تا زمانی که تورم کنترل شود و پس از آن نیز افزایش نرخ بهره با شدت کمتر ادامه خواهد داشت.

فدرال رزرو معتقد است این سیاست که به آن فرود آرام تورمی یا soft landing می‌گویند، از رکود اقتصادی جلوگیری خواهد کرد. سیاستی که البته در گذشته نیز امتحان شده و برخی به آن شک دارند و بسیاری از بانک‌های وال استریت معتقدند رکود اقتصادی برای کنترل تورم اتفاقی غیرقابل پیشگیری است و در نهایت فدرال رزرو به آن تن خواهد داد. 

۲- صف فروش در بازار سهام 

پس از ثبت رکوردهای جدید تورم در اوایل ژانویه، بازار سهام تقریبا یک پنجم ارزش خود را از دست داد. نزدک نیز تقریبا به خواب زمستانی فرو رفته و امسال نزدیک به ۷تریلیون دلار سرمایه از این بازار خارج شده است و این نگرانی وجود دارد که افزایش نرخ بهره با کاهش سود شرکت‌ها‌، سرمایه‌گذاران را به سمت خروج از این بازار سوق دهد.

این خبر بدی برای برنامه بازنشستگی عمومی است. همچنین خبر ناخوشایندی برای افرادی است که از بازار سهام به دنبال کسب درآمد هستند، همچون معامله‎گران روزمره‌ای که روی بازار سهام که تقریبا بیشتر دهه گذشته را درحال رشد بود حساب باز کردند. همچنین این موضوع بر انتظارات مصرف‌کنندگان نیز اثرگذار خواهد بود.

هرچند بخش اندکی از آمریکایی‌ها به طور فعالانه در بازار سهام فعالیت می‌کنند، اما زمانی که به تلویزیون یا صفحه گوشی خود نگاه کرده و دریایی قرمز رنگ از سهام را می‌بینند، قطعا بر انتظارات آن‌ها تاثیر می‌گذارد. بر همین اساس انتظارات در ماه می به پایین‌ترین حد خود طی ۱۱سال گذشته رسیده است.

این اتفاقات برای اقتصاد نیز خبر بدی است، زیرا هزینه‌های مصرف‌کنندگان حدود دو سوم از رشد ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می‌دهد.

۳- بازار اوراق قرضه

به طور معمول زمانی که بازار سهام چندان برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست، به سمت بازار اوراق می‌روند. اما این بار این اتفاق نیفتاده است!

اسناد خزانه‌داری ایالات متحده با قیمت پایین به فروش می‌رسند. زمانی که قیمت اوراق کاهش می‌یابد‌، بازدهی افزایش می‌یابد و نرخ بازدهی اوراق خزانه ۱۰ ساله برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ در این ماه ۳درصد افزایش یافته است. 

این اتفاق زمانی می افتد که فدرال رزرو نرخ بهره را بالا می‌برد که به معنای افزایش هزینه قرض گرفتن است و در واقع ارزش اوراق را در زمان سررسیدشان کاهش می‌دهد. بنابراین نرخ سود بالاتر پرداختی برای اوراق یا همان نرخ بازده، پاداشی برای خریداران است و این اوراق را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند.

همچنین از زمانی که فدرال رزرو تصمیم گرفت که حجم عظیم اسناد خزانه‌ای که از زمان شروع کرونا آن را خریداری کرده بود را عرضه کند، همه اوراق به فروش رفتند.

با فروش رفتن اوراق، ترس سرمایه‌گذاران از رکود اقتصادی بیشتر شد و فاصله میان نرخ بازده اوراق کوتاه مدت و بلندمدت کاهش یافت. این اتفاق که به آن معکوس شدن منحنی بازده می‌گویند از سال ۱۹۹۵ پیش از هر رکود اقتصادی اتفاق افتاده است.

۴- هرج و مرج در سراسر دنیا

این اتفاقات در خلا رخ نمی‌دهد بلکه در شرایطی رخ داده که روسیه حملات خود را به اوکراین ادامه می‌دهد که منجر به اختلال در زنجیره عرضه شده و قیمت انرژی را بسیار بالا برده است. چین همچنان بزرگترین شهرهای خود را به دلیل بالا بودن تعداد مبتلایان به کرونا قرنطینه کرده است و کمبود کارگر باعث افزایش دستمزدها و برهم خوردن جریان عادی ارسال کالا به سراسر جهان شده است.

روسیه همچنان کشورهای اروپایی را تهدید به قطع ارسال محموله‌های انرژی می‌کند که می‌تواند اقتصاد اروپا را به رکود دچار کند و از طرف دیگر اقتصاد چین نیز به طرز غم‌انگیزی کند شده زیرا این کشور به دنبال سیاست کرونایی خود کارگران را در خانه نگه داشته است.

اتفاقاتی که در خارج از آمریکا رخ می‌دهد می‌تواند به اقتصاد این کشور نیز در بدترین زمان ممکن ضربه وارد کند.

اما چه باید کرد؟

بسیار خب، رکود اقتصادی ممکن است به زودی گریبانگیر اقتصاد آمریکا شود اما اول از همه باید بدانیم چه نباید کرد؟ وحشت!

حتی اگر رکود اقتصادی محتمل باشد نیز هیچ کسی نمی‌تواند بگوید چقدر شدید خواهد بود اما ضرری ندارد که خود را برای بدترین سناریوهای ممکن آماده کنیم.

مشاوران مالی توصیه‌هایی کردند که با عمل به آن‌ها می‌توانید دارایی خود را از گزند رکود مصون نگاه دارید.

در حال حاضر که فراوانی فرصت‌های شغلی وجود دارد، از آن استفاده کنید و در جایی ثابت مشغول به کار شوید، این شرایط پس از رکود اقتصادی تغییر خواهد کرد.

اگر قصد فروش خانه خود را داشتید، الان وقت آن است که آن را انجام دهید. قیمت ملک در آمریکا هر سال حدود ۲۰درصد افزایش می‌یابد اما نرخ سود وام نیز رو به افزایش است که می‌تواند تقاضا را کاهش دهد.

همچنین کمی پول نقد کنار بگذارید تا در مواقع لزوم بتوانید به سراغ آن رفته و از آن استفاده کنید.