۰ نفر

به دنبال انتشار آگهی آزمون وکالت؛

دهن کجی آشکار کانون وکلا به قانون! / سرپیچی از حذف انحصار وکالت

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۰۶
کد خبر: 636069
دهن کجی آشکار کانون وکلا به قانون! / سرپیچی از حذف انحصار وکالت

با وجود اینکه پس از تصویب و ابلاغ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، آزمون وکالت امسال باید بدون تعیین ظرفیت برگزار شود و کانون وکلای فارس نیز این موضوع را تایید کرده، اما پس از انتشار آگهی آزمون امسال به تاریخ ۳۰ تیرماه، همچنان تعیین ظرفیت در آن دیده می شود.

اقتصادآنلاین _ صبا نوبری؛ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که ۱۰ اردیبهشت‌ماه توسط رییس جمهور ابلاغ شد، از فردا لازم الاجرا خواهد بود.

این طرح که وزارت اقتصاد از زمان شروع به کار دولت سیزدهم برای تصویب و اجرای آن تلاش بسیاری کرد، با این هدف تدوین شد تا انحصار را از عرصه صدور مجوز برچیند و مشاغل حقوقی از جمله وکالت، یکی از حوزه‌هایی بود که روند صدور مجوز در آن پس از اجرای این قانون دچار تغییراتی می‌شد.

بر اساس این قانون، کانون‌های وکلا موظف هستند که پس از این، در جریان برگزاری آزمون، دیگر برای پذیرفته‌شدگان ظرفیت تعیین نکنند و هر تعداد از متقاضیان که بتوانند نمره قبولی را در آزمون کسب کنند می‌توانند وارد بازار وکالت شوند.

آزمون وکلای دادگستری که باید سال گذشته برگزار می‌شد، به دلیل اختلافات با قوه قضاییه برگزار نشد و امروز کانون وکلا آگهی آن را منتشر کرد که بر اساس این آگهی تعیین ظرفیت همچنان وجود دارد. 

این درحالیست که شب گذشته، کانون وکلای فارس اعلام کرد که این قانون را اجرایی کرده و در آزمون امسال خبری از تعیین ظرفیت نخواهد بود.

در این بین مشخص نیست که چرا سیاست‌های پیش گرفته شده توسط کانون‌های وکلا متعارض بوده است.

گفته می‌شود کانون وکلا تاریخ انتشار آگهی را امروز، ۲۶اردیبهشت تعیین کرده تا بتواند به این بهانه که قانون تسهیل صدور مجوزها از فردا لازم الاجرا خواهد بود، از عمل به آن سر باز بزند. اما براساس قانون زمان برگزاری آزمون ملاک است و با توجه به اینکه آزمون ۳۰ تیرماه برگزار خواهد شد، باید به قانون تسهیل صدور مجوزها و حذف تعیین ظرفیت عمل شود.