۰ نفر

رییس جمهور خودش وارد میدان شد؛

یارانه نقدی چند برابر می شود؟

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 634266
یارانه نقدی چند برابر می شود؟

رییس جمهوری امشب قرار است با مردم صحبت کند و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که موضوع صحبت یارانه کالاهای اساسی است.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ چند روزی است که موضوع نان و ماکارونی، در صدر اخبار قرار دارد؛ از ابتدا نیز شایعه‌ها و اخبار زیادی در این باره مطرح شد؛ عده‌ای گفتند قیمت نان چند برابر می‌شود؛ عده‌ای گفتند به جای نان کوپن می‌دهند؛ عده‌ای دیگر گفتند کوپن در کار نیست و به مردم یارانه نقدی داده می‌شود؛ عده‌ای دیگر نیز گفتند این طور نیست و قرار به تغییر قیمت نان نیست.

همه این اتفاقات نیز یک سرنخ کلیدی داشت؛ قیمت آرد؛ آرد تاکنون به صورت یارانه‌ای به نانوا داده می‌شد که این امر زمینه فساد زیادی را فراهم کرده بود و در نهایت بخش زیادی از آن به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسید؛ بنابراین قرار شد که یارانه فقط به نانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد داده شود و در نهایت شاهد اتفاقات اخیر بودیم.

در واقع حذف یارانه آرد برای مصارف غیر از نان، قطعی است؛ اما اینکه این یارانه چه طور حذف می‌شود و به دست چه کسی خواهد رسید نامشخص است. 

دو روز قبل رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهوری اعلام کرد که یارانه 300 تا 400هزار تومانی در راه است که البته جزییات خاصی در این باره منتشر نشده است. 

حالا قرار است رییسی امشب در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم صحبت کند و باتوجه به اینکه او دیروز گفته بود راجع به موضوع عادلانه سازی یارانه ها با مردم سخن می‌گوید گمانه‌ها حاکی از آن است که موضوع اصلی این صحبت، به مساله یارانه‌ها و نان بازمی‌گردد. 

البته رییسی پیشتر اعلام کرده بود که هرگز به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست. بلکه دولت تنها قصد دارد تا محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی عوض و به جای واردکننده به مصرف‌کننده پرداخت شود.

حالا باید دید تصمیم نهایی چیست و وضعیت یارانه نان به کجا خواهد رسید؛ آیا یارانه نقدی است؟ کالا برگ است؟ به نانوا داده می‌شود و یا تصمیم دیگری گرفته شده است که احتمالا رییس جمهوری امشب بدان اشاره کند و بالاخره مردم بفهمند قرار است چه شود.