۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی ایران؛

بدون اصلاحات اساسی خصوصی سازی در ایران نتیجه ای نخواهد داشت

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۱۸
کد خبر: 627438
بدون اصلاحات اساسی خصوصی سازی در ایران نتیجه ای نخواهد داشت

رییس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید شیوه‌های غلط اجرایی در مسیر خصوصی سازی باعث شده بخش خصوصی واقعی اعتماد و اطمینان خود را به این اتفاقات از دست بدهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، غلامحسین شافعی در نشستی در اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: نگاهی به عملکرد کشور در حوزه خصوصی سازی نشان می‌دهد که هیچ کس در ایران از این فرایند راضی نیست. از مسوولان دولتی گرفته تا شرکت‌هایی که در فهرست خصوصی‌سازی قرار گرفته‌اند و همچنین خریداران این شرکت‌ها، همگی از این فرایند ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه باید عیب و اشکال این فرایند به شکل دقیق پیدا شود، بیان کرد: سازمان خصوصی سازی در این فرایند کاملا تنها و بی پناه رها شده است. این در حالی است که توقع وجود داشت که قوای حاکمیتی در حد سهم خود از این سازمان حمایت کنند و هر نهاد بر اساس برنامه ریزی کلان نهایی شده، عمل کند اما ما می‌بینیم که در عمل هیچ کمکی به بهبود این فرایند نمی‌شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تا زمان اجرایی نشدن اصلاحات لازم، نمی‌توان در خصوصی سازی به نتیجه مطلوب رسید، تصریح کرد: ما باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا هر شرکتی که به بخش دولتی یا خصولتی واگذار شد، بدون مشکل به کار خود ادامه داد اما هر شرکتی که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت، آن قدر با مشکل و ابهام دست و پنجه نرم کرد که عملا امکان پیگیری اهداف کلان را از دست داد؟

شافعی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این رابطه به وجود آمده، بی اعتمادی و بی اطمینانی بخش خصوصی به فرایند خصوصی سازی در کشور است. ما باید یک ارزیابی دقیق از این موضوع داشته باشیم که چه اتفاقی رخ داده که سرمایه گذاران از این حوزه فرار می‌کنند؟

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که یک اصلاحات دقیق و اصولی در این فرایند به وجود نیاید ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نتیجه ملموسی در حوزه خصوصی سازی به وجود آید. سال‌های طولانی است که بحث درباره خصوصی سازی در اقتصاد ایران مطرح است اما آنچه که در عمل رخ داده به هیچ عنوان با اهداف کلان کشور سازگاری ندارد.