۰ نفر

صندوق درآمد ثابت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۱۹
کد خبر: 626644
صندوق درآمد ثابت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در تورم از ارزش سرمایه کاسته می‌شود برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند باید به فکر راه چاره بود. فرآیند سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با این معضل است.

 اما سوال اینجاست در میان این همه بازار سرمایه‌گذاری کدام بازار مناسب‌ و سودآور است؟ از نظر ریسک‌ به چه صورت است؟ و دهها سوال دیگر از این دست. برای پاسخ به این سوالات در این مقاله قصد داریم به بازار سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و به خصوص صندوق‌ با درآمد ثابت بپردازیم. مزایا و تفاوت‌های آن را با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیان کنیم. با ما همراه باشید.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه بسیار مناسب و ممتاز برای سرمایه‌گذارانی هستند که دانش کافی یا زمان لازم برای انجام معاملات سهام در بازار بورس را ندارند. برای آشنایی بیشتر در ابتدا از سرمایه‌گذاری در بورس خواهیم گفت.  به طور کلی فرآیند سرمایه‌گذاری به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود. منظور از سرمایه‌گذاری مستقیم این است که یک شخص سرمایه خود را به صورت مستقیم در بازار وارد و آن را مدیریت کند.

منظور از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم این است که شخص سرمایه خود را در اختیار افراد یا شرکت‌ها و حتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بگذارد تا آن‌ها به بهترین شکل با آن سرمایه فعالیت کنند و در نهایت برای سرمایه‌گذاران سود خوبی به ارمغان آورند. این صندوق‌ها انواع مختلف دارند که صندوق درآمد ثابت یکی از این انواع است. در ادامه به برخی از مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالاخص از نوع درآمد ثابت اشاره می‌کنیم.

صندوق درآمد ثابت چیست؟

صندوق‌های با درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس هستند که به دلیل ترکیب دارایی مناسب افراد کم ریسک هستند. در مقدمه گفتیم که بسیاری از افراد به منظور جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه خود در مقابل تورم وارد بازار بورس می‌شوند اما دانش کافی برای معامله ندارند و از طرفی پتانسیل ریسک‌پذیری آن‌ها پایین است.

صندوق درآمد ثابت یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای افراد با روحیه پایین ریسک‌پذیری است. دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر از اوراق درآمد ثابت و اوراق بانکی تشکیل شده است و از این جهت ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بسیار کم است. اگر شما هم دارای پتانسیل ریسک‌پذیری بالایی نیستید و تحمل ضرر و زیان را در فرآیند سرمایه‌گذاری ندارید، صندوق درآمد بهترین انتخاب شما خواهد بود. برخی از این صندوق‌ها مانند صندوق همای آگاه، سود روزشما و بیشتر از سود بانکی به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

بررسی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

 گفتیم که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس ترکیب دارایی به انواع مختلف دسته‌بندی می‌شوند که در این بین، سه دسته با نام‌های صندوق درآمد ثابت، صندوق‌های در سهام و صندوق‌های مختلط معروف‌ترین آن‌ها هستند. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کمترین ریسک را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه دارند چرا که حداقل 70 درصد دارایی‌های این صندوق‌ها از اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت تشکیل شده‌اند.

گفتنی است که برای خرید صندوق در ابتدا باید با واحد یا یونیت‌های یک صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا باشید. در تعریف یونیت می‌خوانیم که دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مجموع واحد‌های صندوق‌ تشکیل شده‌اند که قابلیت خرید و فروش دارند و برخی اوقات این واحدها در قالب صدور و ابطال مورد معامله قرار می‌گیرند. بنابراین ممکن است که ارزش قیمتی هر یک از واحد‌های های سرمایه گذاری با درآمد ثابت با هم متفاوت باشد اما معمولا واحد‌های این صندوق‌ها تقریبا حدود 100 هزار تومان است. البته طبق آخرین مصوب سازمان بورس حداقل سرمایه برای خرید و فروش سهام در بازار بورس 500 هزار تومان است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم شامل این طرح هستند. بنابراین اگر قیمت واحد صندوق‌ها را 100 هزار تومان در نظر بگیریم، حداقل باید 5 واحد از یک صندوق را خریداری کنیم.

مزایای صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟

کم ریسک هستند.

ارزش سرمایه در برابر تورم حفظ می‌شود.

در برخی از این صندوق‌ها سود نقدی به صورت مستمر پرداخت می‌شود.

سود سالیانه آن بیشتر از سود بانکی است.

ضامن نقدشوندگی دارد.

مدیریت حرفه‌ای دارند.

کدام‌یک از صندوق های با درآمد ثابت بهتر است؟

در حال حاضر صندوق‌های با درآمد ثابت فراوانی، با نام‌های مختلف در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند اما در این میان صندوق با درآمد ثابت همای آگاه گزینه مناسب و سودآوری است. همای در زمان کوتاه فعالیت خود توانسته در رتبه اول بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت قرار بگیرد. برای ورود به بازار بورس و شروع سرمایه‌گذاری با ریسک پایین بهتر است صندوق سرمایه‌گذاری همای را در نظر داشته باشید. همای صندوق قابل معامله در بورس است یعنی با جست و جوی نماد همای در ساعات معاملات بازار، می‌توانید واحدهای این صندوق را خرید و فروش کنید.

جمع بندی

در این مقاله گفتیم که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بنا به ترکیب دارایی به انواع مختلفی تقسیم‌ می‌شوند که  در این میان صندوق‌ درآمد ثابت، از روش‌های سرمایه‌گذاری با درجه ریسک‌پذیری بسیار پایین هستند. همچنین در این مقاله به مزایا و عملکرد این نوع صندوق‌ها اشاره شد.

این خبر رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است