۰ نفر

مشاور مالیاتی شرکت های خدماتی چگونه است؟

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۱۳
کد خبر: 626643
مشاور مالیاتی شرکت های خدماتی چگونه است؟

ما در این نوشتار قصد داریم، با در نظر گرفتن پایه و اساس شرکت های خدماتی به سایر جوانب حسابداری و گزارشگری مالیاتی در این شرکت ها بپردازیم.

در شروع تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری، با این رویکرد که تأسیس شرکت های خدماتی به واسطه‌ی عدم به‌کارگیری ماشین‌آلات و هزینه های صنعتی و تولید، بهای تمام‌شده‌ی بسیار پایینی دارد و با جزئی‌ترین هزینه استهلاک و صرفاً با استفاده از دانش فنی و به‌کارگیری نیروی انسانی خبره که برای بهره‌وری و آموزش پرسنل هزینه ای صرف نکرده است، تأسیس یک شرکت خدماتی بیشترین بازدهی را دارد، شروع به کار و کسب سود می‌کنیم.

اما در اینجا لازم است درنگ کنیم؛ چرا که این نگاه یک دهه قبل مصداق داشت، اما امروز تصور سازمان امور مالیاتی بر پایه و اساس یک دهه گذشته است. در این شرایط یک مشاور مالیاتی شرکت های خدماتی باید با این نگاه واقع‌بینانه که امروز به واسطه عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت و ریسک پایین سرمایه‌گذاری و در عین حال برگشت سرمایه در کوتاه‌ترین زمان ممکن با هجوم سرمایه‌گذاران به این صنعت روبه‌رو است، به نحوی برای ممیز مالیاتی تشریح کند و در عین حال از توضیحات قانونی عدول نکند.

در این خصوص می‌توان به هزینۀ تبلیغات در مقایسه با منافع مالی ایجاد شده در حساب شرکت یا حساب شرکای واحد خدماتی اشاره کرد تا حال و هوای کسب سود از مسئول رسیدگی‌کننده دور شود و نگاه روشن یا واقع‌بینانه‌ای نسبت به نحوه رسیدگی ایجاد گردد. برای نگارش این نوشتار از آقای علی مولایی، مدیر موسسه مالیاتی دادیس، کمک گرفتیم که باعث شد این دیدگاه برای ما ایجاد شود، یک مشاور باید به نحوی به مسئله کسب درآمد شرکت های خدماتی بپردازد تا بتواند مسئول رسیدگی‌کننده را با نگاهی واقع‌بینانه با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت رقابتی بین شرکت های خدماتی متقاعد کند که آیا ورود منافع مالی به شرکت صورت گرفته است یا خیر؟ 

1

حسابداری مالیاتی شرکت های خدماتی

یکی از وظایف مهم حسابداران، گزارشگری درون‌سازمانی برای تصمیم‌گیری مدیران و حسابداری مالیاتی شرکت های خدماتی به عنوان گزارشگری برون‌سازمانی به منظور بررسی و تصمیم‌گیری درباره سود و زیان حاصله است. بررسی گزارشگری در شرکت های خدماتی مستلزم تعریف صحیحی از اندازه‌گیری و کنترل بهای تمام شده یا هزینه های صورت گرفته در مقایسه با درآمد حاصل از ارائه خدمات است که باید تناسبی بین عواملی همچون هزینه حقوق و دستمزد مستقیم، هزینه تبلیغات، هزینه اجاره و سایر هزینه ها با ارزش‌گذاری خدمت ایجاد گردد. در این زمینه ما پیشنهاد می‌کنیم برای گزارش بهای تمام شده خدمات و ارائه راه‌حل برای رفع ایرادات گزارشگری با یک مشاور مالیاتی از موسسه مالیاتی دادیس به آدرس وب سایت dadis.ir در ارتباط باشید. 

در نتیجه در ابتدای فعالیت یا در شروع سال مالی باید با رویکردی مبتنی بر گزارشگری و تصمیم‌گیری مدیران و در همین راستا با اطلاع از نحوه‌ی ارائه گزارشگری مبتنی بر خواسته‌ی سازمان امور مالیاتی بتوانیم گام به گام در مسیر صحیحی حرکت کنیم. به عبارتی، اگر ما بدانیم مشتری خدمات را به چه صورت از ما می‌خواهد، آن خدمات را منطبق با خواست و سلیقه وی ارائه می‌کنیم. در یک شرکت خدماتی، مدیران شرکت و سازمان امور مالیاتی در حکم مشتری هستند که خدماتی تحت عنوان صورت های مالی اساسی برای تصمیم‌گیری، قضاوت و سود و زیان‌سنجی را دریافت می‌کنند. 

حسابداری مالیاتی شرکت های خدماتی

حال با توجه به شرایط موجود در بازار، برخی از هزینه‌ها بدون ارائه فاکتور ارائه می‌گردد یا خدماتی از جانب مدیران صورت می‌گیرد که فاکتوری از این بابت ارائه نمی‌شود؛ چرا که خود، مالک شرکت هستند. اما در صورتی که هزینه های واقع شده فاقد اسناد و مدارک باشند، این امکان برای شما وجود دارد که در یادداشت‌های توضیحی بر اساس تشریح چرخه فعالیت محرز گردد و فعالیت مزبور علی‌رغم عدم سند هزینه‌ای با اعداد و ارقام قابل قبولی شرایط استعلام را داشته باشد. البته شایان ذکر است، تشریح چرخه فعالیت برای ارائه هزینه های پنهان، به هیچ وجه به‌معنی شکایت از اوضاع نابسامان اقتصادی نیست؛ چراکه شکایت از اوضاع نابسامان صرفاً باعث گمراهی ممیز مالیاتی یا سایر استفاده‌کنندگان از اطلاعات مالی می‌گردد.

نحوه رسیدگی ممیز مالیاتی در شرکت های خدماتی

ابتدا برای نحوه صحیح گزارشگری باید با نحوه رسیدگی ممیز مالیاتی در شرکت های خدماتی آشنا شویم. در این خصوص باید از مدارکی که ممیز مالیاتی در جلسه رسیدگی و برای تنظیم صورت‌مجلس درخواست می‌نماید، مطلع باشیم. گفتنی است، این مدارک به راحتی از حوزه و مسئول مربوط به پرونده ما در شروع سال مالی قابل استعلام می‌باشد. در جلسه رسیدگی نیز برای رفع ابهام در رسیدگی نیازمند این است، تمام این مواردی که توسط مؤدی ارائه شده‌اند و گزارش‌ها یا اسناد و مدارکی که از نظر ممیز مالیاتی ارائه نشده است، به تفکیک و با جزئیات در صورت‌مجلس قید گردد.

 

2

1- دفاتر قانونی پلمپ تحریر شده ارائه شد. 

2- اسناد و مدارک درآمدی یا ارائه خدمات از شماره ... تا شماره ... ارائه شد.

3- صورت حساب‌های بانکی شرکت و شرکا (در نمایش گردش حساب شرکا در دفاتر) ارائه شد. لازم است صورت حساب‌های بانکی به تفکیک در صورت مجلس قید گردد که در این صورت در رسیدگی‌های بعدی به تراکنش های بانکی (مخصوصاً حساب شرکا) سازمان به این شماره حساب‌ها ورود پیدا نمی‌کند.

4- صورت معاملات فصلی ارائه شده در اسناد و مدارک ارائه شده مشخص گردد.

5- اسناد و مدارک خرید رسمی، اسناد هزینه‌ای و رسید مالیات تکلیفی پرداخت شده از طرف شرکت که به عنوان اعتبار مالیاتی ارائه شده. 

6- تراز آزمایشی چهار ستونی در تمام سطوح حساب، گردش حساب درآمد عملیاتی و غیر عملیاتی، گردش حساب ارزش افزوده به تفکیک هر فصل بهار، تابستان، پائیز و زمستان در سال مورد رسیدگی و تصویر اولین و آخرین فاکتور های فروش یا ارائه خدمات.

7- تراز آزمایشی سالیانه قبل و بعد از بستن حساب‌های موقت ارائه شد.

8- گردش حساب سود و زیان انباشته و حساب تعدیلات. 

9- اظهارنامه عملکرد و گزارش حسابرسی به همراه تصویر آخرین برگ تشخیص عملکرد.

10- مدارک ............. ارائه شد.

شایان ذکر است، هیچ منعی برای اینکه مسئول رسیدگی‌کننده اسناد و مدارک و دفاتر را به امانت دریافت کند، وجود ندارد. اما شما موظفید رسید اسناد و مدارک دریافتی را از مسئول رسیدگی‌کننده دریافت کنید که ایشان عهده‌دار عودت اسناد و مدارک باشند.

جمع بندی 

در پایان، علی‌رغم عدم امکان ارائه تمام مطالب، از جمله نحوه ارائه هزینه‌های بدون سند، باید به این نکته توجه کرد که پیچیدگی حسابداری مالی و حسابداری مالیاتی شرکت های خدماتی باعث می‌شود نتوانیم این توقع را داشته باشیم یک مدیر مالی توانایی پاسخگویی به تمام نیازهای قانونی را داشته باشد؛ به‌عبارتی هیچ یک از مدیران مالی این امکان را ندارند در طول دوران حرفه‌ای و تخصصی از تمام دانش قانونی و حسابداری غنی باشند. بدین ترتیب ایجاب می‌کند که با رویکردی مشاورمحور از ظرفیت متخصصین امور با پرداخت حداقل حق‌الزحمه به عنوان مشاور استفاده کنیم. در خصوص حوزه مالیاتی، ما به شما یک نهاد مالیاتی با عنوان موسسه مالیاتی دادیس را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید با شماره تماس 09121966291 با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید و نسبت به اعتبارسنجی تصمیمات قانونی خود با توجه به تغییرات روزانه قوانین مستمر و قوانین مؤخر اطمینان حاصل بفرمایید.

این خبر رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است