۰ نفر

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد؛

الزام کانون وکلا به بارگذاری مجوزها

۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۵۰
کد خبر: 626039
الزام کانون وکلا به بارگذاری مجوزها

سبحانیان گفت: در کانون وکلا هنوز اعتقادی بر بارگذاری شرایط صدور مجوز در درگاه ملی مجوز‌ها ندارند در حالی که بر اساس نص قانون این اتفاق باید بیفتد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید محمد هادی سبحانیان معاون سیاستگذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

سوال: علت تاخیر۱۳ ساله در اجرای قانون در خصوص درگاه ملی صدور مجوز‌ها چیست؟

سبحانیان: عمدتا مدیران ما حاضر نبودند که امضا‌های طلایی را از دست بدهند، باید عدالت را در میان مردم برقرار کرد لذا نباید این گونه باشد که کسی که دسترسی به نماینده مجلس و وزیر دارد بتواند مجوز بدهد و کسی که دسترسی ندارد نتواند مجوز بگیرد و معطل باقی بماند.

۲۰ روایت از مردم داریم که به دلیل اینکه نتوانستند مجوز بگیرند به خارج از کشور رفته اند و یا اینکه حتی کار به جایی رسیده بود که خودکشی کنند.

متاسفانه مدیران ما زیر بار نمی‌روند. ما همت کردیم و همراهی دستگاه‌ها را داشتیم و مجلس پای کار آمد. در این راستا صدا و سیما هم بسیار کمک کرد، تقریباً عموم دستگاه‌ها به سامانه متصل شده اند.

سوال: آیا مشخص شده که تاکنون چند مجوز صادر شده است؟

سبحانیان: در فاز اول دستگاه‌ها باید اعلام می‌کردند که چند مجوز صادر می‌کنند، ما دستگاه‌هایی را داشتیم که نمی‌دانستند چند مجوز را صادر می‌کنند. هنوز با وزارت جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی با مسئله مواجه هستیم.

براساس دستور رییس جمهور ما به صورت شفاف مطالبه گری می‌کنیم و مجلس این مطالبه را از ما دارد.

مدیران قبلی ۱۳ سال بود که همراهی نمی‌کردند، اما الان همراهی آن‌ها خوب شده است، وزارت جهاد کشاورزی با توجه به جنس کار با سختی روبرو هستند، در وزارت جهاد کشاورزی تعداد مجوز‌ها هنوز کامل مشخص نیست.

سوال: آیا کانون وکلا به سامانه متصل شده است؟

سبحانیان: دوستان ما در کانون وکلا هنوز اعتقادی بر این موضوع ندارند که باید شرایط صدور مجوز را اعلام کنند و اطلاعات را در درگاه ملی مجوز‌ها بارگذاری کنند در حالی که بر اساس نص قانون این اتفاق باید بیفتد.

دو الی سه دستگاهی که هنوز شرایط صدور مجوزهایشان شفاف و ابهام زدایی نشده در مسیر هستند تا کار دنبال شود، در این حوزه اقدام خوب و تحولی صورت گرفته است.

۱۹ کسب و کار را به شهرداری‌های مراکز استان‌ها ارسال کرده ایم تا آن‌ها هم نظراتشان را اعلام کنند و همه شهرداری‌های سراسر کشور باید به این موضوع بپیوندند.

نظام مهندسی هم یک مورد داشت که همراه شده است، همچنین نظام پزشکی هم ۷ مورد را داشتند که شرایط صدور مجوز را شفاف کرده است و در هیات مقررات زدایی آتی به تصویب خواهد رسید.

سوال: آیا ابزارنظارتی یرای کنترل موضوع وجود دارد؟

سبحانیان: ابزار‌های نظارتی وجود دارد و حتی زندان برای آن مسئولی که از موضوع تمرد می‌کند در نظر گرفته شده است، ابزار‌های نظارتی به اندازه کافی وجود دارد.

گام تحولی بسیار بزرگی اتفاق افتاده است و اگر به انتها برسد، مهمترین دستاورد دولت می تواند قلمداد شود.

باید برای مردم مشخص شود که شرایط صدور مجوز کسب و کار چیست و چه مقدار زمان برای صدور مجوز نیاز است. مردم مغایرت ها را می توانند اعلام کنند. از مردم می خواهیم که تخلفات را گزارش دهند.