۰ نفر

به دنبال بحران روسیه و اوکراین؛

بانک جهانی پیش بینی رشد اقتصادی آسیای شرقی را کاهش داد

۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۵۰
کد خبر: 625551
بانک جهانی پیش بینی رشد اقتصادی آسیای شرقی را کاهش داد

بانک جهانی پیش‌بینی رشد خود برای شرق آسیا و اقیانوسیه برای سال ۲۰۲۲ را کاهش داد تا منعکس‌کننده تاثیر اقتصادی تهاجم روسیه به اوکراین باشد و هشدار داد که در صورت بدتر شدن شرایط منطقه ممکن است اوضاع بدتر شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این وام‌دهنده مستقر در واشنگتن در گزارشی در روز سه‌شنبه (۵ آوریل) گفت: انتظار دارد رشد سال ۲۰۲۲ در منطقه در حال توسعه شرق آسیا و اقیانوسیه (EAP) که شامل چین نیز می‌شود، ۵ درصد رشد کند که کمتر از پیش‌بینی ۵.۴ درصدی در اکتبر است.

بانک جهانی اظهار کرد: در صورت بدتر شدن شرایط و ضعیف‌تر شدن واکنش‌های سیاستی دولت، رشد می‌تواند تا ۴ درصد کاهش یابد.

آدیتیا ماتو، اقتصاددان ارشد آسیای شرقی و اقیانوسیه بانک جهانی گفت: «منطقه با سه شوک مواجه است که تهدیدی برای تضعیف شتاب رشد آن است».

جنگ بین روسیه و اوکراین که به گفته ماتو «جدی‌ترین خطر» برای چشم‌انداز رشد منطقه است، منجر به افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت، نوسانات مالی و کاهش اعتماد در سراسر جهان شده است.

ماتو خاطرنشان کرد: تهاجم روسیه به اوکراین نگران‌کننده‌تر است زیرا این منطقه همچنان با تاثیرات همه‌گیری کووید-۱۹، کاهش ساختاری در چین و تورم سریع‌تر که می‌تواند موجب انقباض سریع‌تر پولی ایالات‌متحده شود، دست و پنجه نرم می‌کند.

وی بیان کرد: تاثیر جنگ بر اقتصادهای شرق آسیا و اقیانوس آرام بر اساس قرار گرفتن در معرض آن و انعطاف‌پذیری آنها متفاوت است. پیش‌بینی می‌شود به استثنای چین، تولید در بقیه مناطق این حوزه در سال جاری ۴.۸ درصد افزایش یابد.

مانوئلا فرو، معاون بانک جهانی در شرق آسیا و اقیانوسیه در بیانیه‌ای گفت: «درست زمانی که اقتصادهای شرق آسیا و اقیانوس آرام از شوک ناشی از بیماری همه‌گیر بهبود می‌یابند، جنگ در اوکراین بر شتاب رشد تاثیر می‌گذارد. اصول اساسی و سیاست‌های قوی منطقه باید به آنها کمک کنند تا از این طوفان‌ها عبور کنند».