۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور؛

با متخلفان در بارگذاری مجوز های کسب و کار برخورد می شود

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۰۹
کد خبر: 624949
با متخلفان در بارگذاری مجوز های کسب و کار برخورد می شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور گفت: در قانون الزام به استفاده از درگاه ملی مجوزها ذکر شده باید اجرا شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. استفاده از این درگاه یکی از راهکارهایی است که می‌توانیم سیستم اقتصادی کشور را به سمتی ببریم که از رانت و فساد به دور باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «مهرداد گودرزوند چگینی» اظهار داشت: با ایجاد درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار قرار است یک روند قدیمی تغییر کند و بدیهی است که مقاومت‌هایی در برابر آن وجود خواهد داشت. اما در قانون پیش بینی شده است که دستگاه‌ها به منظور جلوگیری از رانت و فساد به استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور بپردازند. این یک قانون است و باید اجرا شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور ادامه داد: دولت هم به اجرای این قانون علاقمند است و این طور نیست که نخواهد آن را اجر کند. امسال برای اولین بار به این موضوع در قانون بودجه پرداخته شد، کمیسیون جهش تولید نیز به این موضوع توجه داشت. بنابراین، عزم جدی برای اجرای آن وجود دارد. 

وی خاطرنشان کرد: باید از دستگاه‌های اجرایی سوال کنیم که چرا این قانون را اجرا نمی‌کنند. قانون در زمینه صدور مجوزهای کسب و کار از درگاه ملی مجوزهای کشور به صراحت وجود دارد و باید از دستگاه‌ها پیگیری کنیم که چرا آن را عملیاتی نمی‌کنند. ما در مجلس ابزارهایی همچون سوال از وزیر و استیضاح و تذکر به وی را در اختیار داریم. دستگاه‌های اجرایی باید پاسخگو باشند که ایراد کار کجاست و چرا قانون در زمینه صدور مجوزها اجرا نمی‌شود. 

به گفته گودرزوند، لازم است دستگاه ها نظرات خودشان را بیان کنند. اگر مشکل از قانون است، باید آن را تصحیح کنیم. به طور کلی دستگاه ها باید دلایل خودشان را برای عدم اجرای این قانون با صراحت مطرح کنند تا چاره اندیشی‌های لازم انجام شود.

گودرزوند گفت: ما باید از هر طریقی به اجرای این قانون کمک کنیم و با رویکرد تعاملی با دستگاه‌ها آنها را به سمت اجرای قانون الزام استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور سوق دهیم.

وی ادامه داد: باید سیستم اقتصادی کشور را به سمتی ببریم که از رانت و فساد به دور باشد. استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور یکی از راهکارهایی است که می توانیم از آن استفاده کنیم.  افراد برای گرفتن مجوز کسب و کار نباید در پیچ و خم بروکراسی گیر کنند. تسهیل این روندها به نفع اقتصاد کشور است. 

این نماینده ی مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور باعث تشویق افراد می شود تا کسب و کار جدیدشان را شروع کنند و در فضای اقتصادی کشور مفید باشند. به طور کلی به نظر می‌رسد استفاده از این درگاه باعث می‌شود که با همه به عدالت رفتار شود و افراد بتوانند از فرصت‌های موجود در شرایط عادلانه تری برخوردار شوند.

وی افزود: ما ناچاریم به سمت استفاده از درگاه ملی مجوزهای کشور برویم و باید موانع را از سر راه برداریم. اگر این اتفاق نیفتد شاهد تاخیر در رشد اقتصادی کشور خواهیم بود. اجرای این قانون به حذف فساد و رانت در کشور منجر می شود که اتفاق مثبتی است. 

گودرزوند ادامه داد: پیش بینی من این است که دولت حتماً در این زمینه تلاش خواهد کرد و مجلس نیز حساسیت خواهد داشت تا قانون موردنظر اجرایی شود و شاهد صدور مجوزهای کسب و کار از درگاه ملی مجوزهای کشور باشیم. حتماً دیوان محاسبات کشور در این زمینه برای مجلس گزارش تهیه خواهد کرد و می توانیم بر اساس آنها تصمیم گیری های لازم را داشته باشیم.