۰ نفر

اداره آمار اروپا اعلام کرد؛

رکوردشکنی تورم در منطقه یورو

۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۰۴
کد خبر: 624538
رکوردشکنی تورم در منطقه یورو

برآورد اولیه اداره آمار اروپا نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه منطقه یورو به رکورد ۷.۵ درصد می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بر اساس برآورد‌های اولیه، تورم سالانه در ۱۹ کشور منطقه یورو از ۵.۹ درصد در ماه قبل به ۷.۵ درصد افزایش یافته است. نرخ جدید تورم در این منطقه، بالاترین میزان از سال ۱۹۹۷ است.

کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا (ECB) گفت که تورم در منطقه یورو احتمالاً تحت تأثیر سه عامل است: قیمت بالای انرژی در سراسر جهان، فشار فزاینده در بخش مواد غذایی و گلوگاه‌های خاص تولید.

این آژانس آماری در بیانیه‌ای اعلام کرد: انتظار می‌رود تورم سالانه منطقه یورو در مارس ۲۰۲۲ به ۷.۵ درصد برسد، در حالی که بر اساس برآورد فوری اداره آمار اروپا، ۵.۹ درصد فقط در فوریه افزایش یافته است. تحلیلگرانی که در نظرسنجی پرتال «دیلی اف اکس» شرکت کردند انتظار داشتند که این نرخ به ۶.۶ درصد افزایش یابد.

داده‌ها حاکی از آن است که قیمت انرژی در اروپا نسبت به مارس سال گذشته ۴۴.۷ درصد افزایش یافته است. مواد غذایی، الکل و تنباکو طی یک سال ۵.۰ درصد، کالا‌های صنعتی بدون انرژی ۳.۴ درصد و خدمات نیز ۲.۷ درصد افزایش داشته اند. نرخ تورم بدون احتساب انرژی و مواد غذایی فرآوری نشده هم طی یک سال به ۳.۲ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته افزایش ۰.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بحران انرژی در اروپا چالش جدید دولت‌های قاره سبز به حساب می‌آید. درگیری‌ها در اوکراین عرضه منابع انرژی و زنجیره تامین را دچار مشکل کرده است. اختلال در عرضه منابع انرژی از روسیه به اروپا به دلیل آغاز درگیری‌ها در اوکراین، قیمت جهانی گاز را به بالاترین میزان خود در دهه‌های گذشته رساند که پیامد‌های آن بر اقتصاد منطقه یورو در حال نمایان شدن است.