۰ نفر

طحان نظیف؛

ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه امروز به مجلس ارسال می شود

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۲۷
کد خبر: 620667
ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه امروز به مجلس ارسال می شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان ایراداتی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ دارد که این ایرادات برای بررسی بیشتر امروز به مجلس ارسال می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هادی طحان نظیف روز سه شنبه در نشست خبری در مورد بررسی لایحه بودجه گفت: اعضای این شورا شب گذشته تا دیروقت مشغول بررسی مصوبات لایحه بودجه بودند البته هنوز نظر نهایی اعلام نشده ولی شورا ایراداتی دارد که امروز به مجلس ارسال می کند.

وی با بیان اینکه این شورا در ۵ روز به صورت رسمی لایحه بودجه سال آینده کشور را بررسی کرده است افزود: ما ۱۰ روز فرصت بررسی لایحه بودجه را داشتیم ولی ظرف ۵ روز بررسی را پایان دادیم.

طحان نظیف ادامه داد: اگر شورای نگهبان از همه زمان قانونی خود برای بررسی بودجه استفاده می‌کرد، بودجه به قبل از پایان سال نمی‌رسید و به همین علت ما در جلسات فشرده مصوبات مجلس را بررسی کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: سقف ردیف مصارف و منابع باید در بودجه حتماً درج شود. در بودجه باید نحوه دقیق هزینه کرد مصارف و منابع ذکر شود.

طحان نظیف گفت: دیروز نامه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص درباره بودجه ۱۴۰۱ را دریافت کردیم که موارد مغایر متعددی ذکر شده و ما این موارد را با اعلام مغایرت ها به مجلس ارسال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ذکر احکام غیر بودجه‌ای در بودجه، فرآیند بودجه را طولانی و بودجه را فربه می‌کند.

طحان نظیف افزود: همچنین استفاده از واژه‌گان فارسی مورد توجه شورای نگهبان است که در بررسی بودجه مواردی بود که به مجلس اعلام می‌کنیم تا در نسخه نهایی بودجه مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: برای ما مهم این است که همه منابع و مصارف در سقف کلی و جداول بیاید. اینکه سقف بودجه نسبت به آنچه دولت به مجلس ارسال کرده بوده، بیشتر شده است یا خیر، موضوعی بین مجلس و دولت است. بحث ما این است که شاکله بودجه تغییر نکند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مجلس پیرامون فروش سربازی به مشمولان خارج از کشور و معافیت مشمولان متاهل دارای دو فرزند و بالای ۳۰ سال چه بود، گفت: تصمیم‌گیری درباره نظام وظیفه یک فرایند مشخص و قانونی دارد و مجلس باید این فرایند را طی کند.

وی گفت: باید روال اداری و قانونی طی شود و از آنجایی که نظر ستاد کل نیروهای مسلح اخذ نشده بود، شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره سربازی را رد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: تبصره ١ لایحه بودجه درباره واگذاری سهام به جای فروش سهام از نظر شورا مغایر اصل ۴۴ بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش سقف بودجه و واقعی بودن آن مورد بررسی قرار گرفته است: برای ما مهم است همه منابع و مصارف در بودجه کل ذکر شود. این موارد متعدد بود که ابهام و مغایرت را به مجلس اعلام کرده‌ایم.

وی یادآور شد: اینکه این سقف کلی افزایش پیدا کرده باشد یا نه بحثی میان مجلس و دولت است. اگر سقف کلی تغییر نکند، شورای نگهبان بحثی ندارد. در خصوص واقعی بودن بحث کارشناسی است که احتیاط‌های کارشناسی را می‌پذیریم.

وی درباره خرید نظام وظیفه گفت: تصمیم‌گیری در خصوص نظام وظیفه فرآیند دارد و اگر نظر ستاد کل نیروهای مسلح اخذ نشود و به شورای نگهبان ارسال شود مطلوب نیست و در شورای نگهبان هم به دلیل اینکه ترتیبات قانونی رعایت نشد، با ایراد مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص قانون تغییر ساعت گفت: طبیعتا این موضوع هر زمان به شورا ارسال شود ما ظرف ١٠ روز اظهارنظر خواهیم کرد.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که برای اجرای جهادتبیین چه اقداماتی در شورای نگهبان انجام شده است، گفت: مخاطب جهاد تبیین مردم و مسئولان هستند و ما هم در شورای نگهبان از این امر مستثنی نیستیم.

وی تصریح کرد: سعی کرده‌ایم نشست‌های خبری را برگزار کنیم و در دانشگاه‌ها هم حضور پیدا کرده و نظرات خود را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چند درصد ردیف‌های الحاقی کمیسیون تلفیق در شورای نگهبان مورد ایراد است، گفت:  ما هم اکنون آمار نداریم اما معمولا همین الحاقی‌ها مورد ایراد است چراکه سقف را رعایت نمی‌کنند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص تذکر رهبر انقلاب نسبت به موضوع تسهیلات تکلیفی گفت: ما ادله دستگاه‌ها را بررسی کرده‌ایم و مجلس معتقد است که به هشدار رهبر انقلاب توجه کرده و معتقد است سقف تسهیلات تکلیفی را رعایت کرده است و ما هم نظر خودمان را اعلام کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه آموزش و پرورش و کاهش بودجه این وزارتخانه گفت: بخشی از جداول را روز گذشته در اختیار ما گذاشته‌اند و تا زمانی که این جداول بطور کامل در اختیار ما قرار نگیرد، نمی‌توانیم اظهارنظر داشته باشیم.