۰ نفر

افزایش حقوق معلمان با سازوکاری جدید

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۴۰
کد خبر: 618860
افزایش حقوق معلمان با سازوکاری جدید

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه احکام جدید معلمان در سال ۱۴۰۱ صادر خواهد شد از مهلت یک ماهه وزارت آموزش و پرورش برای تدوین آیین نامه اجرایی نظام رتبه معلمان خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد وحیدی درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: موضوع رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۰ سال با مصوبه روز گذشته شورای نگهبان به ثمر نشست.

نماینده بجنورد در مجلس افزود: از اسفند سال ۱۳۹۹ که این لایحه از دولت گذشته به مجلس رسید تا امروز، فراز و نشیب‌های بسیاری طی شد، اما بالاخره نظام شایسته‌ای در تعلیم و تربیت ایران پایه‌گذاری شد.

وحیدی خاطرنشان کرد: این یکی از برکات بسیار مهم این مصوبه است و امیدواریم تاثیرات بسیار خوبی در افزایش کیفیت نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وی بیان کرد: شرایط اقتصادی و معیشتی و نرخ تورم در کشور، ممکن است اثرات اجرای  قانون رتبه‌بندی را کم رنگ کند.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد:  ایجاد ثبات اقتصادی و ثبات ارزش پایه پولی کشور موجب خواهد شد، اثرات رتبه‌بندی در افزایش نظام شایستگی تعلیم و تربیت ایران اسلامی کاملا شفاف شود.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تاریخ اجرای قانون رتبه‌بندی گفت: زمان اجرای قانون رتبه‌بندی همانطور که در قانون هم آمده، ۱۴۰۰/۶/۳۱ و از هر زمان که آیین‌نامه آن ابلاغ شود، است.

مهلت یک ماهه وزارت آموزش و پرورش برای تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان

وحیدی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش یک ماه فرصت دارد تا آیین‌نامه اجرایی این قانون را تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند. بعد از آن آموزش و پرورش می‌تواند احکام مربوطه را صادر کند.

وی گفت: احکام معلمان در سال ۱۴۰۱  صادر می شود و این احکام براساس رتبه‌هایی است که طبق آیین‌نامه تنظیمی دریافت می‌کنند آن رتبه ها تغییرات حقوق را مشخص خواهد کرد.

ساز و کار جدید افزایش حقوق معلمان

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق قانون رتبه‌بندی معلمان، میزان دریافت حقوق هر معلمی با خودش سنجیده می‌شود.

وحیدی خاطرنشان کرد: این موضوع شاید به عدالت نزدیکتر باشد زیرا برخی در گذشته نظرشان این بود که اگر افراد با شاخصی غیر از خودشان مقایسه شوند شاید دریافتی‌ها عدد متفاوتی نداشته باشد و هر کسی وقتی خود را با افراد دیگری مقایسه می‌کند احساس می‌کند دریافتی غیرمنطقی و غیرعادلانه‌ای دارد.

سنوات، مدارک تحصیلی، خدمت در مناطق محروم در کسب رتبه بالاتر تاثیر گذار است

وی بیان کرد: لذا طبق این قانون هر فرد با احکام خودش سنجیده می‌شود و سنوات و تجربه افراد و مدارک تحصیلی حتماً در رتبه‌بندی و کسب رتبه‌های بالاتر تاثیرگذار خواهد بود. 

این نماینده مجلس یازدهم افزود: همچنین خدمت در مناطق محروم و خدمت در مقطع تحصیلی پایه دوره ابتدایی می‌تواند تاثیر خیلی خوبی در رتبه‌بندی معلمان داشته باشد.

وحیدی اظهار کرد: افزایش‌ حقوق سالانه تاثیر مستقیم بر افزایش پایه دریافتی فوق‌العاده شغل معلمان در رتبه‌بندی دارد زیرا رتبه‌بندی خود یک فوق العاده است .  امیدوارم آیین‌نامه اجرایی این قانون در مهلت قانونی تنظیم شده و به تصویب دولت برسد تا به مرحله اجرا برسد.

اعتبار ۳۸ هزار میلیاردی بودجه ۱۴۰۱ برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان

عضو کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۱ در دو ردیف، منابع مورد نیاز برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان به صورت ریالی آمده است، در یک بند حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان و در بند دیگری حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به اجرای قانون رتبه بندی معلمان اختصاص یافته است..

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: در تبصره دیگری در قانون بودجه ۱۴۰۱ از محل فروش مازاد نفت عدد ۳ میلیارد یورو پیش‌بینی شده که در آنجا هم مفهوم رتبه‌بندی گنجانده شده است تا دولت در اجرای این قانون با مشکلی مواجه نشود.