۰ نفر

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی توجیه اقتصادی ندارد

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۲۶
کد خبر: 617746
تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی توجیه اقتصادی ندارد

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه انحراف ارز ۴۲۰۰ تومانی، فساد و تورم ایجاد کرد، گفت: در گذشته بخشی از این ارز مسیر مناسب خود را طی نکرد و به جای اینکه در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، تبدیل به رانت اقتصادی در دست عده‌ ای شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی صادقی شاهدانی امروز (یکشنبه)، با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب ایجاد رانت و فساد شد، اظهار داشت: اگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به اهدافی که میخواهیم اصابت کند، اشکالی ندارد، اما اگر بنا شود ارز داده شود و به آن اهداف نرسد و در اختیار کسانی قرار بگیرد که می‌خواهند از آن به عنوان رانت استفاده کنند، تخصیص این ارز توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومان را به صنعت دارو اختصاص دهیم و صرف مواد اولیه شده و تبدیل به دارو شود و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد، این ارز توجیه اقتصادی دارد، اما اگر این ارز تبدیل به سایر مباحث از جمله نهاده‌های دامی داده شود و در اختیار دامداران قرار نگیرد و در بازار آزاد به فروش رود، فساد و تورم را به دنبال خواهد داشت.

ارز ترجیحی باعث فساد و تورم شد

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه در بعضی از موارد ارز ۴۲۰۰ تومانی صرف امور مربوطه نشده است، گفت: این ارز خرج شد تا مرغ با قیمت منطقی در اختیار مردم قرار گیرد، اما ارز در بازار آزاد به فروش رفت که نه تنها فساد را به دنبال داشت، بلکه باعث ایجاد تورم در جامعه نیز شده است.

صادقی شاهدانی تاکید کرد: سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به مطالعه دقیق و کارشناسی دارد و هر اظهار نظر سطحی منجر به پیاده‌سازی و عملیاتی شدن نمی‌شود.

وی با بیان اینکه با اشاره به حذف ارز ترجیحی، گفت: اگر روش جایگزینی برای حذف آن در نظر نگیریم و نهاده‌ها نتوانند مواد اولیه با قیمت مناسب را در اختیار بگیرند و به سمت ارز ۲۴ هزار تومانی بروند، به باعث افزایش قیمت و تورم در جامعه می‌شود.

ثبات در نظام ارزی باید برقرار شود/ بخش قابل توجهی از تورم در جامعه روانی است

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: مهم‌تر از بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی، موضوع جایگزینی آن است و در غیر این صورت آثار تورمی به دنبال دارد.

صادقی شاهدانی با بیان اینکه ثبات در نظام ارزی باید برقرار شود، گفت: اگر با حذف ارز ترجیحی شرایط باثبات ارزی ایجاد شود، نتایج مثبتی بر جای خواهد گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از تورم در جامعه روانی است، اظهار کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون سیاست جایگزین، فشار روانی ایجاد می‌کند، از این رو پیش از اینکه بخواهیم سیاستی را اجرایی کنیم که بار تورمی دارد باید بر روی روش جایگزین آن فکر شود و بعد در جامعه مطرح کنیم و بعد موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مطرح کرد زیرا در غیر این صورت تورم انتظاری را در جامعه ایجاد می‌شود.