۰ نفر

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛

افزایش حقوق معلمان از چه زمانی اجرایی می شود؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 610168
افزایش حقوق معلمان از چه زمانی اجرایی می شود؟

رضا حاجی پور در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین از برگزاری نشست های تخصصی میان نمایندگان و سایر مسئولان برای تعیین و تکلیف لایحه رتبه بندی معلمان و زمان اجرایی آن خبر داد.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به آخرین پیگیری های مرتبط با لایحه رتبه بندی معلمان گفت: لایحه رتبه بندی، علی رغم فراز و فرودهای فراوان به زودی رسما در مسیر اجرا قرار خواهد گرفت. در حال حاضر بعد از ایرادات شورای نگهبان، مجلس از طریق نشست های متعدد با نهادهای دولتی و سایر نهادهای مسئول به دنبال ارائه راهکارهایی است که از طریق آن بتواند موارد مد نظر شورای نگهبان را محقق کند.

حاجی پور ادامه داد: یکی از مهمترین ایرادات شورا، مرتبط با اصل۷۵قانون اساسی است که افزایش هرگونه هزینه در لوایح دولتی از سوی مجلس را خارج از دایره قانون ارزیابی می کند. بنابراین مجلس و دولت به دنبال راهکاری هستند که این اصلاحات را از طریق تفاهم اعمال کنند.

نماینده مردم آمل با اشاره به اینکه طبیعی است که مجلس، اصلاحاتی بر روی لوایح ارسالی دولت اعمال کند، گفت: بعد از ایرادات شورای نگهبان مجلس و دولت تلاش خواهند کرد، راه حل میانه ای را برگزینند تا از دل تفاهم این دو نهاد، قانون رتبه بندی اجرایی شود. 

این نماینده با اشاره به اینکه برای حل این مشکل، کمیته ای در بطن کمیسیون آموزش مجلس تشکیل و برای حل مشکل جلسات متعددی را با وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای مسئول برگزار کرده، گفت: وزارت آموزش و پرورش نیز با توجه به اینکه این لایحه توسط دولت قبلی تدارک دیده شده است، تلاش می کند از طریق به روزآوری لایحه موضوع را در مسیر اجرایی شدن قرار دهد.

حاجی پور یادآور شد: برخلاف دولت قبلی که حتی بودجه لازم را برای اجرای این قانون را تخصیص نداده بود، دولت جدید با تخصیص ۱۲.۵هزار میلیارد تومان برای ۶ماه سال جاری و ۲۵هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱، نشان داده که برای پاسخگویی به مطالبات معلمان جدی است، اما در عین حال باید سر و شکل لایحه به گونه ساماندهی شود که برای سالهای متمادی قابلیت اجرا داشته باشد.

او گفت: خوشبختانه بعد از بحث و تبادل نظرهای فراوان، دولت نیز آماده همکاری و مساعدت برای اجرای رتبه بندی است. بعد از جلساتی که میان نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دیوان محاسبات، سازمان امور ادرای و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و شورای نگهبان در حال برگزاری است به زودی بهترین تصمیم به نفع معلمان اتخاذ خواهد شد.

نماینده مردم آمل در مجلس درباره خروجی این نشست ها گفت: موضوع در حال چکش کاری است و هنوز خروجی نهایی این اصلاحات بر روی لایحه مشخص نشده است. اما مساله اصلی آن است که معلمان گرامی نباید هیچگونه نگرانی در خصوص اجرایی شدن اصل رتبه بندی داشته باشند. از تاریخ ۳۱شهریورماه ۱۴۰۰، رتبه بندی معلمان اعمال خواهد شد و معلمان شریف کشور مبتنی بر ۵سطح رتبه ای که در این قانون لحاظ شده از گزاره های اعتباری و مالی رتبه بندی بهره مند خواهند شد.

حاجی پور در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا می توان موعد زمانی مشخصی برای تعیین تکلیف بحث رتبه بندی دست پیدا کرد؟گفت: همانطور که اشاره شد تا زمان دستیابی به توافق کامل، بهتر است، وعده ای داده نشود. اما تمام تلاش مجلس و دولت بر آن است تا قبل از پایان سال جاری(اسفندماه)بعد از توافق با دولت، موضوع رتبه بندی در مجلس تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.