۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هزینه های صدا و سیما ۶۱ درصد بیشتر شد

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۱۹
کد خبر: 605937
هزینه های صدا و سیما ۶۱ درصد بیشتر شد

مجموع هزینه های صدا و سیما برای سال آینده ۱۰ هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان پیش بینی شده که در مقایسه با بودجه سال جاری ۶۱ درصد افزایش نشان می دهد.

اقتصادآنلاین - شادی همایونی؛ به گزارش مرکز پژوهش های مجلس،  براساس جدول ۲ بودجه شرکتهای دولتی، مجموع هزینه های صدا و سیما ۲۸۳، ۱۰ میلیارد تومان در نظرگرفته شده است که در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰،رشد ۶۱ درصدی داشته است. از هزینه های صدا و سیما، مبلغ ۸۸۳، ۴ میلیارد تومان از منابع عمومی دولت تأمین می شود که این رقم در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰،رشد ۳۹ درصدی داشته اشت. همچنین درآمدهای اختصاصی این سازمان هم با ۸۹ درصد افزایش به ۴۰۰.۵ میلیارد تومان رسیده است.

جدول2

سهم اعتبارات دولتی صدا و سیما یک سوم بیشتر شد

همچنین بدون احتساب ردیف های ۱۶،۱۵،۱۴،۱۳ ، مجموع بودجه (جاری و عمرانی) صدا و سیما ۸۹۹،۱۳ میلیارد تومان است که مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۱ ،به میزان ۵۱ درصد افزایش یافته است. همچنین بودجه صدا و سیما بدون احتساب درآمد اختصاصی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هم ۴۹۹،۸ میلیارد تومان است که در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۳ درصد رشد داشته است. این بدان معناست که سهم اعتبارات دولتی این سازمان حدود یک سوم بیشتر شده است.

کل اعتبارات فصل رسانه (هزینه ای، سرمایه ای) لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۸۷۶،۵ میلیارد تومان است که در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ ،حدود ۶ درصد کاهش دارد. مهمترین عامل در کاهش، جابه جایی یا حذف بعضی برنامه ها و دستگاه ها از ذیل فصل رسانه است.

بودجه فصل رسانه با ترکیب ۹۰ درصد صدا و سیما، ۴/ ۹ درصد وزارت فرهنگ و ارشاد، ۵ /۰ درصد سازمان تبلیغات اسلامی و ۱ /۰ درصد شورایعالی حوزه های علمیه توزیع شده است.

مجموع بودجه صدا و سیما با احتساب بودجه ساترا، برنامه تولید منابع صوتی و تصویری، درآمد اختصاصی و اعتبارات متفرقه، در مقایسه با سال گذشته، حدود ۵ درصد افزایش نشان می دهد. همچنین اگر مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان، جمع ردیف های ساترا و تأمین و تولید منابع صوتی و تصویری (خارج از سقف اول) را که اصلا تحقق نیافته، از بودجه سال گذشته کم کنیم، افزایش بودجه صدا و سیما معادل ۵۱  درصد خواهد بود.

نسبت درآمد اختصاصی سازمان صدا و سیما (از محل تبلیغات بازرگانی) به کل بودجه این سازمان در لایحه ۱۴۰۱ معادل ۳۹ درصد پیش بینی شده است. این رقم در سال گذشته بدون احتساب بودجه ساترا، ۳۱ درصد بوده است و با احتساب آن ۲۲ درصد است که هر دو حالت بیانگر رشد سهم تبلیغات تجاری در بودجه سال آینده و کاهش سهم دولت در کل بودجه صدا و سیماست.

افزایش ۸۹ درصدی رقم تبلیغات تجاری صدا و سیما درحالی است که هم اکنون نیز حجم بالای آن بسیار مورد انتقاد است. ضمن آنکه صدا و سیما متعهد به این رقم نبوده و براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه درباره عملکرد ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۰ سازمان صدا و سیما، ۷۷ درصد سقف مشخص شده درآمد اختصاصی این سازمان تا انتهای شهریور محقق شده است.

بودجه شورای نظارت بر صدا و سیما از فصل رسانه خارج شده است و به نهاد ریاست جمهوری منتقل شده است. بودجه این نهاد فرا قوه ای ۸ درصد در مقایسه با قانون سال گذشته افزایش یافته است.

جدول 1

جدول3

4