۰ نفر

هاشم پسران؛

اصلاحات اقتصادی مشروط به رفع تحریم نشود

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۵۳
کد خبر: 605929
اصلاحات اقتصادی مشروط به رفع تحریم نشود

هاشم پسران اقتصاددان مطرح ایرانی گفت: ایران اصلاحات اقتصادی را مشروط به لغو تحریم‌ها نکند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، «هاشم پسران» اقتصاددان مطرح ایرانی در گفتگویی اظهار داشت: «همیشه این را گفتم، نباید تحریمی که می‌دانیم طولانی است و ممکن است ابدی باشد، شما وقتی یک نظام اقتصادی را نگاه می‌کنید نمی‌آیید بگویید اگر من یک شغل خیلی خوبی بگیریم وضعم چطور می‌شود، بلکه ممکن است آن شغل را نگیرید. در اقتصاد ایران هم کسانی که مدیریت می‌کنند نمی‌توانند بگویند ما صبر می‌کنیم تحریم مسائلش حل بشود ما مسائل دیگر اقتصادی ایران را حل می‌کنیم. ایران دلیل ندارد روابط خودش را با کشورهای خلیج فارس و کشورهای دیگر دنیا حسنه نکند.

من مدتی در آمریکا زندگی کردم؛ کنگره هیچ وقت نمی‌آید یک قراردادی که دولت آمریکا با ایران بسته را را تصویب بکند؛ کنگره تصویب بکند سنا تصویب نمی‌کند. بنابراین اینکه ما بخواهیم فکر بکنیم رژیم فعلی ایران می‌تواند با دولت‌ آمریکا روابط حسنه داشته باشد، من وارد امور سیاسی نمی‌شوم ولی به نظرم بعید است. از نظر اقتصادی من آن را عامل مهمی قرار نمی‌دهم، اقتصاد ایران باید در یک حالت نه تحریم خیلی سطح بالا، تحریم را بیاورد پایین و در شرایط محدودی و سیاست خودش را با آن سطح تحریم تعادل برقرار بکند. ایران و مردم ایران نمی‌توانند منتظر بمانند که رابطه‌شان را با آمریکا حسنه بکنند.

این شرایط بدتر نمی‌شود از نظر روابط خارجی، شاید یک کمی هم بهتر بشود نمی‌گویم برداشته می‌شود، باید اصلاحات اقتصادی به اجرا گذاشته شود، منتظر نمانند که تحریم از بین برود. نمی‌توانند بگویند چون الآن ما تحریم هستیم نمی‌توانیم این سیاست‌ها را اجرا کنیم، باید یواش‌یواش بعضی از سیاست‌ها اجرا بشود ولی اینکه هیچ وقت شروع نکنیم 10 سال دیگر هم می‌گذرد و این مسائل را خواهیم داشت و وضع بدتر خواهد شد.»