۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

یارانه نقدی، مردم را تنبل می کند؟

۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۵۳
کد خبر: 602878
یارانه نقدی، مردم را تنبل می کند؟

جاهد میاه دیگر نگران اجاره خانه نیست. این جوان ۲۳ بیشتر اوقات خود را در دانشگاه ایالتی نیویورک در نیوپالتز با درآمد محدودی زندگی می‌کرد. زمانی که نیاز به تهیه کتاب‌های درسی داشت، از برادرانش پول قرض می‌کرد. اما از اکتبر ۲۰۲۰، آقای میاه ماهانه ۵۰۰ دلار از طریق یک برنامه با درآمد تضمینی در هادسون نیویورک دریافت کرده است. او بخش بیشتر این پول را صرف هزینه‌های مسکن می‌کند اما اکنون می‌تواند به مسجد کمک مالی کند و برای کودکان خانواده‌اش بستنی بخرد. او می‌گوید: من دیگر برای خانواده‌ام بار مالی ندارم.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، هادسون یکی از بیش از ۸۰ طرح از این قبیل در سراسر آمریکاست. آنها پرداخت‌های نقدی مستقیم را در مبالغ ثابتی ارائه می‌کنند که مردم می‌توانند به مقدار دلخواه خرج کنند. اکثر آن‌ها کوچک و در مدت زمان محدودی هستند: هادسون فقط ۷۵ ساکن را به مدت پنج سال پوشش می‌دهد. 

نتایج مطالعاتی که پیشتر انجام شده نشان می‌دهد که پرداخت‌ها به شکل شگفت‌انگیزی، زندگی شرکت کنندگان را بهبود می‌بخشد. پس از یک سال، دریافت کنندگان در هادسون، بهزیستی عاطفی و فیزیکی بیشتر و همچنین روابط بهتر را گزارش کرده‌اند. منتقدان می‌ترسند که نقل و انتقالات بدون قید و شرط ممکن است افراد را از کار بازدارد. تاکنون، هادسون و آزمایش مشابهی در استاکتون، کالیفرنیا عکس این موضوع را یافته‌اند – شاید به این دلیل که پرداخت‌ها به افراد انعطاف پذیری بیشتری می‌دهد – تا زمان خود را برای آموزش یا درخواست‌های شغلی صرف کنند. مرکز تحقیقات درآمد تضمینی در دانشگاه پنسیلوانیا در حال ارزیابی چندین برنامه و امیدوار است که نتایج بیشتری را در اواخر سال جاری منتشر کند. 

بر خلاف درآمد پایه که می‌تواند پول را میان همه توزیع کند،‌ برنامه‌های با درآمد تضمینی عموما افراد فقیر را هدف قرار می‌دهد. هادسون، شرکت کنندگان را بر اساس عواملی مانند جنسیت و نژاد انتخاب کرد. یکی از این برنامه‌ها در شیکاگو بر زندانیان سابق تمرکز دارد. 

گسترش این برنامه‌ها در سراسر آمریکا سخت خواهد بود. برنامه‌های دائمی به خوبی می‌توانند بر تمایل به کار تاثیر بگذارند و یافتن پول برای طرح‌های بزرگتر می‌تواند غیرممکن باشد، برخی از شهرها از جمله پیتسبورگ و مینیاپولیس، از بودجه فدرال ناشی از طرح نجات آمریکایی، لایحه محرک در ماه مارس گذشته، استفاده کرده‌اند. اما بیشتر برنامه‌ها متکی بر هدایای خیریه بوده است. به عنوان مثال، جک دورسی که توییتر را تاسیس کرد، ۱۵ میلیون دلار به شهرداران برای درآمد تضمینی کمک کرد تا به آزمایشات کمک مالی کند.

در حال حاضر، حامیان می‌توانند تاثیرات مثبت این طرح را جشن بگیرند. جاهد قصد دارد به همراه برادرش به شهر نیویورک نقل مکان و به عنوان دستیار پزشک مشغول به کار شود. وی تا چهار سال آینده پرداخت نقدی دریافت خواهد کرد و به جای آنکه از خواهر یا برادر بزرگترش برای خرید کتاب پول بخواهد، به آنها کمک خواهد کرد تا وام مسکن خود را بپردازند. او در حالی که لبخند می‌زند می‌گوید: حالا می‌توانیم از یکدیگر حمایت کنیم.