۰ نفر

اخذ مالیات پلکانی از حقوق بگیران

۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۴۷
کد خبر: 602469
اخذ مالیات پلکانی از حقوق بگیران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مالیات ستانی از حقوق بگیران را پلکانی مطرح کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجتبی رضاخواه گفت:معتقدیم آنچه درخصوص مالیات پلکانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده، ناقص است. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که سال گذشته بررسی شد، مالیات را تا ۲۵ درصد اخذ می‌کردند و در مجلس آن را تا ۳۵ درصد افزایش داد، اما امسال تا ۲۰ درصد در مورد مالیات بر حقوق صحبت شده است.

او گفت: پیشنهاد شده است که مالیات برای حقوق‌های بالاتر افزایش پیدا کند. امسال حداقل حقوق ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و حداکثر حقوق ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است که یک فاصله تقریبا ۸ برابری بین آن‌ها وجود دارد و باید عدالت در حوزه مالیات رعایت شود.

به گفته رضاخواه سقف افزایش حقوق نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد است زمانی که حداکثر حقوق نیز نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است چرا باید مالیات کاهش پیدا کند؟

این نماینده مجلس به گفته سازمان برنامه مبنی بر عدم تناسب نرخ تورم با افزایش حقوق‌ها اشاره کرده و می‌گوید: سازمان برنامه معتقد است که برای افزایش بیش از ۱۰ درصد باید از بانک مرکزی استقراض کند.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره چرایی افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌ها گفته بود؛ تعادل در افزایش حقوق‌ها را متوسط ۱۰ درصد قرار می‌دهیم. از طرفی دیگر منجر به رشد قدرت خرید مردم خواهیم شد. البته افزایش ۳۹ درصدی برای حداقل بگیران در لایحه بودجه سال آتی که ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است هم در نظر گرفته شده است.