۰ نفر

یادداشت اختصاصی اقتصادآنلاین؛

یک شرکت چند کشور

۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۴۱
کد خبر: 597379
یک شرکت چند کشور

ارزش سهام شرکت اپل در سوم ژانویه سال جاری میلادی به 3 هزار میلیارد دلار رسید.

شرکت اپل که نطفه آن در یک گاراژ در کالفرنیا در سال ۱۹۷۶ گذاشته شد، اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۱۸ مرز یک هزار میلیارد دلار و سپس در سال ۲۰۲۰ مرز دو هراز میلیارد و اینک مرز سه هزار میلیارد دلار را در هم نوردیده است. برای یک مقایسه اجمالی بد نیست بدانیم کل درآمد ارزی ایران از زمان کشف نفت تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود یک هزار و سیصد میلیارد دلار بوده است.

به گزارش روزنامه وال استریت ژوزنال، ارزش فعلی شرکت اپل از ارزش مجموع شرکت های« وال مارت، نت فیلیکس، نایک، اکسون موبیل، کوکاکولا، کامکاست، مورگان استانلی، مک دونالد، ا تی تی، گلدمن ساچ، بوئینگ، آی بی ام و فورد » بیشتر شده است که حکایت از برتری مطلق صنعت تکنولوژی و انفورماتیک نسبت به همه صنایع شده است.

از زمانی که شعار دانش ثروت است مطرح شده ، حکایت برتری شرکت های دانش بنیان و اقتصاد های دانش محور نیز در صدر اخبار جهان قراردارد . از طرف دیگر ارزش شرکت اپل نشان دهنده پیروزی اقتصاد واقعی بر اقتصاد بی محور نظیر ارزهای مجازی است چرا که ارزش شرکت اپل به تنهایی معادل کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال شده است. علاوه بر آن در حال حاضر ارزش شرکت اپل معادل ۳/۳ درصد کل بازار بورس جهانی است.

برای توضیح بیشتر یادآوری می شود، ارزش شرکت اپل در سال ۲۰۰۷ معادل ۴/ ۷۳ میلیارد دلار بوده در حالی که فقط فروش گوشی آیفون در سال گذشته ۱۹۲ میلیارد دلار بوده است. این شرکت در عرض پنج سال گذشته بالغ بر ۸۲ میلیارد دلار در حوزه تحقیقات و توسعه سرمایه گذاری و مبلغ ۴۵ میلیارد دلار نیزمالیات پرداخت کرده و بزرگترین پرداخت کننده مالیات در امریکا به شمار می رود.

ارزش اپل در حال حاضر از تولید ناخالص داخلی هریک از کشورهای« انگلستان، فرانسه، هندوستان، ایتالیا، برزیل، کانادا، کره جنوبی، استرالیا، روسیه » بیشتر است. بر اساس آمار سایت بورس امریکا ارزش ۱۵ شرکت برتر بورس بیش از ۱۵ هزارمیلیاردلارست که با یک نگاه حسابداری میتوان دریافت ارزش فقط ۱۵ شرکت برتر بورس امریکا رقمی حدود تولید ناخالص داخلی چین و یا کل اتحادیه اروپا می‌باشد.ازطرف دیگر دو هفته پیش گزارش ثروت جهان توسط موسسیه سوئیس کردیت منتشر شد که حکایت از افزایش تعداد میلونرها در شرایط کرونائی داد.

نمایه ۱ – تعداد میلیونرهای جهان به تفکیک سال ۲۰۲۰

4

بر اساس این گزارش قشر بالای یک درصدی های جهان که حدود ۸۰۰ هزار نفر می باشند دارای ثروتی معادل ۳.۲۰۰ میلیارد دلار و مجموع ثروت ۵۰۰ شرکت برتر جهان  معادل ۱۳.۸۰۰میلیارد دلاربوده است .

انتشار این گزارش  که همزمان با رشد بی سابقه قیمت سهام شرکت اپل بوده نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ علیرغم مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا جمع ثروت یک درصدی ها و همچنین شاخص نابرابری در سطج جهان به میزان فوق العاده ای افزایش یافته است به طوریکه جمع ثروت فقط ده نفر اول جهان از مرز یک هزار و چهارصد میلیارد دلار عبورکرده و ثروت انان بیش از ثروت نیمی از جمعیت جهان شده است.

جدول ۱ – ثروت ده نفر اول جهان در سال ۲۰۲۱

5

جدول  ۲ – گزارش منطقه ای ثروت جهان در سال ۲۰۲۱( مبالغ میلیارد  دلار)

6

 همین گزارش نشان می دهد طی سال ۲۰۲۱ ثروت جهان معادل ۴/ ۷ درصد رشد داشته بطوریکه مجموع ثروت جهان در سال مذکور با افزایشی معادل ۷/ ۲۸ تریلیون دلار به رقم ۳/ ۴۱۸ تریلیون دلار رسیده است. عمده افزایش ثروت جهان در امریکای شمالی (۴ /۱۲ تریلیون)، اروپا (۲/۹ تریلیون)، آسیای ‌‌پاسیفیک (۷ /۴ تریلیون) و امریکای لاتین (۲/ ۱ تریلیون) بوده است.علاوه برآن ۳۲.۵ درصد ثروت جهان در امریکای شمالی ، ۲۴.۶ درصد در اروپا ، ۱۷.۹ درصددرآسیای پاسفیک و ۱۷.۷ درصددرچین ، ۳ درصددر هند، ۲.۶ درصد در امریکای لاتین ، یک درصددرافریقا قراردارند؟!

بررسی بیشتر گزارش نشان می دهد که متوسط بالاترین ثروت شهروندان جهان به ترتیب در کشورهای سوئیس، امریکا، هنگ کنگ، استرالیا، هلند، بلژیک، نیوزلند، سوئد، سنگاپور، کانادا، فرانسه، انگلستان، اتریش، نروژ، آلمان، ایرلند، ژاپن، ایتالیا و تایوان قرار دارد.علاوه بر این درآمد  ۲۰۰۰ شرکت  برتر جهان در سال ۲۰۲۱ که توسط مجله  فوربس منتشر شده معادل ۳۲ تریلیون دلار  با سودی برابر ۱.۶ تریلیون دلار و ۱۲۵ تریلیون دلار دارائی هستند . ترکیب تعدادشرکت های لیست ۲۰۰۰ شرکت که در ۶۲ کشورجهان مستقر هستند شامل امریکا(۵۵۱) ، ژاپن (۱۰۰) ، انگلستان(۹۴) ، چین (۹۴) ، فرانسه(۷۲) ، آلمان(۵۷) ، هند(۴۷) ، ایتالیا(۴۱) و بقیه در سایر کشورها قرادارند. مجله فورچون نیز اعلام داشته  که درآمد ۵۰۰ شرکت برتر جهان در سال ۲۰۲۱ معادل ۱۳۸۰۰ میلیارددلار بوده است. در ۵ ژانویه امسال نماگر سازمان بورس امریکا نشان می دهد تعداد ۵۷۳۴ شرکت در بورس امریکا وجوددارند که ارزش روز آن ها بالغ بر ۹۵ هزار میلیارد دلار است . ترکیب این شرکت ها و ملیت آنها در جدول زیر نشان داده شده است :

جدول ۳-خلاصه وضعیت بازار سرمایه جهان در تاریخ ۰۵-۰۱-۲۰۲۲ (ارقام به میلیون دلار)

8

بررسی جدول فوق نشان می دهد که بورس امریکا برتری مطلقی نسبت  به بورس های دیگر جهان دارد تاسف در این است که ارزش روز فقط ده شرکت بین المللی مالزیائی  بیش از کل بورس ایران با حدود ۶۰۰ شرکت است.  جدول زیر ارزش روز ۲۰ صنعت برتر بورس امریکا را در تاریخ ۶ ژانویه را به میلیارددلارنمایش می دهد که حاکی از برتری مطلق صنعت تکنولوژی و اقتصاددیجیتالی بر سایر صنایع دارد .  

جدول ۴- خلاصه وضعیت بیست صنعت برتر بورس جهان در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۲

7

باید یاداورشد که ارزش بازار طلا در همین روز در بورس امریکا حدود ۱۱.۳۵۶  ، ارزش نقره ۱.۲۴۷ ،لیتیوم ۶۶۶ ، بیت کوین ۸۱۸ و آتریم ۴۰۸ میلیارددلار بوده است .اولین درس بررسی جدول فوق پیروزی دانش و تکنولوژی در همه زمینه ها می باشد بطوریکه بازارنفت با این همه کشاکش سیاسی – اقتصادی حداکثر معادل ۲۰ درصد بازار صنعت تکنولوژی ارزش دارد و یا بیت کوئین با این همه تبیلغات درست و نادرست حداکثر یک سوم ارزش شرکت اپل می باشد. این اعدادو ارقام بیانگر آن است که کشورهای علاقمند به توسعه و برتری باید در زمینه های اقتصاد دانش محور وسرمایه گذاری در بخش تکنولوژی های نوین برنامه ریزی فعالی را دنبال کنند تا بتوانند از ثروت جهان سهم بیشتری بدست اورند و در رفاه اجتماعی مردم تاثیرگذارند

*عضو جامعه حسابداران رسمی ایران – مدرس دانشگاه