۰ نفر

در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده؛

کدام کالاها معاف از مالیات می شوند؟

۱۱ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۲۳
کد خبر: 595387
کدام کالاها معاف از مالیات می شوند؟

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اصلاحات جدید این قانون بار مالی کمتری برای فعالان اقتصادی به خصوص تولید کنندگان دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، قانون مالیات بر ارزش افزوده حدود ۱۳ سال به صورت آزمایشی در کشور اجرا میشد که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ قانون جدید و دائم آن ابلاغ و قرار است از ۱۳ دی ماه اجرایی شود.

گفتگوی ۱۸:۳۰ دقیقه شبکه خبر با حضور کارشناسان و مسئولان مربوط به بررسی تغییرات و نحوه اجرای آن پرداخت.

محمد مسیحی - معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور درباره قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوبه سال ۱۳۸۷ ابتدا ۵ سال به صورت آزمایشی تصویب و اجرا شد و سال‌های بعد در غالب بودجه سنواتی تمدید می‌شد، اما سرانجام لایحه اصلاح آن سال ۱۳۹۵ تقدیم مجلس شد و به دلایلی زمان برد و نهایت در نیمه اول امسال تصویب و به دولت ابلاغ شد و از ۱۳ دی ماه در کشور اجرایی می‌شود.

وی افزود: از تغییرات عمده این طرح به بازنگری اساسی در معافیت‌های مالیاتی، بازنگری در دادرسی مالیاتی، متناسب سازی جرائم مالیاتی، تغییر در نحوه توزیع درآمد‌های مالیاتی و سامانه محور شدن این مالیات می‌توان اشاره کرد.

مسیحی درباره سامانه محور شدن مالیات بر ارزش افزوده گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در بیش از ۱۶۰ کشور اجرایی شده است و اصلاحات جدید این قانون بار مالی کمتری برای فعالان اقتصادی به خصوص تولید کنندگان دارد، و به عبارت دیگر با سامانه مودیان  تسهیل در امور و شفافیت در مالیات بر ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

وی درباره موارد معافیت در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: کلیه محصولات کشاورزی فرآوری نشده، سبد مصرفی خانوار شامل روغن، پنیر، شیر و مانند آن، در بخش خدمات، خدمات آموزشی، ورزشی، درمانی و دارو، عمده موضوعاتی است که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در قانون جدید معاف شده اند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور درباره نحوه دریافت مالیات طلا نیز گفت: مالیات بر ارزش افزوده طلا و پلاتین در قانون جدید صرفا از اجرت و سود اخذ خواهد شد و از قیمت خود طلا گرفته نخواهد شد.

علی آزاد - کارشناس امور مالیاتی در ارتباط تصویری با این گفتگو درباره میزان رفع دغدغه تولیدکنندگان با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده گفت: در این قانون قرار بود مالیات از مصرف کننده گرفته شود، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. در قانون جدید هم عملا تفاوت چندانی اتفاق نیفتاده است و کمک‌هایی که به تولید کنندگان می‌شود، جزئی است.