۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کسب و کارهای کوچکی که از اومیکرون ضربه خورده اند/ انتخاب سخت پیش از تعطیلات سال نو

۴ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۴۴
کد خبر: 593020
کسب و کارهای کوچکی که از اومیکرون ضربه خورده اند/ انتخاب سخت پیش از تعطیلات سال نو

افزایش موارد ابتلا به کووید - ۱۹ در حالی اتفاق می‌افتد که بسیاری از صاحبان شرکت‌ها در سراسر کشور تلاش می‌کنند تا مشکلاتی را که در سال جاری با آن مواجه شده‌اند، جبران کنند.

اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی؛ پس از نزدیک به دو سال مواجهه با کمبود نیروی کار، محدودیت‌های همه‌گیری کرونا و افزایش قیمت‌ها، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، ناگهان با موجی از بیماری‌ کارکنان با سویه اومیکرون مواجه می‌شوند که آنها را وادار به انتخاب های سختی می کند.

یک اغذیه فروشی در محله لیک ویو شهر شیکاگو ، تا هفته گذشته که آزمایش یکی از ۱۰ کارمندش مثبت شد، بدون یک مورد ابتلا به کووید -  ۱۹ از همه گیری عبور کرده بود اما آرون استینگولد مالک شرکت چند روز بعد با نتیجه مثبت تست کرونای خود که از نوع اومیکرون بود مواجه شد.

آقای استینگولد تصمیم گرفت مغازه خود را از شنبه تا چهارشنبه تعطیل کند سپس با منفی شدن تست های سریع و  PCR بقیه کارکنان تصمیم به بازگشایی رستوران خود فقط به صورت بیرون‌بر گرفت، او در این باره می‌گوید: من و دیگر کارمندی که آزمایشش مثبت شده است قرنطینه را حفظ خواهیم کرد.

او گفت که همه کارکنان به طور کامل واکسینه شده اند و دوز یادآور را نیز دریافت کرده بودند، اما به نظر می رسد که این موضوع برای این گونه ازجهش ویروس کرونا اهمیتی ندارد.

آقای استینگولد در یک گفت و گویی بیان کرد: هر چند ساعت یکبار، از یک دوست یا آشنایی می‌شنوم که مبتلا به این سویه از کرونا شده است. با این وجود حال عمومی او بد نیست، اگرچه هنوز حس بویایی یا چشایی ندارد اما زمانی که می‌ایستد دچار سرگیجه می شود.

از آنجایی که نوع اومیکرون به موج دیگری از ویروس کرونا دامن زده است، برخی شهرها شروع به اعمال محدودیت هایی کرده اند. روز سه‌شنبه، لوری لایت‌فوت، شهردار شیکاگو گفت که از سوم ژانویه، مردم شیکاگو باید برای ورود به رستوران‌ها، بارها، سالن‌های ورزشی و مکان‌های تفریحی که غذا یا نوشیدنی سرو می‌کنند، کارت واکسیناسیون خود را نشان دهند. بوستون و فیلادلفیا نیز برنامه های مشابهی را اعلام کرده اند.

برای صاحبان مشاغل کوچک، موج فعلی ویروس در بدترین زمان ممکن نزدیک به سال نو اتفاق افتاده است. آن‌ها تعطیلی‌های قبلی ناشی از موج های قبلی ویروس را تحمل کرده‌اند و بازار کار فشرده، بازگشت به ظرفیت پس از بازگشایی را دشوارتر کرده است. اختلالات زنجیره تامین نیز به تجارت آنها آسیب وارد کرده است.

براندون هاج که صاحب دو فروشگاه در خیابان کنگره جنوبی در آستین، تگزاس و رئیس انجمن بازرگانان کنگره جنوبی است، گفت که شلوغی  قبل از کریسمس معمولاً تنها زمانی است که مشاغل کم رونق توانایی دوام آوردن در ماه های کم رونق زمستان را به دست می آورند.

او گفت: «افرادی که از این سویه در امان مانده‌اند، اکنون فرصت دارند که در فصل تعطیلات، کمی پول پس‌انداز کنند.»

آقای هاج گفت که مالکان فروشگاه ها شاهد کاهش فروش بوده اند، زیرا اخبار مربوط به گسترش سویه اومیکرون برخی از مشتریان را در خانه نگه داشته است. او گفت که فروشگاه اسباب‌بازی او، از فروش چند هفته پیش که از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفته بود، با گسترش موارد کووید - ۱۹، به طور ناگهانی به حدود ۲۰ درصد کمتر از حد معمول سقوط کرد. در همین حال، او و دیگر صاحبان فروشگاه ها امیدوارند کارکنانشان سالم بمانند.

او گفت: ما نفس‌ها را در سینه حبس کرده و فقط سعی می کنیم هفته آینده را پشت سر بگذاریم.

بگیل برویینگ در شیکاگو مغازه خود را در بحبوحه افزایش سویه اومیکرون بسته است.

او گفت که امیدوار است پس از کریسمس بازگشایی محدود و پس از سال نو، فروشگاهش به طور کامل بازگشایی شود، اما وضعیت همچنان ثابت است.

او گفت: «ما در حال حاضر افراد سالمی داریم، اما با سرعتی که ویروس در حال گسترش است، سخت است که بدانیم چه کسی هفته آینده در دسترس خواهد بود. اساساً، به نظر می‌رسد که اگر در انظار عمومی بیرون می‌روید، بدون در نظر گرفتن واکسن یادآور، خطراتی را متوجه خود می‌کنید.»