۰ نفر

معاون وزیر اقتصاد مطرح کرد؛

افزایش قیمت بیشتر برای کالاهای که ارز ۴۲۰۰ گرفته اند

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۰۲
کد خبر: 591149
 افزایش قیمت بیشتر برای کالاهای که ارز ۴۲۰۰ گرفته اند

سبحانیان گفت: آمار نشان می دهد افزایش قیمت کالاهایی که ارز ترجیحی گرفته اند بیشتر از سایر کالاها بوده است.

به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدهادی سبحانیان معاون وزیر اقتصاد در خصوص تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی توضیح داد:  از مهمترین اهداف تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی این بود که مصرف کننده با قیمت مناسب کالا را دریافت کند اما آمار نشان می دهد از زمان اجرای این سیاست افزایش قیمت کالاهایی که ارز ترجیحی گرفته اند بیشتر از سایر کالاها بوده است.

او ادامه داد: کالاهایی همچون گوشت قرمز،  روغن و تخم مرغ بیشتر از سایر کالاها گران شدند و  هدف سیاست گذار از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی محقق نشده است و مبنای این تصمیم هم هیچ گاه مشخص نشد.

سبحانیان گفت: تخصیص این ارز منجر به رانت و فساد در اقتصاد کشور شد . در خصوص آمار دقیق  سوء استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی باید مراجع قضایی پاسخگو باشند.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: آن چیزی که مشاهده می شود بسیاری از فعالان افتصادی دستشان به ارز ترجیحی نرسید و نتوانستند آن را دریافت کنند. همچنین برخی افرادی که  ارز ترجیحی گرفتند کالا را وارد کشور نکردند یا دوباره آن کالا را به صورت قاچاق از کشور خارج کردند که این امر آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کرده است.

سبحانیان تصریح کرد: اصابت این سیاست به جامعه هدف محل تردید و ابهام است به طور مثال در بخش گوشت گوسفند دهک دهم درآمدی  ۲۷ برابر دهک اول درآمدی گوشت گوسفند مصرف می کند  بنابر این با این سیاست به پردرآمدترین افراد جامعه کمک می شود که با عدالت سازگاری ندارد و منابع به صورت غیر بهینه استفاده می شود.