۰ نفر

کاهش شکایات کارگر و کارفرما با تشکیل شوراهای سازش

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۲۵
کد خبر: 588926
کاهش شکایات کارگر و کارفرما با تشکیل شوراهای سازش

معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بخشنامه ریاست قوه قضاییه در حوزه ایمنی بر ضرورت تشکیل شوراهای سازش و همچنین کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه های مشمول قانون کار تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به استناد ماده دو آیین نامه کمیته حفاظت فنی وبهداشت کار، در کارگاه هایی که دارای ۲۵ نفر کارگر باشند، کارفرما مکلف است کمیته ای به نام کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار را تشکیل دهد.

مطابق ماده ۹۳ قانون کار به منظور جلب مشارکت کارگران و نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشتی در محیط کار و پیشگیری از حوادث و بیماریها، در کارگاههایی که وزارت کار و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ضروری تشخیص دهند، کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تشکیل خواهد شد.

در حال حاضر حضور بازرسان کار در جلسات کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

بازرسان کار، طبق هماهنگی های صورت گرفته و یا برنامه اعلامی تشکیل کمیته ها توسط کارفرما در جلسات کمیته حضور می یابند و هدف از حضور در جلسات، طرح مباحث و موضوعات مطروحه در جلسه، تصمیمات اتخاذ شده، ارائه مشاوره و راهنمایی های لازم و همچنین توجیه کارفرمایان کارگاهها در خصوص نقش و جایگاه کمیته ها در ارتقاء سطح ایمنی کارگاه است.

علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزیر کار -ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاههای مشمول قانون کار تاکید کرده و می گوید: در حوزه ایمنی کار هیچ گونه تعارفی نداریم و جان افراد قابل اغماض نیست.

وی با اشاره به بخشنامه رییس قوه قضاییه در حوزه ایمنی می افزاید: تمام بازرسان کار باید در حوزه ایمنی و صیانت از نیروی کار، دقت نظر لازم را داشته باشند.

رعیتی فرد همچنین تشکیل شورای سازش با هدف کاهش پرونده های حل اختلاف را مورد تاکید قرار داده و می گوید: این کار باعث به حداقل رساندن ورودی پرونده ها به هیأتهای تشخیص و حل اختلاف می شود.

به اعتقاد کارشناسان، مباحث مربوط به حقوق و دستمزد، بیمه و سنوات و قرارداد کار بیشترین شکایت کارگران در شوراهای حل اختلاف را تشکیل می دهد؛ از این رو با شکل گیری و گسترش شوراهای سازش و برقراری صلح میان کارگر و کارفرما، ضمن پیگیری مطلوبتر مطالبات، از تشکیل و روند افزایشی پرونده های شکایات در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف جلوگیری می شود.

در راستای تامین مشارکت کارگران و کارفرمایان و نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار، صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور در کارگاههای مشمول و پیشگیری از حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، حفظ و ارتقاء سلامتی کارگران و سالم سازی محیط های کار، تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه‌های کشور الزامی  است.